A helyszíni szemle, a tanúk meghallgatása és a mozdonyok adatrögzítőiből kinyert információk alapján eddig azt állapították meg, hogy a személyvonat mozdonya a Budai út megállóhelyen műszaki hiba miatt leállt. A forgalom lebonyolításáért felelős személyzet úgy döntött, hogy a szerelvényt a személyvonat mögött közlekedő
intercity tolja be a 6,5 kilométer távolságra található Cegléd állomásra.
Az intercity "ráállt" a személyvonat végére, a "vonatbefolyásoló berendezést" a mozdonyvezetők mindkét vonaton olyan üzemmódba kapcsolták, amely legfeljebb csak 40 kilométer/órás sebességet enged meg. Az intercity az elromlott szerelvényt tolni kezdte Cegléd felé.
Mintegy 700 méter megtétele után az intercity mozdonyvezetője abbahagyta a szerelvény tolását, és kissé lemaradt a személyvonat mögött.
A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a szerelvényét, a "vonatbefolyásoló berendezés" azonban a 40 kilométer/órás sebesség elérését érzékelte, ezért automatikusan vészfékezést kezdeményezett. Amikor az intercity mozdonyvezetője észlelte az előtte lassuló vonatot, gyorsfékezést alkalmazott, ennek ellenére
33 kilométer/órás sebességgel nekiütközött a fékezés miatt már csak körülbelül 13 kilométer/órás sebességgel haladó személyvonatnak.
A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ vizsgálóbizottsága megkezdte a további adatgyűjtést. Tart a vonatok személyzete és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvételek, illetve Cegléd állomás biztosítóberendezése által rögzített adatok beszerzése. Ezeket a következő napokban értékelik ki.
A vizsgálóbizottság a továbbiakban adatgyűjtést és elemzést végez, hogy megállapíthassa, milyen egyéb emberi és szervezeti tényezők járulhattak hozzá a baleset bekövetkezéséhez.
A KBSZ – amennyiben szükségesnek látja – biztonsági ajánlásokat fogalmaz meg a hasonló események megelőzéséért – olvasható a közleményben.