Erőből és izomból nem lehet alkotni, vagy legalábbis nem lesz időtálló az eredmény. Az ihlet pedig egy értékes ajándék, amelyet nem szór felelőtlenül két kézzel a múzsa. Ilyen következtetéseket vonhattunk le a Republic Group immáron 8. Zeitgeist estjén, ahol Kiss Tibi, Lovasi András és Fluor Tomi beszélgetett arról, hogyan is kell slágert írni. Az est szerkesztője, Ott Anna kérdezte őket.

Az este egyik apropóját Bob Dylan jelentette, pontosabban az, hogy zenész létére idén ő kapta az irodalmi Nobel-díjat, amit egyébként úgy tűnik, főleg az angolszász világ értékelhet elsősorban. Legalábbis a vendégek életére nem gyakorolt hatást az amerikai legenda.

Fluor Tomi, Lovasi András, Kiss Tibi és Ott Anna

"Hazudnék, ha azt mondanám, hogy rettenetes hatással voltak rám Bob Dylan dalszövegei, elvégre egy árva szót nem értettem belőlük és azóta sem értem" - kezdte Lovasi, aki szerint ennyi erővel Leonard Cohen is megkaphatta volna az irodalmi Nobelt. Ő legalábbis inkább neki adta volna.

Kiss Tibi, a Quimby énekese-dalszerzője szerint"abban a kultúrkörben, ahol mi élünk, értelmezhetetlen Dylan. Jól kell tudni hozzá angolul, ugyanis furcsán nyúl a nyelvhez. Ugyanakkor meg, ha megkérdezünk egy kortárs dalszerzőt, akkor nincs olyan, aki ne mondaná azt, hogy hatással volt rá." Nekünk magyaroknak kevés kapaszkodónk van hozzá, hiszen mit tudunk kezdeni "egy hamisan szájharmonikázó, nyávogva éneklő csávóval"?

"Nem véletlen, hogy nincs Bob Dylan kultusz Magyarországon" - tette hozzá Lovasi, amit Kiss Tibi annyival egészített ki, hogy csupán annyi történt, hogy "egy zenész bekerült egy irodalmi közegbe és ez megosztotta a világot. Elvégre mi az már, hogy egy folk-énekes forradalmár bekerült a szofisztikált kultúrkörbe! Ugyanakkor a csávó szövegeinek nagyon erős hatása volt a hatvanas években, amellyel sokat tett az emberekért. Most meg az a generáció felnőtt és beült a Nobel-díj bizottságba. Összességében én megvédem és örülök annak, hogy díjat kapott."

Végül ennél a pontnál szóhoz jutott Fluor is, akire bár nem volt óriási hatással Bob Dylan,de azt mondta "az, hogy díjat kaphatott, rámutat arra, hogy a mai generáció már nem biztos, hogy verseket olvas. Nekik már az a vers, amit hallanak egy slam poetry esten, vagy Akkezdet Phiai dalaiban."

Lovasi szerint éppen ezért nem véletlen az, hogy ma már az irodalmárok is keresik azt a popkulturális közeget, ahol fogékonyabb és szélesebb a közönség.

Hogy vajon mennyire van felelőssége a dalszövegíróknak? Fluor szerint van, de nem szabad átesni a ló túloldalára. "Nagyon is befolyásolja az ember gondolkodását a zene és a szöveg - különösen, amikor még fiatal. Anyám például nem engedte, hogy megvegyük a Ganxsta Zoli kazikat. Titokban persze hallgattuk és mégsem lettem strici a nyolcban. A Wu-Tang Clant hallgatva is azt képzeltük, hogy óriási bűnözők vagyunk, a legdurvább dolog pedig az volt, hogy buszokat dobáltunk hógolyóval. Ha kapsz egy normális családi útmutatást, akkor nem lesz baj."

Kiss Tibi szerint sem szabad a felelősség kérdésén görcsölni. A művészet ugyanis egy szabad univerzum. Ráadásul csak akkor működik, ha az ember tényleg azt hozza létre, amit szeretne, vagyis "egy dolog működik hosszútávon a színpadon: az, ha önazonos az ember. Nem szabad közben a felelősséggel túlságosan foglalkoznunk, meg azzal, hogy mit okoz az energiahullám, amit keltünk. Mindenki úgy és annyit csippent le ebből magának, ahogy és amennyit akar. Ez egy termék. Nem kötelező senki számára."

Ezzel együtt szerinte igenis léteznek olyan dalok, amelyek iparművészeti termékek. "A popipar nagy része ilyen. Ezek mesterségesen, rutinszerűen előállított szövegek. És az a helyzet, hogy ennek meg lehet tanulni a mechanizmusát."

Nagy egyetértés alakult ki azonban arról, hogy az ilyen mesterségesen, kifejezetten a slágerlistákra készült dalok üresek lesznek. Direkt ugyanis nem lehet nagyot alkotni. "Ha valamit nagyon el akarok mondani, akkor az nagyon béna lesz. Ha van valami primér mondandóm, akkor azt elmondom a kocsmában, a dalokban ez nem megy.

De van-e receptje a slágereknek?

A három dalszerző egyetértett abban, hogy nem lehet úgy dalt írni, hogy most megírják az év slágerét. Ha tudatosan erre törekszik a szerző, azt megérzi a hallgató. "Kell az a plusz, az a valami, ami egyszerűen betalál és őszinte. Ott van például az Apu vedd meg. Azt gondoltuk, hogy annyira azért nem fog működni, mégis a legsikeresebb dalunk lett. Szóval nem tudok receptet mondani." - mondta Fluor.

