Tarlós: Ez már közveszéllyel fenyegetés

Horváth Csaba a Magyar Szocialista Párt (MSZP) fővárosi közgyűlési frakcióvezetője Horváth Csaba a Magyar Szocialista Párt (MSZP) fővárosi közgyűlési frakc
Horváth Csaba
Vágólapra másolva!
Több más téma mellett a hétfőn, a 2-es metró vonalán történt balesetről is beszélt Tarlós István főpolgármester szokásos tájékoztatóján, a Budapestinfón. 
Vágólapra másolva!

Több fővárosi útfelújítási projekt is sikeresen zajlik, továbbá november végére elkészült a szennyvízcsatorna Duna alatti átvezetése a Margitszigeten – kezdte szokásos Budapestinfó tájékoztatóját jó hírekkel Tarlós István főpolgármester.

Beszélt még a csillaghegyi öblözet árvízvédelméről is, megjegyezve: szeretné az „áldatlan vitákat” lezárni,

mert az ellenzőknek szerinte nem a fővárossal, hanem a szakmával kell vitázniuk. A legfontosabb téma mégis a metróbaleset volt.

Mint arról az Origo is beszámolt, a 2-es metró több személy sérülésével járó hétfői balesete téma volt a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén is.

A hétfői metróbaleset helyszíne a Pillangó utcánál Forrás: Szabó Gábor - Origo

Tarlós István az ülésen azt mondta, nincs generális metróügy, hanem három metróvonal van, három különféle problémával, amiből kettő nem súlyos.

Tarlós: Ez nem fék kérdése

Ha a mostani egyes nyilatkozatok arról szólnak, hogy mégis rossz vétel volt a 2-es vonalon közlekedő Alstom-járművek vásárlása, akkor ezt nem nekem kellene megválaszolni, mert ez eldőlt 2006–2007 környékén – reagált a hétfői metróbaleset okán Tarlós arra a felvetésre, hogy a Metróért Egyesület állítólag már korábban jelezte, hogy gondok vannak a metrókocsik csúszásgátlásával.

– kérdezte Tarlós.

Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Hozzátette: a hétfői baleset okainak feltárása és a hatósági vizsgálatok még zajlanak, így azok lezárásig „nem túl bölcs dolog ex katedra kijelentéseket tenni többségében érzelmi alapon”.

– kérdezte Tarlós, megjegyezve: ez nem fék kérdése, hanem egyszerűen ilyennek nem szabadna előfordulni. Arról is beszélt: elképzelhetetlen számára, hogy valamennyi metrókerék alá falevelet fújt be a szél, és ezért nem tudott egyik kerék sem fékeződni, hanem megcsúszott mindegyik.

Figyelmeztetett, hogy

az elmúlt napokban több kijelentés elérte szerinte a közveszéllyel fenyegetés határát,

amit ő nagyon rossznak tart. Megjegyezte még, hogy a 2-es, a 3-as és a 4-es metró különböző ügyei között nem érdemes kapcsolatot keresni, mert nincs.

3-as metró: olcsóbb ajánlat jöhet

Szóba került a 3-as metró felújítása is. Tarlós István közlése szerint a rekonstrukció 2017–2020 között zajlik majd a tervek szerint, szakaszosan – éjszakai és hétvégi munkavégzéssel is számolva.

Felújítási munka a 3-as metró vonalán – képünk illusztráció Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Hamarosan kiírják az újabb tendert már a kiviteli tervek alapján, aminél a korábbiaknál – még az engedélyezési tervek alapján kiírt tendernél – jelentkező „beárazott” többletköltségek már nem jelentkezhetnek. „Így már nem várhatók több tízmilliárdos árfelhajtó tényezők” – mondta Tarlós.

Kitért arra is, hogy miért szavazták le a közgyűlésben a Jobbik által javasolt, a 3-as metró felújításával összefüggő vizsgálóbizottság létrehozását.

– fűzte hozzá. Megjegyezte: egy közgyűlési ülést ettől még szentelhetnek annak, ami a 3-as metró körül történt, illetve történik.

A főpolgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy 2015-ig nem lehetett kötelezettséget vállalni a 3-as metró felújítására az eladósodottság miatt, csak az után, hogy az állam átvállalta a főváros adósságát.

DK-kampány: Hívd Tarlós Istvánt!

"Rettenetesen kínlódnak az elvtársak, én ezt belátom, de azt az örömet senkinek nem teszem meg, hogy valakit feljelentsek" - így reagált a lángoló metró képével díszített DK-s kampányra Tarlós István. A Demokratikus Koalíció (DK) ugyanis tudatta: az utolsó kocsiig tele fogja matricázni a 3-as metrót Tarlós hivatali telefonszámával, ha ez kell ahhoz, hogy megkezdődjön a metró felújítása. A DK nem fogja megvárni, hogy "Lázár János és Tarlós István komédiájából tragédia legyen és bekövetkezzen egy halálos áldozatokkal járó tömegkatasztrófa".

