Rengeteg kátyút kell betömni a nagy hideg után

2017.02.13. 12:49

Az elmúlt hónapok esős, havas, rendkívül hideg időjárása miatt a szokásosnál is több a kátyú az utakon az egész országban. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. már elkezdte a burkolathibák javítását. Az útfelújítások azonban még csak mostanában kezdődhetnek el, ha már nem lesz annyira hideg.

A sok eső és hó, illetve a fagyás és olvadás gyakori váltakozása miatt a szokásosnál is rosszabbak az utak szinte az egész országban. Sok a kátyú, balesetek is történtek a rossz utak miatt.

Egy kátyú állapota sokat romolhat pár nap alatt, ezért az autónkkal muszáj visszavenni a tempót. Hiába közlekedünk ismert útvonalon, ne kockáztassunk, inkább menjünk lassabban, ha problémásak az útkörülmények!”

– mondta Székely Gyula vezetéstechnikai szakember az Origónak. Azt is elmondta, hogy az autóvezetés oktatása alatt a kátyúkba való belehajtást természetesen nem tanítják sehol, ezért inkább azt ajánlja, hogya rossz minőségű utakon 20-30 km/h-s sebességgel vezessen a sofőr.

A másik gyakori hiba, hogy a sofőr gyakran belefékez a kátyúba, ami miatt az autó felfüggesztése is tönkremehet”

– mondta Székely. Az ilyen hibák miatt a gumiabroncs és az alufelni is súlyosan roncsolódhat. A szakember azt ajánlja, ha az autós már belehajtott a kátyúba, akkor kisebb gázzal hajtson át rajta.

Soha ne fékezzünk bele a kátyúba!Fotó: Polyák Attila

„Több tanítványom is mesélte, hogy a kertes ház reményében költöztek ki Budapestről az agglomerációba, de a városba vezető utak minősége elviselhetetlenné teszi a vezetést, nem beszélve az állandó dugókról”– mondta a szakember, aki szerint egész Pest megyében nagyon nagy problémák vannak az utakkal. 

Nagyon sok múlhat a jó fényképeken

Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz kommunikációs vezetője is megerősítette, hogy a kátyúk jelentős károkat okozhatnak az autósoknak.

„A pár tízezer forintos gumiabroncscserétől kezdve a több mint egymilliós kárig is volt már több esetünk. A kátyúk okozta kárt hívjuk a legalattomosabbnak,mivel ha nem vizsgálják meg kellő mértékben, akkor később egyéb károk is kialakulhatnak, amik nemcsak drágák, de életveszélyesek is lehetnek” – mondta Németh.

A kommunikációs vezető azt is elmondta, hogy gyorsan be lehet nyújtani a kárigényt, és hamar el is bírálhatják, ha jól dokumentálják fényképekkel az esetet.

Érdemes a következőket tenni:

  • A balesetkor a sofőrnek biztosítani kell az autó környékét, mivel ilyenkor sokszor megfeledkezhet a saját testi épségéről, emiatt egy forgalmas út mentén egy újabb baleset is előfordulhat.
  • Készítsen fényképeket a baleset helyszínéről, a kátyúról, az autóról, illetve a sérülés állapotáról is, általában 10-15 képet érdemes ilyenkor csinálni.
  • Ha az autó a baleset helyszínétől távolabb állt meg – például tovább csúszott az úton, vagy a balesetkor több autó ütközött össze, és emiatt nagyobb kárigény lehet, akkor érdemes rendőrt is hívni a bizonyításhoz. 
  • Értesíteni kell a biztosítót, illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t a baleset részleteiről. 

Fagypont alatt nem lehet hatékonyan kátyúzni

A javítási munkákhoz télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérsékletre van szükség, mivel ezekhez a munkákhoz melegaszfaltot használnak fel, ami 0 fok alatti hidegben már nem hatékony. A téli enyhébb napokban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai folyamatosan végeznek ideiglenes javításokat.

Csakhogy az ilyen enyhébb napok ezen a télen nagyon ritkák.

Kátyúk ÓbudánFotó: Origo

Hosszú távon teljesen értelmetlen a kátyúzás”

– mondta az Origónak Lakatos János József, a Profi Aszfalt vezetője. A vállalkozó szerint a cége partnerei döntően a teljes útburkolat felújítását kérik, mivel pontosan tudják, hogy

az olcsóbb kátyúzást rövid időn belül úgyis meg kell majd ismételniük.

A vállalkozás partnerei között vannak önkormányzatok, cégek és magánszemélyek is, azonban nincs abban közöttük különbség, hogy mindannyian hosszú távon akarják az útburkolatokat kijavítani.

A kiadásokat természetesen befolyásolja, hogy milyen szinten roncsolódott az út felülete, továbbá országszerte az árak is különböznek.

Pécsett vagy Nagykanizsán sokkal drágább kivitelezni egy útfelújítást, mint mondjuk Győrben. Egész egyszerűen azért, mert az adalékanyagok ára más és más az országon belül”

– állítja a vállalkozó.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. országosan közel 32 000 kilométernyi országos közúthálózatért felel.

Ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve az M5-ös és M6-os autópályák –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai is.

Az időjárás miatt jóval előbb és jóval nagyobb számban jelentek meg a kátyúk az utakonForrás: MTI/Rosta Tibor

Az útfelújítások menetét befolyásolja még az úttestek tulajdonviszonya is: a településeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésben van.

Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatok kezelésében van,így az egységes felújításokhoz, karbantartásokhoz összehangolt folyamatok is kellenének, azonban ezek a munkálatok egymástól függetlenül indulnak el.

2016-ban összesen 9 973 tonna speciális kátyúzó-javító anyagot dolgoztak be az utakba az állami vállalat munkatársai. Ezen munkák teljes összköltsége 1,3 milliárd Ft volt.

Korábbi beszámolók szerint télen naponta legalább 500 új kátyú keletkezik Budapest útjain, évente közel 500 millió forintot fizet ki a BKK az utak kátyútlanítására.