Tarlós István szerint a kormány húzza az időt a 3-as metró felújításával, főleg a buszbeszerzéssel. A főpolgármester azt mondta, sehol sem látja azokat a buszokat, amiket a kormány ígér. A 3-as metró teljes vonalának buszos pótlása a budapesti közlekedésben szerinte fizikai képtelenség, csak szakaszosan oldható meg, ezért nem szabad hagyni, hogy a helyzet a vonal leállításáig fajuljon. A felújításra érkezett ajánlatok túlárazottak, ennyi pénze a fővárosnak nincs, biztos fedezet nélkül Budapest nem fogja elindítani a beruházást.

A főváros nem vállal fedezet nélküli kötelezettséget a 3-as metró felújítására, mert az törvénysértő lenne, ezért jelenleg "a furcsán egyformán túlárazott" ajánlatok akadályozzák a beruházás elkezdését - mondta Tarlós István főpolgármester november 4-én tartott sajtótájékoztatóján.

Nem mindenki fogja fel 

A városvezető úgy fogalmazott, a kezdetektől fogva lelkiismereti kérdésként kezeli a rekonstrukciót, ezért a jövőben nem megy bele "emelt szintű kommunikációs adok-kapokba". Engem már az sem érdekel, ha érdemtelenül mások akarják a megvalósítás sikerét learatni, csak történjék már valami" - mondta, majd személyek megnevezése nélkül hozzátette, a kormányban "nem mindenki fogja fel, hogy miről van szó".

Az ajánlatok túlárazottak, nincs elég pénz 

Tarlós István azt mondta, a felújításra érkezett jelenlegi ajánlatok messze túllépik a 137,5 milliárd forintos felső limitet, amit egy, a kabinettel kötött támogatási szerződés rögzít. A főpolgármester szerint erre nem jó kormányzati válasz, hogy "ha kevés a pénz, akkor majd lesz", mivel papíron erre nincs garancia, ráadásul a költségek további emelkedésével a remélt uniós támogatás egésze is elveszhet.

Tarlós István visszautasította, hogy politikai játszma részeként vagy sértődöttségből vetette volna fel a 3-as metró leállításának lehetőségét, egyúttal csalódottságának és értetlenségének adott hangot amiatt, hogy "ködös, demagóg, vagdalkozó és szakmailag teljesen dilettáns" válaszokat kapnak a kormányzattól.

A főváros a pályázat kiírásánál a 4-es metró költségeit figyelembe véve határozta meg a mérnökárat, tehát ha valaki ezt alulbecsültnek tartja, az egyúttal azt is állítja, hogy a 4-es metró építése ráfizetéses volt a kivitelezőknek - közölte Tarlós István, megjegyezve, hogy legfeljebb 10-15 százalékos eltérést tart reálisnak a mérnökárhoz képest.

A főpolgármester kitért arra: nem igaz az az állítás sem, hogy a kormány 200 milliárd forintot adott a metrófelújításra. Példaként említette, hogy a városnak hitelt kellett felvennie a szerelvények felújítására.

Csak Budapestnek lelkiismereti kérdés 

Közölte, egyesek letagadnak hatályos kormányhatározatokat, az utazóközönség biztonságáról "papolnak", miközben valójában csak a főváros csinál ebből lelkiismereti kérdést. Szerinte a kormánynak meg kell mondania, hogy valóban segíteni akar, vagy nem akarja elindítani ezt a beruházást és miért nem.

A főpolgármester nevetségesnek nevezte, hogy egy beruházás részletei ügyében időről időre a miniszterelnökhöz kell fordulnia. Úgy fogalmazott, azonnal kirúgná azt, aki akár a jövő évi vizes világbajnokságra vagy a 2018-as választásra tekintettel szándékosan akadályozni próbálja a metrófelújítást, egész politikai közösségének ártva ezzel. Kiemelte, őszintén meg akarja óvni a Fideszt attól a látszattól, hogy valakik szándékosan próbálják halasztani a felújítást.

A teljes vonalat nem lehet pótolni

Tarlós István illúziónak nevezte, hogy a teljes vonal leállítása esetén megoldható lenne a buszpótlás. Ha a teljes vonalon csuklós buszokkal kellene vinni az utasokat, akkor másfél-két percenként hét csuklós busznak kellene beállnia a vonal minden megállójába, ami teljesen megbénítaná a közlekedést - mondta, hozzátéve, az állam két éve néhány ezer migránst sem tudott elvinni a BKV buszai és sofőrjei nélkül.

Nem tudja, mikor kezdődhet a felújítás

Kijelentette, teljes erejével azon van, hogy ez a projekt minél előbb elinduljon, ugyanakkor a kezdés időpontjával kapcsolatban szkeptikus, hacsak "nem történik a racionális dimenzióba tartozó csoda".

Közölte, miközben a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak a buszvásárlást, folyamatos felszólításokat kaptak a vásárlásra. Emlékeztetett, Budapest a szolgáltatásvásárlás helyett saját erőből oldja meg a buszpótlást a felújítás három szakaszában.

Tarlós István nem tudja, mikor kezdődhet a 3-as metró felújításaFotó: Dudás Szabolcs - Origo

Hol vannak a buszok? 

Tarlós István arra is rákérdezett, hol vannak azok a buszok, amelyeket a kormány hat hónapja ígér. Buszokat rajzolni az unokáim is tudnak" - fogalmazott, majd hozzátette, ha a kabinet kiállít ötven magyar gyártású csuklós buszt, akkor "abban a pillanatban kapitulál".

A főpolgármester azt kérdezte, hogy ha a kormány egyes, a miniszterelnökön és néhány miniszteren kívüli tagjai valóban segíteni akarnak, akkor miért nem teszik.

Arról is beszélt, hogy dokumentálni tudja a kormány állandó időhúzását, a felújítás ügyében ugyanis eddig harminc írásos megkeresést intézett a kabinethez, ezek közül alig néhányra kapott - rendszerint kitérő - válaszokat.

Tarlós István - egyértelműen a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosra utalva, de a nevét egyszer sem kimondva - azt kérdezte, hogyan lehet hinni valakinek az őszinteségében, ha most azt mondja, mindent megtesz a metrófelújításért, korábban pedig hónapokig azt hangoztatta, hogy a főváros nem kaphat az uniós támogatásokból.

Kiemelte, a magyar lakosság 18 százaléka él Budapesten, ahol a GDP mintegy 40 százalékát állítják elő, miközben az uniós támogatások alig több mint 3 százalékára számíthat. Ez a város állítólag olimpiát akar rendezni, erre kössön valaki masnit!" - tette hozzá.

MSZP: Forduljon a főváros a GVH-hoz

A sajtótájékoztatóra válaszul Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője is megszólalt. Azt mondta: forduljon a Gazdasági Versenyhivatalhoz a főváros vezetése, mert "nem lehet véletlen", hogy a korábban kalkuláltnál csaknem ötven százalékkal magasabb árajánlatok érkeztek a 3-as metró felújítására kiírt tenderen.

Szerinte, ha a kormány hajlandó többletköltséget vállalni, akkor újra kell gondolni, hogy ez a tender alkalmas volt-e arra, hogy a budapesti 3-as metró felújítását megfelelően szolgálja. Hozzátette, a kartellgyanú beigazolódása esetén új eljárást kell kiírni, viszont az három hónap alatt végigvihető.
Azt is mondta: ha viszont a városvezetés hibázott és alulárazta a projektet, akkor le kell vonnia a személyi konzekvenciákat és gondoskodnia kell a pótforrásokról.