Tovább csúszik a metrópótló buszok beszerzése

Solaris-Skoda trolibusz
Budapest, 2015. augusztus 27. Új Solaris-Skoda trolibusz utastere a jármű sajtóbemutatóján a BKV X. kerületi Zách utcai trolibuszgarázsában 2015. augusztus 27-én. Napokon belül megkezdődik a 36 új trolibusz tesztüzeme Budapesten, amelyek „önjáróak”, akár négy kilométert is meg tudnak tenni behúzott áramszedővel. Az alacsonypadlós járművek közül a csuklós trolikon 104, a szóló járműveken 64 ember utazhat egyszerre. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette a Budapesti Közlekedési Központ által meghirdetett tendert, amelyben a metrópótlás idején szükséges kapacitást rendelték volna meg. Tarlós István főpolgármester azt mondta, a főváros a legnagyobb elképedéssel fogadta a döntést, és csodálkoznak azon, hogy a hatóság ilyen kockázatot vállalt.
Vágólapra másolva!

A hatóság honlapján szerdán közzétett határozat szerint a jogorvoslati eljárásban megállapították, hogy az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért a döntőbizottság megsemmisíti a június 15-e után született előzetes tájékoztatót és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során ez után keletkezett dokumentumot és döntést. Emellett a KDB 40 millió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérőre.

150 busz kell

A BKK a tendert azért hirdette meg, hogy a 3-as metró felújításának ideje alatt a buszos pótlás biztosított legyen. Erre az időszakra ugyanis 150 csuklós autóbuszt kell forgalomba állítani. A társaság júliusban közölte, hogy megindult a buszok megrendelésére vonatkozó eljárás.

Képünk illusztráció Forrás: MTI/Marjai János

Júniusban döntöttek

A Fővárosi Közgyűlés június 8-i ülésén döntött arról, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg a buszos pótlást a metróvonal felújítása idején, ha a kormány ezt támogatja, és az új járművek vásárlásához viszonyított többletköltséget biztosítja. A Magyar Közlönyben július 1-jén jelent meg a határozat, amely ezt biztosította.

Vásárlás és átcsoportosítás

Korábbi tervek szerint a BKV 110 Solaris típusú csuklós buszt vásárolt volna 9,7 milliárd forintból, a fennmaradó 40 buszt pedig más vonalakról csoportosították volna át.

Kétségbeejtő a helyzet

Tarlós István a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a metrófelújításról azt mondta, "most már egyenesen kissé kétségbeejtőnek" látja a helyzetet, hiszen 2012 óta vesződik a főváros azzal, hogy előkészítse 3-as metró felújítását. Ha jövő márciusban elkezdődnek a munkálatok, akkor még az sem kizárt, hogy 2019 végére befejeződik a 3-as metró felújítása - közölte.

A főpolgármester nem érti

Tarlós István a Világgazdaságnak illetve az Indexnek a döntésre reagálva azt mondta: ha a BKK, illetve a BKV "házon belül" talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik a 3-as metró felújítását, akkor mérlegelik, hogy "elfelejtik" a szolgáltatásvásárlást. Ehhez körülbelül 60-70 buszra lenne szükség.

"Semmi mást nem akarunk, mint megkezdeni a munkát" - mondta délután az MTI-nek, megjegyezve:

"nem a miniszterelnök szintjén, hanem valamelyik állami szinten (...) valakinek elgurult a gyógyszere".

Tarlós István nem érti a KDB döntését Fotó: Polyak Attila - Origo

A főpolgármester azt is mondta,

figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját, de ennek egyelőre ennek nem látszik az eredménye,

és nem lehet tudni, mikorra lehetnek magyar buszok, miután a 3-as metró felújítása nem elodázható a végtelenségig - a megfelelő kapacitás megléte esetén - inkább az előbbi megoldást választanák.

A vg.hu oldalon megjelentek szerint a főpolgármester azt sem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. Továbbá a főpolgármester azt sem érti, hogy a KDB döntésével miért vállalta fel a 3-as metró "felújításának kockázatát".