A Nemzeti Pedagóguskar támogatná a kötelező felvételit

érettségi vizsga iskola diák
Pilisvörösvár, 2011. május 2. Megkezdődött a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi a pilisvörösvári Friedrich Schiller Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban. Magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból országszerte középszinten 1192 helyszínen 90.275 tanuló, emelt szinten 34 helyszínen 1292 diák tesz érettségi vizsgát. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
A kötelező középiskolai felvételi nem rossz ötlet, kivéve, ha ezzel akarják átterelni a diákokat a szakképzésbe – mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke a Magyar Hírlapnak.
Vágólapra másolva!

A lap emlékeztet: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter megkerülhetetlennek nevezte a kötelező felvételi bevezetését a gimnáziumokban a múlt heti Kormányinfón. A pedagóguskar elnöke a Magyar Hírlap hétfői cikke szerint azt mondta, csak akkor lehetne felháborodni, ha az elképzelés mögött a férőhelycsökkentés szándéka húzódna meg, és olyan nehézségű feladatsorokat állítanának össze, hogy csak kevés diáknak sikerüljön a felvételi, tehát adminisztratív eszközzel próbálnák "átterelni" a tanulókat a szakgimnáziumok, szakiskolák felé.

Most az érettségi az első éles vizsgahelyzet a diákok életében Forrás: MTI/Kovács Attila

Nehézkes az átjárás

Horváth Péter észszerűnek tartja ugyan, hogy a gyengébb képességű gyerekek inkább valamilyen szakmát tanuljanak, ám arra figyelmeztet, hogy ebben az életkorban még kevesen tudják eldönteni, mivel akarnak majd foglalkozni, a szakmát adó intézmények között pedig nehéz az átjárás, a képzés drágább, többe kerül az államnak, és könnyen lehet, hogy a fiatal rájön, más érdekli.

Tisztázni kell a szerepeket

Ilyen körülmények között még mindig jobb, ha a diák elvégez egy gimnáziumot, ahol két nyelvet tanul és szélesebb körű alapismereteket szerez, érettségi után esetleg már jobban tud szakmát választani, amelyet elsajátíthat felsőfokú OKJ-s képzésen. Ez rugalmasabb rendszer lenne – hangsúlyozta a pedagóguskar elnöke.

Hozzátette, a középiskolai felvételi kötelezővé tételét komoly előkészítő munkának kellene megelőznie, az elsődleges feladat azonban meghatározni, mi a gimnázium szerepe.