Megsérülhetett a tartály, ezért égett ki olyan gyorsan a magyarok busza

Olaszország, halálos buszbaleset, A4-es autópálya, Verona szinyei gimnázium, Verona, buszbaleset, busz, kiégett, kiégett busz, helyszín, baleset helyszíne
Verona, 2017. január 21. Elszenesedett bőröndök az észak-olaszországi Veronánál balesetet szenvedett magyar különbusz kiégett csomagterében a szerencsétlenség helyszínén, az A4-es autópályán 2017. január 21-én. Az előző éjjelen a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjait Franciaországból hazaszállító autóbusz egyelőre ismeretlen okból kisiklott, és kigyulladt. Tizenhat középiskolás diák életét vesztette, huszonhatan megsérültek. (MTI/EPA/Filippo Venezia)
Vágólapra másolva!
Melegh Gábor igazságügyi szakértő szerint nem zárható ki, hogy valami, akár egy műszaki hiba is, elterelte a sofőr figyelmét, és emiatt következett be a 16 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset. Az Origónak azt mondta, az  ütközés után valószínűleg az üzemanyagtartály sérülése miatt gyulladt ki az autóbusz. Néhány perc alatt kellett volna kimenekülniük az utasoknak a buszból.
Vágólapra másolva!

Az eddig rendelkezésre álló információk szerint nem lehet megállapítani, hogy műszaki hiba vagy emberi tényező okozta a veronai buszbalesetet, amiben 16-an meghaltak, és sokan megsérültek.

Útkarbantartók dolgoznak a baleset helyszínén Forrás: MTI/EPA/ANSA/Filippo Venezia

Az is lehetséges, hogy a sofőr elalvás, rosszullét vagy más hirtelen kihagyás miatt nem uralta az autóbuszt, de az sem zárható ki, hogy defekt, fékhiba, esetleg féltengelyprobléma okozta a tragédiát – mondta az Origónak Melegh Gábor közlekedési balesetekkel foglakozó igazságügyi szakértő. Éppen ezeket a lehetőségeket vizsgálják most az olasz hatóságok.

Pár fokos eltérés is végzetes lehet

Szerinte az is lehetséges, hogy valami megzavarta a vezetőt, ami miatt nem tudott kellően a vezetésre figyelni, és veszélyes kormánymozdulatot tett. Mivel a hírek szerint tapasztalt sofőr vezette a buszt, nem a kormány hirtelen elrántására, gyors irányváltoztatásra kell gondolni – tette hozzá –, de

Melegh Gábor azt mondta, ha valóban füstölt a busz hátuljában lévő motor, és a vezető a tükörből figyelte a füstöt, az elegendő lehetett ahhoz, hogy elterelje a figyelmét.

Forrás: MTI/EPA/ANSA / POLIZIA DI STATO/Polizia Di Stato / Handout

A busz az eddigi számítások alapján nagyjából 90-100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatott, amikor a felüljárónak ütközött. A becsapódás olyan erejű lehetett, hogy a busz jobb elejében utazók sérülései az élettel összeegyeztethetetlenek voltak. A modern buszoknál

a jó kilátás érdekében nagyok az ablakfelületek, de ezért nehéz igazán merev karosszériát kialakítani,

így a hasonló balesetekben nem nyújt kellő védelmet a felépítmény. A nagy járműveknél inkább a borulás a jellemző, amitől masszív bukókeret védi az utasokat.

Pár perc alatt szétterjedt a tűz

A veronai tragédiában nagy szerepet játszott az is, hogy az autóbusz kigyulladt, és a lángok gyorsan továbbterjedtek. Melegh Gábor úgy véli, hogy az ütközés hatására valószínűleg megsérült, szétnyílt az üzemanyagtartály, majd egy – szintén az ütközéstől keletkező – szikra miatt lángra kaphatott az üzemanyag.

Teljesen kiégett a busz Forrás: MTI/EPA/ANSA / POLIZIA DI STATO/Polizia Di Stato / Handout

„A tűz nagyon gyorsan, akár két-három perc alatt végigterjedhetett a buszon” – mondta a szakértő. A több száz literes üzemanyagtartály a padlólemez alatt, a jármű első tengelyénél kezdődik, és egy-másfél üléssornyit nyúlik hátra.

Egy ideig a padlólemez féken tartja a tüzet, de később a busz belsejébe is eljutnak a lángok.

Ezért lehet hiteles az a beszámoló, amely szerint az utastérben keletkezett a tűz, hiszen belülről ez így tűnhetett. Az autóbuszban hiába vannak nehezen gyulladó anyagból az ülések, ilyenkor az utasok holmijai is táplálják a lángokat, automata oltóberendezés pedig nincs ezekben a buszokban.

Melegh Gábor szerint egy nagy erejű ütközést követően

Pánikhelyzetben, esetleg sérülten kell felismerni, hogyan lehet kijutni a roncsolódott járműből, ahol a vészkijáratok és az ablakok egy része nem használható menekülésre.

Nem a kor, a karbantartás számít

A csoportot szállító Setra 317 GT-HD típusú autóbuszról a szakértő azt mondta, jól ismert, nagy darabszámban gyártott járműről van szó, amelyet kedvelnek a személyszállítók. Megfelelő karbantartás mellett az üzemidő nem befolyásolja a busz biztonságát.

Melegh Gábor azt is mondta: még ha valamennyivel túl is lépte a jármű az adott szakaszon megengedett sebességet, nem ez okozta a balesetet, mert 10-15 kilométerrel lassabb tempónál is előfordulhatott volna a tragédia.