"Meg hát mindig a nép volt a természetes szűrő. Igaz, hogy ma már egészen borzalmas dzsungel alakult ki, ahol rengeteg információ és zene van, nehéz fogást találni ebben a dzsungelben, de végül az igazán erős kompozíciók úgyis utat törnek maguknak" - tette hozzá Kiss Tibi. "Egyébként meg próbáltam már én is direkt slágert írni - a közönség fele pedig észre is vette" 

"Azt azért tudni kell, hogy például az angolszász piacon csomó minden történik egy dallal mielőtt kikerül a piacra. Producerek és hangmérnökök dolgoznak vele. Az utóbbi 10-15 évben ugyanis egyre fontosabb lett a hangzás. Ez ugyanis olyan erős hatással működik, hogy sokszor eltereli a lényegről a figyelmet és így még a semmit is csodálatosan be lehet csomagolni" - magyarázza Lovasi.

Kiss Tibi szerint "ez igaz, de a képlet attól még tök egyszerű: odaállsz egy koncertre és el lehet dönteni, hogy a csávónak ott a helye, vagy ez csak egy produkció."

Na, de mitől kezd el bizseregni az ember?

Lovasi András szerint azok a jobb dalok, amelyek saját maga számára olyanok, mintha nem is ő írta volna őket.

Kiss Tibi viszont ezt így fogalmazza meg: "olyan ez, mintha maszturbálnál és jönne az orgazmus. Bejött, amit csináltam, amin dolgoztam. Ilyenkor angyalkák ülnek a csilláron és nyolc volt sugárzik át a testemen. Ciki, vagy nem, de én ezt szoktam érezni. Ha jól dolgozom, akkor rendszeresen érzem. De ez nem tart örökké, vagyis nem az van, hogy egy álló hevülettel taposom a líra mocsarát vég nélkül".

Fluornak ráadásul van egy saját fókuszcsoportja, amelynek megmutatja az elkészült dalokat. " 20 emberről van szó - az anyámtól kezdve a takarítónőmig. Megnézem, hogy kinek és miért jön be a szám."

Hogyan születnek a dalok?

Ezen a kérdésen volt egy kis vita a résztvevők között. Fluor azt mondta, azért jár le sokat az éjszakába, hogy abból is inspirálódjon. "Naná, én is ezt hazudtam" - vágta rá azonnal Kiss Tibi - "ne haragudj, bébi, dolgozom, épp egy színésszel beszélgetek egy nagyon inspirálót, nem tudok hazamenni".

"A Tibinek egyébként volt egy időszaka, hogy papírral és ceruzával járt" - vetette erre közbe Lovasi. "Beszélgetés közben egyszer csak előkapta a cetlijeit, szólt, hogy várjunk, mert ezt le kell írnia. Még a Szigeten is ezt csinálta!"

Fluor erre azt mondta, volt, hogy egy éjszaka felébredt és megírt egy verse-t úgy, hogy másnap már nem is emlékezett rá.

 

Fontos, hogy az emberek értsék a dalszöveget?

Azt például tudja bárki is, hogy mit jelent a Csillag vagy fecske? Erre a kérdésre ezen az estén sem kaptunk választ. Lovasi szerint ugyanis "szép, hogy egyáltalán foglalkoznak vele, ennél jobb nincsen. Kitalálunk valami hülyeséget, az emberek meg pörögnek ezen. Az ő lelkükről szól ez az egész. Az irodalmárok ezt a fajta visszacsatolást hiányolják".

És miről szól a Most múlik pontosan? "Nagyon egyszerűen jött ez a dal" - kezdte Kiss Tibi a drogelvonókúra történetét. "Elmentem Komlóra a rehabra, 13 hónapig csak kecskét legeltettem, talicskáztam, meg színházaztam a többiekkel. Az volt a feladat, hogy újra embert csináljak magamból. Egy alkotónak borzasztó kincsesláda egy ilyen időszak, különösen az előtte lévő év tragédiáival, meg paranoid skizofrén útjaival. Úgy jöttem haza a rehabról, hogy majd kipukkadtam. Hihetetlenül könnyen jöttek a dalok. A Most múlik pontosan is megszületett másfél óra alatt. Meghangszereltük és már vettük is fel. Lehet utólag fejtegetni, hogy mennyi aranymetszés van a szövegben, meg mindenféle okosságokat magyarázhatsz bele, de ez nem a művész feladata."

Fluor szerint van az, hogy "az ember megír egy dalt úgy, hogy kész is van és nem akar változtatni rajta. Bár az is igaz, hogy van úgy, hogy néha még a klipforgatás előtt is változtatok egy-két szón, nincs alaptörvény." És, hogy mit jelent a Hálendá? "Ez egy olyan mocskos szó, amit majd csak az életrajzi könyvemben fogok megírni."

A végepoént a Quimby Kisember a csónakban című dala jelentette. Ez ugyanis Fluornak nagyon sokat jelentett. Volt, hogy egy interjúban a második versszakkal válaszolt egy kérdésre. "Nekem nagyon betalált a szöveg. Az nehéz időszak volt az életemben. Sok szaron mentem át és akkoriban döntöttem el, hogy merre is megy majd a hajóm, hogy melyik kikötőbe tart"?

Ezek után már csak az a kérdés: vajon a szerző, Kiss Tibi mit értett a dal címén. "Nagyon egyszerű: az akkori csajom a klitoriszát hívta így".