Tarlós veszélyben érzi a 3-as metrót

Tarlós István
Budapest, 2016. január 22. Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatót tart a Városházán 2016. január 22-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Egyesek gátolni akarják a 3-as metró felújítását, és akadályozzák az ezzel összefüggő buszos metrópótlást – mondta Tarlós István főpolgármester. Azt is mondta, lehet, hogy le kell állítani a 3-as metrót. A fővárosi MSZP szerint 
Vágólapra másolva!

Budapest főpolgármestere úgy érzi, a kancelláriaminiszter szemébe nevet a budapestieknek, és gúnyt űz a 3-as metró felújítása idején szükségessé váló buszos metrópótlás problémájából. Tarlós István erről szokásos pénteki tájékoztatóján, a Budapestinfón beszélt.

Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatót tart a Városházán Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A főpolgármester Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hozzáállásával magyarázta, hogy inkább közvetlenül Orbán Viktor kormányfőhöz fordult az ügyben.

ennek pedig könnyen az lehet a következménye, hogy le kell állítani a 3-as metrót” – állapította meg Tarlós István.

Felújított metrószerelvény a 3-as metró vonalára (jobbra) – a pálya felújítása most a kérdés Fotó: Polyák Attila - Origo

Lázár János szerint a kormány jóváhagyta, hogy 137 milliárd forintot fordítsanak a 3-as metró korszerűsítésére – emlékeztetett a főpolgármester, aki megjegyezte: erre az összegre fedezet egyelőre nincs, csak egy kormányhatározat a kormánygaranciáról, ez alapján pedig kiküldtek egy kérelmet Brüsszelbe.

Ezt Tarlós úgy értelmezi, hogy ha az EU nem ad 137 milliárdot, akkor azt a magyar kormány kifizeti.

A főpolgármester szerint unalmasan sokszor hangzik el, hogy a kormány elkötelezett a 3-as metró felújítása mellett, ám ennek ő nem sok jelét látja.

Tarlós külön kiemelte a metrópótlás problematikáját, miszerint a kormány meggátolta a pótlóbuszok megvásárlását, és szolgáltatásmegrendelést sürgetett a magyar buszpiac megsegítése érdekében, amit a főváros is elfogadott, de aztán ezt a tendert egy miniszter támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt.

Felborulna a város közlekedése

Egy csuklós busz kevesebb, mint egy vagonnyi metróutast tud befogadni, és egy metrószerelvény hatkocsis, ráadásul a metrónál 2-3 perces a követési távolság – mondta Tarlós István, aki szerint

így a felszíni közlekedés „perceken belül megbénulna”,

ha egy megállóban kétpercenként hat csuklós busz állna meg és menne tovább.

Nem szívesség az állami segítség

Az állam nem szívességet tesz Tarlós István szerint akkor, amikor az alapvetően is állami pénzből épített 3-as metró felújításához pénzt ad, ráadásul uniós forrásból, aminek megszerzése minden állampolgár, így a budapestiek érdeme is – mondta Tarlós.

„Tudom én, hogy egy hódmezővásárhelyi elkerülő út is fontos, meg egy kozármislenyi beruházás, de a kétmillió budapesti ritkán veszi igénybe egyiket is, míg ha egy vidéki ember Budapestre megy, az elég gyakran használja a budapesti metróvonalakat” – emlékeztetett a főpolgármester.

Heteken belül történnie kell valaminek

Ha itt valami nem történik heteken belül, akkor nagy esélye van, hogy le kell állítani a 3-as metrót – figyelmeztetett Tarlós István, aki hangsúlyozta: ő híve a kormánynak, Orbán Viktornak, de ha le kell állítani a metrót, az nem fog jót tenni senkinek.

MSZP: állítsák le a 3-as metrót ott, ahol nem biztonságos

Haladéktalanul ki kell vizsgálni, hogy a 3-as metró mely szakaszai nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és ezeket azonnal le kell állítani - mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője a Tarlós István által mondottakra reagálva. A szocialista politikus - utalva arra, hogy a 137,5 milliárdos becsült költséggel szemben 210 milliárdos ajánlatok érkeztek a vonal felújítására - szükségesnek nevezte, hogy mihamarabb vizsgálják ki, alul- vagy felülárazták a projektet. Előbbi esetben biztosítani kell a szükséges pótforrásokat, és le kell vonni a személyi következményeket, a másodikban viszont a kartellhatósághoz is kell fordulni - tette hozzá Horváth Csaba.

Szóba került a földalatti is

Szóba került a Budapestinfón a millenniumi földalatti felújításának és meghosszabbításának kérdése is. Ezzel összefüggésben Tarlós István emlékeztetett, hogy szerdán a Fővárosi Közgyűlés csak arról fogadott el határozatot, hogy megterveztetik a projektet, de pénz az egyelőre nincs a megvalósítására.

Két szerelvény várakozik a millenniumi földalatti Mexikói úti járműtelepén Forrás: MTI/Sóki Tamás

Meg fog valósulni a beruházás, de várhatóan csak 2020 után – mondta kérdésre válaszolva Tarlós, megjegyezve: a vonal felújítása elhagyhatatlan, a meghosszabbítás szükségességén ugyanakkor lehet vitatkozni.