A Duna vize nem szennyezett a volt óbudai gázgyárnál

Duna, dunai fürdőzés, Hajógyári-sziget; Óbudai-sziget; Duna;
Vágólapra másolva!
Nem mutatható ki a Duna vizében szennyezettség a volt óbudai gázgyárnál az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vizsgálata szerint, de a partfalból szennyező anyagok szivárgását észlelték.
Vágólapra másolva!

Góra Zoltán, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának keddi ülésén közölte, hogy

a vizsgálatok naftalin, arzén, benzol és benzolszármazékok szivárgását mutatták ki.

Az ülésen Halmai Orsolya projektmenedzser a NKM Földgázszolgáltató Zrt. képviseletében közölte, hogy a kármentesítés a becsült érték meghatározásával folytatódhat, ezt követően közbeszerzési pályázatot írnak ki a kivitelező kiválasztására.

A veszélyes hulladéknak minősülő szennyezett talaj tömege 185 ezer tonnára becsülhető,

a legszennyezettebb területeken 12 méter mélységig kell cserélni a talajt. A partfalból a káros anyagok kifolyását a magas vízállás akadályozza, ezért az valószínűleg

csak alacsony vízszintnél jelent veszélyt

- tette hozzá. Közölte, hogy a költségekhez a főváros önkormányzata és az Innogy is hozzájárul.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Hasznos Gábor, az Agrárminisztérium Környezetmegőrzési Főosztályának kármentesítési referense megjegyezte, noha az eljárás régóta húzódik, mivel a szennyezés kiterjedését és mértékét, terjedési irányait, kockázatait csak ütemezetten lehetett felmérni a 22 hektáros területen, a kármentesítés ügyében fontos lépések történtek. Hozzátette, hogy a területen álló ipari műemlékek is nehezítik a rendezést, de hátráltatta a területhasznosítás bizonytalansága is, hiszen a beavatkozást ez is befolyásolja. Hasznos Gábor közölte, hogy

országszerte 885 kármentesítés zajlik,

az érintett területek között pedig olyan is van, ahol a privatizáció utáni tulajdonosok csődje és a tulajdonviszonyok összekuszálódása nehezíti a rendezést. Szorgalmazta egyúttal a zöldmezős beruházások szigorítását, és közölte, hogy Ausztriához vagy Németországhoz hasonlóan a kormány olyan helyekre irányítaná a beruházásokat, ahol már kiépült az ahhoz szükséges infrastruktúra.