Nem állja meg a helyét az állítás, hogy a Hódmezővásárhely–Szeged közötti kötött pályás összeköttetés járműbeszerzésének költsége megduplázódott volna – mondta Homolya Róbert az Origónak. A sajtóban megjelent állításokkal ellentétben a projektre nem az árak emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy nem lesz elegendő utas, és Brüsszel emiatt úgy ítéli meg, hogy a beruházás megtérülése kétséges.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára közölte: öt éve kezdődött el az előkészítő munka, hogy a két megyei jogú várost olyan vasúti vonallal kössék össze, amely a településeken belül villamosként, közöttük pedig vonatként működik. Erre egyébként nem sok példa van Európában.

Nincs duplázódás

A projekt előkészítésének kezdetén a pontos műszaki tartalom még nem volt ismert. Homolya arra is emlékeztetett, hogy az előzetes tanulmány alapján a kormány az éves fejlesztési keretben nevesíti a fejlesztési célokat, de ebben csak nagyságrendileg szerepel egy-egy összeg. 2014-ben, amikor nevesítették ezt a fejlesztést az éves fejlesztési keretben, még nem állt rendelkezésre minden műszaki információ, ami alapján a közbeszerzést el lehetett volna indítani – mondta.

A vonalról készült előzetes megvalósíthatósági tanulmányban Hódmezővásárhely a járműbeszerzést az uniós támogathatóságra figyelemmel 10 milliárd forintra becsülte, de a közbeszerzési eljárás előkészítése során két körben is komoly piackutatást végzett a MÁV Start Zrt., és ennek alapján kérte be az ajánlatokat. Az előzetes becslés szerint 5,5 millió eurós ár jött ki szerelvényenként. Amikor a közbeszerzés megindult, akkor a fentiek alapján 15,3 milliárd forintra becsülték a beszerzési költségárat, ezt a keretösszeget a közbeszerzési eljárás bontási jegyzőkönyve is tartalmazza. Mindezek alapján látható, hogy az állítás, amely szerint az eljárás során megduplázódott volna az ár, nem igaz.

Egyelőre nincs döntés a Hódmezővásárhely és Szeged közötti villamosvonal megépítésérőlForrás: Szegedma.hu

Még nincs kormánydöntés

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az évekkel ezelőtt kalkulált költségek azóta emelkedtek, mivel a munkabérek és a műszaki eszközök ára is nőtt. Az éves fejlesztési keret arra szolgál, hogy minden beruházási tervet áttekintsenek, de ez nem jelenti azt, hogy forintra pontosan kiszámították volna a projekt teljes költségét. Szólt arról is, hogy a vonalra éppen azért kerülnek majd hibrid járművek, mert a teljes szakasz jóval drágább villamosításával szemben ez jelenti az olcsóbb és költséghatékonyabb megoldást.

Az NFM államtitkára azt mondta, hogy a feltételes közbeszerzési eljárás április eleji lezárása után a végső döntést a kormány hozza meg a beruházásról. A fejlesztési minisztérium egyébként a pályafejlesztést is tartalmazó teljes projektet 50 milliárdra becsülte. Értelemszerűen az uniós támogatáshoz szükséges kérelmet még nem adta be a kormány az Európai Bizottságnak, mivel azt csak a részletes hatástanulmányok és pénzügyi tervek elkészülte után teheti meg – tette hozzá.

Lesz-e elegendő utas?

Az államtitkár szerint a sajtóban megjelent állításokkal ellentétben a projektre nem az árak emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy esetleg nem lesz elegendő utas, és Brüsszel emiatt úgy ítéli meg, hogy a beruházás megtérülése kétséges. Amennyiben az Európai Unió a beruházást nem támogatja teljes egészében, úgy a Hódmezővásárhely–Szeged közötti kötött pályás összeköttetés költségvetési forrásból valósulhat meg. Az államtitkár visszautasította azokat a híreszteléseket, hogy a projektet nem megfelelően készítették elő, és emiatt hiúsulna meg a beruházás.

Lázár János korábban arról beszélt, hogy ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train, a térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus azt kéri a kormánytól, az aránytalanul megnövekedett költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.