"Ez a helyzet morálisan tarthatatlan" - mondta a DK akciójáról Tarlós, megjegyezve: a párt elvakult szimpatizánsain kívül ez senkire nem hat, ráadásul a 3-as metró most szerinte sokkal jobb állapotban van, mint öt évvel ezelőtt. Hozzátette: azok csinálják ezt a kampányt, akik több évtizedig itt ültek a közgyűlésben és nem tettek semmit a 3-as metró ügyében. "Amíg a rendelkezésre álló összegnél 34 milliárd forinttal magasabb árajánlatokat kapunk, addig nem tud a főváros mit tenni" - jegyezte meg Tarlós, megemlítve, hogy ez ügyben még Gyurcsány Ferenc DK-elnöktől is kapott levelet.

Nem ugranak össze Lázárral

Engem Budapest főpolgármesterének választottak meg, ennél fogva kénytelen vagyok veszekedni, de a kancelláriaminiszter úr a Kormányinfón korrektül fogalmazott – mondta egy, a 3-as metró felújításának finanszírozására vonatkozó felvetésre Tarlós István.

Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Szóba került még az Erzsébet tér állami tulajdonba vétele, amivel szavai szerint Tarlós István sem ért egyet, és jelezte, hogy ezt a törvényt Áder János államfő is visszaküldte az Országgyűlésnek, mert ő is észlelte, hogy ez ügyben semmiféle egyeztetés nem volt a fővárossal.

mert nagyon csodálkozom a minisztérium előterjesztésén” – mondta Tarlós.

Toronyház a Kopaszi-gáton

„Én sem szeretem túlzottan a magasházakat, de minden valamirevaló városban vannak ilyenek, amelyeket az építészek jeleknek tartanak” – reagált Tarlós István arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében épülhet a Kopaszi-gátnál egy 120 méteres felhőkarcoló. Szerinte lehet ebből ügyet, akár politikai ügyet is csinálni, de nem érdemes – fejtette ki.

Így nézne ki az új városközpont a Kopaszi-gátnál Forrás: Adept

Mint arról az Origo is beszámolt, megváltoztatta a hatályos építési szabályozást Budapesten a Fővárosi Közgyűlés, így már épülhet magas toronyház a Kopaszi-gátnál. Ezzel zöld utat kapott Budapest első, 120 méter magas felhőkarcolója.

A szuperkórház kijelölése érdekes

Arról volt szó, hogy a fővárost és a kerületeket is külön megkérdezik, hogy hol legyen az új budapesti szuperkórház – emlékeztetett a főpolgármester annak kapcsán, hogy a végül a kormány által kijelölt helyszín egyike sem esik egybe azzal, amit akár a főváros, akár a kerületek javasoltak.

Budapesti olimpia 2024-ben?

Nem kizárólag saját, csökönyös elhatározásunkból adtuk be ezt a pályázatot, de főpolgármesterként két dolgot tudok biztosan: a magyar sportolók megérdemelnék, a főváros pedig jól járna egy ilyen rendezéssel – mondta Tarlós István.

Budapesti Olimpia 2024, BOM, BOM 2024, olimpia Fotó: Hirling Bálint - Origo

A költségekről megjegyezte: a NOB is jelentős összegekkel támogatja a rendezés költségét, így nem a fővárosnak és az országnak kell ezt magának fizetnie. Hozzátette: ezzel bizonyos beruházások előbbre hozhatók, és talán olyanok is megvalósulnak, amikre amúgy nem lett volna mód.

„Én döntöm el, mikor távozom önként”

„Egyrészt én magam döntöm el, mikor távozom önként, másrészt akkor miért akarnák, hogy újrainduljak?” – mondta Tarlós István arra a felvetésre, hogy megromolhat a viszonya a kormánnyal, és emiatt talán nem indítják újra, sőt elképzelhető, hogy lemondana még a ciklus kitöltése előtt.

– mondta. El lehet indítani valamelyik nettó fideszest, vagy meg lehet próbálni együtt dolgozni mondjuk Bokros Lajossal – tette még hozzá. Egy másik kérdésre válaszolva azt is megjegyezte: nem zavarná, ha a polgármesteri fizetések törvényileg tervezett rendezése nyomán az ő fizetése csökkenne, de erről szerinte egyáltalán nincs szó.

MSZP: Tarlós István rossz gazda

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője szerint Tarlós István főpolgármester rossz gazdája a városnak. Az ellenzéki politikus szerint Tarlós elvesztette a józan eszét, mert azt állítja, hogy a budapesti metróhálózat jobb állapotban van most, mint öt éve.

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi politikusa Fotó: Bielik István - Origo

Közölte, a fővárosi MSZP felállított egy szakemberekből álló bizottságot a metróhálózat állapotának kivizsgálásához. A Kopaszi-gát mellett épülő magasházzal kapcsolatban megdöbbentőnek nevezte, hogy az új épülethez nem készítettek környezeti hatástanulmányt.