Így történt a metróbaleset: megcsúszott a szerelvény

2016.12.07. 14:48

Hiába vészfékezett a hétfőn a Pillangó utcánál egy álló metrószerelvénybe rohanó másik metró, ez már nem számított, mert a kerekek álltak, a vonat mégis csúszott tovább - ezt is megállapította a közlekedésbiztonsági szervezet, amikor a szerelvények adatrögzítőiből kinyert adatok alapján rekonstruálta a balesetet.

A Pillangó utcánál történt metróbalesetben szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, az abból kinyert adatok alátámasztják a helyszíni szemle megállapítását - közölte a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ), miután vizsgálóbizottsága letöltötte a balesetben érintett mindkét szerelvény adatrögzítőjének tartalmát.

A hétfői balesetet rekonstruálva azt írták:

  • az elöl haladó vonat rendben megállt a Pillangó utcai állomáson, ahol 1 perc 20 másodpercet állt a balesetig
  • a mögötte érkező vonat az Örs vezér téri indulás után 356 méter megtételével 57,9 kilométeres óránkénti sebességig gyorsult fel,
  • majd a saját lendületéből gurult tovább 341 métert, gyakorlatilag a korábbi sebességét tartva, ezután fékezett.
  • a fékezéstől számított 14 másodperc múlva a kerekek megálltak, a vonat álló kerekekkel csúszott az ütközésig

A kerekek sebességének nullára csökkenésével szinte azonos időben megkezdődött a jármű automatikus vészfékezése, majd a vezető "aktiválta a vészütő gombot is". Ez azonban a vonat sebességére már nem volt érdemi hatással a kerekek álló helyzete miatt. Az ütközés a számítások szerint körülbelül 18-20 kilométeres sebességgel történt.

A KBSZ adatai szerint az ütköző metró nem lépte túl a hatályban lévő sebességkorlátozásokat. Hétfő reggel ütközött össze két metrószerelvény a 2-es vonalon, a Pillangó utcai metrómegálló közelében. A balesetben többen megsérültek.

Helyszínelés a Pillangó utcai metróbalesetnél 2016. december 5-énForrás: Szabó Gábor - Origo

Mint arról az Origo korábban írt, a hivatalos adatok ismerete előtt mindenki csak találgatta, mi történhetett. Felmerült, hogy emberi és géphiba közösen is előidézhette a balesetet: a járatok közti távolságot és a féktávot szoftver figyeli, de nem számol az időjárással és a fagyott, csúszós sínekkel. A rendőrség nyomoz és iratokat foglal le, felmerült a forgalomirányítók felelőssége is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK