Minden idők legkorruptabb beruházása

Demszky Gábor választási vitaest
Demszky Gábor választási vitaest Budapesten 2014. október 7-én
Vágólapra másolva!
Nyilvánosságra hozta a kormány az OLAF 4-es metróról szóló jelentését. Az Európai Csalás Elleni Hivatal jelentésének fedlapján érintettként Medgyessy Pétert, a budapesti önkormányzatot és az Alstomot nevezik meg.
Vágólapra másolva!

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése egyértelműen bizonyítja a baloldali kormányok és a 2010 előtti budapesti városvezetők felelősségét a 4-es metróberuházás korrupciós botrányában – jelentette ki sajtótájékoztatóján Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára. Elmondta: a jelentést már 2016 végén megkapta a kormány, ám adatvédelmi okokból – az adatvédelmi hatóság véleményének kikérése után – csak most hozták nyilvánosságra.

Az elmúlt 13 év legnagyobb korrupciós ügye

miatt az országnak várhatóan 59 milliárd forintot kell visszafizetnie az Európai Unió számlájára – tette hozzá.

Évekig tartó büntetőeljárásokra számít Tarlós

Olyan uniós döntés még nem született, hogy bármennyit is vissza kellene fizetni a feltárt szabálytalanságok miatt a 4-es metróra megítélt támogatásból. Ha pedig lesz ez ügyben feljelentés, akkor évekig tartó büntetőeljárásokra, illetve hosszadalmas polgári peres kártérítési eljárásokra lehet készülni – mindezt Tarlós István közölte. A főpolgármester az OLAF-szerződésben szereplő mind a 78 esemény, szerződés, megbízás dátumának többségét felolvasta, azt demonstrálva, hogy a jelentésben aggályosnak tartott szerződések, illetve megbízások dátuma – két kivétellel – mind Demszky Gábor főpolgármestersége idejére datálódik.

Medgyessy cége kapcsolatban volt az Alstommal

A 104 oldalas jelentés fedőlapján érintett személyként a fővárosi önkormányzatot, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezik meg a dokumentum készítői. A volt szocialista kormányfőnél annyit írnak, hogy a hozzá köthető cég 2002 óta tanácsadói szerződésben állt az Alstommal, majd 2005-ben sikerdíjas lobbiszerződést kötöttek a metrókocsik szállítására.

Ebből 600 ezer eurót kapott a cég 2007–2008-ban,

miután furcsa körülmények között (több cég kizárása, majd egy utolsó egyeztetési körben, határidő után módosított ajánlattal) a legrosszabb, első ajánlatot adó Alstom nyert.

Medgyessy Péter volt MSZP-s miniszterelnök az OLAF-jelentés fedlapján szerepel Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Medgyessy az Indexnek pénteken elismerte, hogy megkereste őt a 4-es metró és az Alstom-szerződések ügyében az OLAF. Az egykori kormányfő ugyanakkor úgy fogalmazott: érthetetlen, kívül esik minden racionalitáson, hogy ráhatása lett volna a szerződés megkötésére. Ezt azzal indokolta: rossz viszonyban volt Gyurcsány Ferenc korábbi miniszterelnökkel és az SZDSZ politikusaival is.

Medgyessyről a Magyar Idők még tavaly megírta, hogy

két részletben összesen több mint 597 ezer euró – jelenlegi árfolyamon mintegy 180 millió forint – áramlott a volt MSZP-s miniszterelnök családi cégéhez 2007-ben és 2008-ban.

Összeférhetetlenség és csalás

A jelentés elején, az összefoglalóban azt írják, négy típusú ügyet tártak fel: szabálytalanság, csalás, korrupció, illetve uniós pénzek szabálytalan felhasználása. A dokumentumból kiderült, hogy a DBR Metró Projektigazgatóságnak nem volt meg a kellő kapacitása ahhoz, hogy jól menedzselhessék a beruházást. A DBR több vezetőjénél és a

főnökeik közül többeknél is összeférhetetlenséget találtak,

olyan kapcsolatban álltak a szerződéses partnerekkel.

Mivel nem volt megfelelő a pénzügyi és technikai előkészítés, súlyos csúszások voltak a projektben, és az ára is megemelkedett. A csúszások miatt 67,5 milliárd forinttal többet kellett fizetni, mint ahogyan azt eredetileg tervezték.

Öt cég viszi a prímet

A jelentésből – amit a Figyelő ismertetett először – kiderült, hogy

60 darab, összesen 167 milliárd forintnyi szerződéssel kapcsolatban tártak fel szabálytalanságokat,

ezek egy részénél korrupciót orrontanak. Összesen 59 milliárd forint uniós támogatást kérnek ezért vissza. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik:

Sok gondot talált a 4-es metró építésével kapcsolatban az OLAF Forrás: MTI/Máthé Zoltán
  • Siemens, áramellátó és vonatvezérlő rendszerek kiépítése 31,7 milliárd forintért. A cégnek bennfentes információi lehettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott, így az uniós támogatás egészét visszakérik.
  • Alstom, metrókocsik szállítása 22,9 milliárd forintért. Bennfentes információk és jogosulatlan versenyelőny miatt az uniós támogatás egészét visszakérik.
  • BAMCO-konzorcium (Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt.), alagútépítés 62 milliárd forintért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérnek vissza.
  • Swietelsky Kft., állomások belsőépítészeti kialakítása 40 milliárd forintért. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.
  • Strabag-Hídépítő Zrt., Baross téri állomás szerkezetépítése 3,7 milliárd forintért. Itt közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.

Két szerződéssel kapcsolatban hangzott el konkrét megvesztegetési összeg. Kétmilliárd forintos kenőpénz az Alstom-szerződésnél, és szintén kétmilliárd forintnyi korrupciós pénz a Swietelsky-szerződésnél. Mindkét ügy kiemelt helyen van a fenti ötös listán.

272 milliárdot használtak föl szabálytalanul

Csepreghy pénteken azt is elmondta: a 4-es metró beruházásának összértéke 452 milliárd forint volt, ebből a gyanú szerint 272 milliárd forint érintett csalással vagy szabálytalan felhasználással. A fejlesztéshez 76 milliárd forintot használtak fel a Közlekedési Operatív Program terhére, ebből 59 milliárd forint volt az Európai Unió hozzájárulása, és

ez utóbbi összeget követelheti vissza az Európai Bizottság

– fűzte hozzá.

Így reagáltak a pártok

Az MSZP üdvözölte a 4-es metróról szóló OLAF-jelentés nyilvánosságát, ugyanakkor reményének adott hangot, hogy a dokumentum eredeti. Mihamarabb elinduló, valós eredményt hozó, a lehető legnagyobb nyilvánosságot kapó eljárásokat sürgetett az LMP. A Fidesz szerint minden idők legkorruptabb beruházása a 4-es metró, és a rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb korrupciós botrányáról van szó.

A négy éven át tartó nyomozás eredménye szerint a kifogásolt szerződések – egy kivételével – 2010 előtt, vagyis a Medgyessy-, a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány, illetve a Demszky Gábor-féle városvezetőség regnálása alatt született – ismertette. Ez azt jelenti, hogy minden idők legkorruptabb beruházása a baloldali kormányokhoz köthető – jelentette ki.

A 104 oldalas, angol nyelvű OLAF-jelentés már elérhető a Kormany.hu oldalon.