Újabb jégtörőket küld Magyarország Szerbiába

2017.01.18. 18:47

Újabb jégtörő hajókat küld Magyarország Szerbiába - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság  szerdán az MTI-vel. Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője a magyar jégtörő flotta legnagyobb hajóját, a Széchenyit is Bajára rendelte, ez szerda délelőtt fél 10-kor el is indult a fővárosból.

Az OMIT közleménye szerint délelőtt 10 órára összehívták a Magyar-Szerb Vízgazdálkodási Bizottság elnökeinek rendkívüli ülését Bajára, egy jégtörő hajópárnak a Vukovárig terjedő közös érdekű Duna-szakaszon túli, szerb szakaszra történő átvezénylésével kapcsolatban.

A jégtörő hajók bevetéséről múlt vasárnap már tartottak megbeszélést a magyar, a szerb és a horvát vízügyi szervek képviselői. A szerb és a horvát a szakemberek tájékoztatóikban akkor kitértek arra, hogy a déli országhatár és a Vukovár közötti Duna-szakaszon az elmúlt napokban több helyen megállt és részben feltorlódott a jég, így mára Dálya térségében álló jégtorlasz alakult ki.

Jégtáblák között halad a magyar Jégtörő XI. hajó a horvátországi Dálya térségébenForrás: MTI/Molnár Edvárd

A térségben jelenleg már két magyar jégtörő van: a Jégtörő VI. és a Jégtörő XI. nevű hajó áttöri a Dálya környékén összeállt torlaszt, azt követően indul a délebbi szakaszra.

Újabb két jégtörőt küldünk

A szerdai megbeszélésen döntés született arról, hogy Magyarország további két nagyteljesítményű jégtörőt hajóját, a Széchenyit és a Jégtörő VII-est indítja útnak a folyó közös érdekeltségű szerb-horvát szakaszára, illetve szükség szerint a szerb Duna-szakaszra.

Az átvezényelt hajóók feladata lesz az alsó szakasz felügyelete, szükség szerint a jég terelése, törése, a káros torlaszok megbontása.

Az ország legnagyobb jégtörő hajója, a SzéchenyiForrás: MTI/Máthé Zoltán

A Széchenyi a legkorszerűbb magyar jégtörő. Minimum hat ember üzemelteti, rendelkezik úgynevezett döngölővel, így a jármű nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni. Az 1472 kilowatt teljesítményű hajó előre- és hátramenetben is hatékony. Harminc centiméter vastag síkjégben 3-4 kilométer/órás sebességgel képes haladni és akár napi 30 kilométert is meg tud tenni.
A Széchenyi az elmúlt napokban a Duna budapesti szakaszán dolgozott.