Alstom-ügy: többmilliárdos kárt állapított meg a bizottság

2017.01.09. 12:43

Az Alstom metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság aggályosnak és jogszerűtlennek tartja a beszerzés egyes eljárásait. Az Együtt szerint az ügyben "kéz kezet mos", míg a KDNP úgy látja, egymást érik a korrupciós ügyek a baloldalon.

Borbély Lénárd, az Alstom metrókocsik közbeszerzését vizsgáló bizottság elnöke közölte, hogy a vizsgálatok alapján úgy tűnik, mintha a közbeszerzési eljárásnak "nehezen lehetett volna" más nyertese, mint az Alstom. Bízik benne, hogy a nyomozás végeztével eredményes munkát végeznek majd a hatóságok – tette hozzá.

Borbély a bizottság által készített jelentést fölterjesztené a legfőbb ügyészségnek, hogy az megvizsgálhassa. A bizottság befejezte a munkáját, mivel csak a közbeszerzési oldalról vizsgálta az Alstom-szerződést.

Csak az Alstom nyerhetett?Forrás: MTI/Jászai Csaba

Szavaznak a jelentésről

Tarlós István az Alstom-szerződésekről azt mondta, hogy azokat még bőven a 2006-os választások előtt kötötték. A megoldást a főügyészség hozhatja meg a jelentés jövőjével kapcsolatban – tette hozzá. „Örülök annak, hogy a bizottság megállapításai megerősítik a 2010 utáni városvezetés megállapításait” – mondta a főpolgármester.

Tarlós István elmondta, hogy a közgyűlés meghallgatja a bizottság tagjait, és a jelentés elfogadásáról szavaz majd. Nem bűnbakkeresés folyt, hanem 2009-ben már 22 szerelvénynek kellett volna itt lennie, míg 2010 őszén csak egy volt Budapesten – ismertette a főpolgármester. Az akkori új közgyűlés egyszerűen lépéskényszerbe került – tette hozzá.

Többmilliárdos kár

Korábban nyilvánosságra hozta honlapján a főváros az Alstom-bizottság december 16-i tanácskozásának jegyzőkönyvét, az erről készült jelentést pedig a Fővárosi Közgyűlés soron következő, január végi ülésén terjesztik majd elő.

Az ideiglenesen felállított bizottság legutóbbi tanácskozásának egyik súlyos megállapítása – amely egyébként a közzétett dokumentumban is szerepel –, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) több éven át százmillió eurót, azaz csaknem harmincmilliárd forintot kamatoztatott teljesítés nélkül a kettes és négyes metróra összesen harminchét szerelvényt szállító Alstom számláján. Ezzel pedig a magyar államnak és Budapestnek jelentős pénzügyi hátrányt okozott.

Kormányzati és ellenzéki reakciók

A Fidesz-KDNP szerint a baloldal minden idők legkorruptabb kormányzását követte el, és még mindig egymást érik az olyan korrupciós ügyek, amelyekben a baloldal érintett.

Hollik István KDNP-s képviselő az Alstom-ügyről azt mondta, az "nemzetközi méretű szocialista korrupciós ügy", mivel a francia Alstom a 4-es metró beruházásával kapcsolatban "magyar szocialista és más baloldali politikusoknak csurgatott százmilliós kenőpénzeket". Emlékeztetett: "a szocialisták akkori kormányfője, Medgyessy Péter már lebukott (...), hiszen ő 600 ezer eurót tehetett zsebre". 

Kommentálta az Alstom-ügyet az Együtt is. Az ellenzéki párt budapesti elnöke szerint kéz kezet mos az Alstom-ügyben, a metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság nem derítette fel a korrupciós botrány felelőseit és haszonélvezőit.

Pataki Márton úgy vélte: Demszky Gábor politikai felelőssége biztosan megáll az ügyben, mivel annak idején ő töltötte be a főpolgármesteri tisztséget. Hangsúlyozta, hogy csak politikai vádaskodás zajlik, a valódi felelősöket "elengedik". Ennek két oka lehet szerinte: vagy fideszes politikusok is érintettek, vagy nem akarnak precedenst teremteni azzal, hogy elszámoltatják az elkövetőket.