Több fővárosi útfelújítási projekt is sikeresen zajlik, továbbá november végére elkészült a szennyvízcsatorna Duna alatti átvezetése a Margitszigeten – kezdte szokásos Budapestinfó tájékoztatóját jó hírekkel Tarlós István főpolgármester.
Beszélt még a csillaghegyi öblözet árvízvédelméről is, megjegyezve: szeretné az „áldatlan vitákat” lezárni,
mert az ellenzőknek szerinte nem a fővárossal, hanem a szakmával kell vitázniuk. A legfontosabb téma mégis a metróbaleset volt.
Mint arról az Origo is beszámolt, a 2-es metró több személy sérülésével járó hétfői balesete téma volt a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén is.
Tarlós István az ülésen azt mondta, nincs generális metróügy, hanem három metróvonal van, három különféle problémával, amiből kettő nem súlyos.
Ha a mostani egyes nyilatkozatok arról szólnak, hogy mégis rossz vétel volt a 2-es vonalon közlekedő Alstom-járművek vásárlása, akkor ezt nem nekem kellene megválaszolni, mert ez eldőlt 2006–2007 környékén – reagált a hétfői metróbaleset okán Tarlós arra a felvetésre, hogy a Metróért Egyesület állítólag már korábban jelezte, hogy gondok vannak a metrókocsik csúszásgátlásával.
Ha ilyen problémát észlelt a Metróért Egyesület, miért nem fordult korábban az üzemeltetőhöz?”
– kérdezte Tarlós.
Hozzátette: a hétfői baleset okainak feltárása és a hatósági vizsgálatok még zajlanak, így azok lezárásig „nem túl bölcs dolog ex katedra kijelentéseket tenni többségében érzelmi alapon”.
Hogyan lehet az, hogy egy követő szerelvény beéri az előzőt?”
– kérdezte Tarlós, megjegyezve: ez nem fék kérdése, hanem egyszerűen ilyennek nem szabadna előfordulni. Arról is beszélt: elképzelhetetlen számára, hogy valamennyi metrókerék alá falevelet fújt be a szél, és ezért nem tudott egyik kerék sem fékeződni, hanem megcsúszott mindegyik.
Figyelmeztetett, hogy
az elmúlt napokban több kijelentés elérte szerinte a közveszéllyel fenyegetés határát,
amit ő nagyon rossznak tart. Megjegyezte még, hogy a 2-es, a 3-as és a 4-es metró különböző ügyei között nem érdemes kapcsolatot keresni, mert nincs.
Szóba került a 3-as metró felújítása is. Tarlós István közlése szerint a rekonstrukció 2017–2020 között zajlik majd a tervek szerint, szakaszosan – éjszakai és hétvégi munkavégzéssel is számolva.
Hamarosan kiírják az újabb tendert már a kiviteli tervek alapján, aminél a korábbiaknál – még az engedélyezési tervek alapján kiírt tendernél – jelentkező „beárazott” többletköltségek már nem jelentkezhetnek. „Így már nem várhatók több tízmilliárdos árfelhajtó tényezők” – mondta Tarlós.
Kitért arra is, hogy miért szavazták le a közgyűlésben a Jobbik által javasolt, a 3-as metró felújításával összefüggő vizsgálóbizottság létrehozását.
Tőlem bárki vizsgálódhat, de ennek most nem láttuk értelmét”
– fűzte hozzá. Megjegyezte: egy közgyűlési ülést ettől még szentelhetnek annak, ami a 3-as metró körül történt, illetve történik.
A főpolgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy 2015-ig nem lehetett kötelezettséget vállalni a 3-as metró felújítására az eladósodottság miatt, csak az után, hogy az állam átvállalta a főváros adósságát.
DK-kampány: Hívd Tarlós Istvánt!
"Rettenetesen kínlódnak az elvtársak, én ezt belátom, de azt az örömet senkinek nem teszem meg, hogy valakit feljelentsek" - így reagált a lángoló metró képével díszített DK-s kampányra Tarlós István. A Demokratikus Koalíció (DK) ugyanis tudatta: az utolsó kocsiig tele fogja matricázni a 3-as metrót Tarlós hivatali telefonszámával, ha ez kell ahhoz, hogy megkezdődjön a metró felújítása. A DK nem fogja megvárni, hogy "Lázár János és Tarlós István komédiájából tragédia legyen és bekövetkezzen egy halálos áldozatokkal járó tömegkatasztrófa".
