Tankönyvkiadás: 92 pert nyert az állam

tankönyv, iskola, iskolakezdés, tanév, könyv, matematika könyv, általános iskola
Gyál, 2018. augusztus 29. Tankönyveit mutatja egy diák a Gyáli Bartók Béla Általános Iskolában 2018. augusztus 29-én. Az oktatási intézményekbe kevesebb mint egy hónap alatt 12,5 millió tankönyv került ki, ezek közül közel 8,5 millió az állami fejlesztésben kidolgozott kiadvány, a többit magánkiadók adták ki, közölte előző napi tájékoztatóján Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Eddig összesen 92 pert nyert meg első fokon az Oktatási Hivatal azon magán-tankönyvkiadókkal szemben, akik azt sérelmezték, hogy nem hosszabbították meg a korábbi szerződéseiket. A kúriai felülvizsgálat a következő hónapokban zajlik majd le. Az állami tankönyvellátás lényegesen olcsóbb, mint a korábbi évtizedek rendszere. 
Vágólapra másolva!

Öt nem állami kiadó perelte be az Oktatási Hivatalt (OH), mivel az nem hosszabbította meg összesen 123 korábbi tankönyvük engedélyét. Az OH 92 pert nyert meg, a magánkiadók 15 esetben nyertek, 15 perben a – bíró által vélelmezett – fellebbezési jog hiánya okán semmisítették meg a hivatal végzéseit. Egy felperesi keresetlevelet visszautasított a bíróság – értesült az Origo.

Az állam visszavette a feladatot

A korábban tankönyvkiadóként is működő cégek részvétele a tankönyvellátásban 2014. január 1-jével főszabályként megszűnt, mivel az állam visszavette e feladatot. Ennek egyik lényeges eleme, hogy a korábbi, egyre dráguló tankönyvcsomagok helyett ingyenes állami tankönyvekkel látja el az állami köznevelési intézményeket, amelyek műveltségi területenként vagy tantárgyanként két-két tankönyv közül választhatnak.

Korábban nem létezett egyébiránt a felperesek által a sajtóban hangoztatott tankönyvválasztási szabadság, hiszen a „fizető” végfelhasználó, azaz a tanuló és a szülő semmiféle döntési jogosultsággal nem rendelkezett.

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Több volt a zavar, mint az előny

E visszásságra már egy évtizeddel ezelőtt különböző tanulmányok hívták fel a figyelmet, azaz, hogy a tankönyvkiadói lobbi és „egyéb” érdekérvényesítő eszközök döntötték el, hogy az iskola mely kiadó tankönyvcsomagjának megvételére kötelezte a szülőket, egyre nagyobb anyagi terhet rakva ezzel a vállukra.

A több tízezer forintos tankönyvcsomagok ráadásul az „érdekérvényesítés” eredményeként akár tanévenként változhattak,

azaz a tanulók elé ugyanazon tantárgyból évente más-más kiadók tankönyvei kerülhettek, s ezzel több zavart okoztak a folyamatos tanulási haladás tekintetében, mint amennyi előnnyel valaha is járhattak volna.