Szigorította a politikai plakátok kihelyezését az Országgyűlés

Vágólapra másolva!
A településkép védelméről szóló törvény módosításával szigorította az Országgyűlés a politikai reklámok kihelyezését pénteki rendkívüli ülésén. Cikkünk frissül.
Vágólapra másolva!

Az államfő által megfontolásra visszaküldött jogszabály módosítását 123 igen és 68 nem szavazattal fogadta el a parlament.

A településkép védelméről szóló jogszabály kiegészült a közpénzekkel való felelős gazdálkodásra kötelezett szervezetekre vonatkozó különös szabályokkal.

Az új passzusok előírják a kötelező listaáras plakáthelybeszerzést

a közvetlenül vagy közvetetten költségvetési támogatásban részesülő szervezeteknek.

Ebben az esetben lehet eltérni a listaártól

Részletesebben azon szervekre vonatkozna, amelyeket nevesít a költségvetés, a büdzséből támogatásban részesülnek, valamint azon szervezetekre is, amelyek költségvetésből támogatott jogi személyektől kapnak forrást, utóbbiakra azonban csak akkor vonatkozna, ha teljes bevételük legalább fele származik a költségvetésből támogatott szervezettől.

A listaártól csupán az uniós nyílt eljárás szerint lefolytatott beszerzéssel, illetve a közbeszerzési törvény szerinti központi beszerző szerv által lefolytatott beszerzési eljárás során lehet eltérni. Rögzítették azt is, hogy

a plakátkihelyezésről szóló szerződéseket a feleknek haladéktalanul el kell küldeniük az érintett hatóságnak, amely azt honlapján közzéteszi.

Ha a szerződésátadás nem teljesül, akkor a hatóság két napon belül eltávolítja a plakátokat. A jogellenesen elhelyezett plakátokért 150 ezer forintos bírság szabható ki.

Saját maga ellen szavazott az MSZP

A módosítások a járműveken elhelyezett hirdetésekre is vonatkoznak, a korábban megkötött szerződések szerint pedig július 15-ig helyezhetők ki plakátok. A jogszabály a kihirdetését követő napon lép hatályba. Ezen rendelkezések elfogadásához egyszerű többség is elegendő volt az ülésen, azonban a törvényalkotási bizottságnak volt egy MSZP-nek tulajdonított, kétharmados rendelkezéseket tartalmazó indítványa, amely nem kapta meg a szükséges támogatást a zárószavazáson.

Korábban Áder visszaküldte

Az Országgyűlés múlt héten, kedden szavazott az átlátható kampánytevékenység érdekében javasolt kormánypárti törvénymódosításról, vagyis az úgynevezett plakáttörvényről, azonban a sarkalatos rendelkezések nem kapták meg a minősített többséget. Ilyen volt például az, hogy

megtiltották volna a politikai plakátok kihelyezését a választási kampányidőszakon kívül.

Az elfogadott, de ki nem hirdetett jogszabályt csütörtökön Áder János köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek. Az államfő azzal indokolt, hogy a törvény normatív tartalommal nem bíró, ellentmondásos, értelmezhetetlen és végrehajthatatlan rendelkezéseket tartalmaz.

A Simicska-Jobbik botrány

Hosszú titkolózás után kiderült, hogy a Jobbik mindössze 6500 forintot fizetett Simicska Lajos cégeinek plakátonként - és még az is lehet, hogy ebben benne van a plakátok előállítása ára.

Listaáron ugyanez 80 ezer forintba került például az LMP-nek.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégektől bérelt plakáthelyek számának közlése után azt is kénytelen volt nyilvánosságra hozni a párt, hogy mennyibe került az áprilisi, illetve a májusi kampány. Szabó Gábor pártigazgató és Schön Péter gazdasági igazgató a párt honlapján közölte, hogy az áprilisban kihelyezett 3375 plakát 27 359 917 forintba, míg a májusban bérelt 3331 hely 26 797 472 forintba került.

Ezzel a párt elismerte, hogy jóval a piaci ár alatt kapott hirdetési felületet Simicska cégeitől, ugyanis az általuk hivatkozott összeg alapján átlagosan 230 forintot fizettek naponta egy óriásplakátért.

Havonta ez 6-7 ezer forintos költséget jelent. A valódi piaci viszonyok alapján viszont – a Jobbik által eredetileg közölt 2000-2500 plakáttal számolva is – a pártnak már legalább 2 milliárd forintjába kellett volna, hogy kerüljön az akció.