"Ez a helyzet morálisan tarthatatlan" - mondta a DK akciójáról Tarlós, megjegyezve: a párt elvakult szimpatizánsain kívül ez senkire nem hat, ráadásul a 3-as metró most szerinte sokkal jobb állapotban van, mint öt évvel ezelőtt. Hozzátette: azok csinálják ezt a kampányt, akik több évtizedig itt ültek a közgyűlésben és nem tettek semmit a 3-as metró ügyében. "Amíg a rendelkezésre álló összegnél 34 milliárd forinttal magasabb árajánlatokat kapunk, addig nem tud a főváros mit tenni" - jegyezte meg Tarlós, megemlítve, hogy ez ügyben még Gyurcsány Ferenc DK-elnöktől is kapott levelet.
Engem Budapest főpolgármesterének választottak meg, ennél fogva kénytelen vagyok veszekedni, de a kancelláriaminiszter úr a Kormányinfón korrektül fogalmazott – mondta egy, a 3-as metró felújításának finanszírozására vonatkozó felvetésre Tarlós István.
Szóba került még az Erzsébet tér állami tulajdonba vétele, amivel szavai szerint Tarlós István sem ért egyet, és jelezte, hogy ezt a törvényt Áder János államfő is visszaküldte az Országgyűlésnek, mert ő is észlelte, hogy ez ügyben semmiféle egyeztetés nem volt a fővárossal.
Ez így nem mehet tovább, ezért miniszterelnök úrhoz fogok fordulni,
mert nagyon csodálkozom a minisztérium előterjesztésén” – mondta Tarlós.
„Én sem szeretem túlzottan a magasházakat, de minden valamirevaló városban vannak ilyenek, amelyeket az építészek jeleknek tartanak” – reagált Tarlós István arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében épülhet a Kopaszi-gátnál egy 120 méteres felhőkarcoló. Szerinte lehet ebből ügyet, akár politikai ügyet is csinálni, de nem érdemes – fejtette ki.
Mint arról az Origo is beszámolt, megváltoztatta a hatályos építési szabályozást Budapesten a Fővárosi Közgyűlés, így már épülhet magas toronyház a Kopaszi-gátnál. Ezzel zöld utat kapott Budapest első, 120 méter magas felhőkarcolója.
Arról volt szó, hogy a fővárost és a kerületeket is külön megkérdezik, hogy hol legyen az új budapesti szuperkórház – emlékeztetett a főpolgármester annak kapcsán, hogy a végül a kormány által kijelölt helyszín egyike sem esik egybe azzal, amit akár a főváros, akár a kerületek javasoltak.
Nem kizárólag saját, csökönyös elhatározásunkból adtuk be ezt a pályázatot, de főpolgármesterként két dolgot tudok biztosan: a magyar sportolók megérdemelnék, a főváros pedig jól járna egy ilyen rendezéssel – mondta Tarlós István.
A költségekről megjegyezte: a NOB is jelentős összegekkel támogatja a rendezés költségét, így nem a fővárosnak és az országnak kell ezt magának fizetnie. Hozzátette: ezzel bizonyos beruházások előbbre hozhatók, és talán olyanok is megvalósulnak, amikre amúgy nem lett volna mód.
„Egyrészt én magam döntöm el, mikor távozom önként, másrészt akkor miért akarnák, hogy újrainduljak?” – mondta Tarlós István arra a felvetésre, hogy megromolhat a viszonya a kormánnyal, és emiatt talán nem indítják újra, sőt elképzelhető, hogy lemondana még a ciklus kitöltése előtt.
Ha ez a célja valakinek a Fideszben, mondja meg nyugodtan, én nem sértődöm meg”
– mondta. El lehet indítani valamelyik nettó fideszest, vagy meg lehet próbálni együtt dolgozni mondjuk Bokros Lajossal – tette még hozzá. Egy másik kérdésre válaszolva azt is megjegyezte: nem zavarná, ha a polgármesteri fizetések törvényileg tervezett rendezése nyomán az ő fizetése csökkenne, de erről szerinte egyáltalán nincs szó.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője szerint Tarlós István főpolgármester rossz gazdája a városnak. Az ellenzéki politikus szerint Tarlós elvesztette a józan eszét, mert azt állítja, hogy a budapesti metróhálózat jobb állapotban van most, mint öt éve.
Közölte, a fővárosi MSZP felállított egy szakemberekből álló bizottságot a metróhálózat állapotának kivizsgálásához. A Kopaszi-gát mellett épülő magasházzal kapcsolatban megdöbbentőnek nevezte, hogy az új épülethez nem készítettek környezeti hatástanulmányt.