A Fidesz nagy fölénnyel nyerte meg a március 15-ét

2019.03.17. 09:58

Közzétette a Médianéző Központ Facebook-elemzését, melyben azt vizsgálja, hogy az egyes politikai csoportosulások mennyire tudták elérni az embereket a közösségi médiában. A március 15-i ünneppel kapcsolatban kiderült, hogy a Fidesznek ötszörös fölénye van, vagyis sokkal hatékonyabban jutnak el a kormánypárt üzenetei az olvasókhoz, mint a többi ellenzéki párté. Ráadásul az ellenzéki oldalon annak a Gyurcsány Ferencnek a dominanciája érvényesül, aki a legelutasítottabb politikus Magyarországon. 

A Fidesz az online-térben is jól mozgósít, az ellenzéki pártokat Gyurcsány dominálja, a Jobbiktól
pedig elfordulnak eddigi követői – ez derül ki a Médianéző Központ gyorselemzéséből, melyet a
pártok március 15-ei Facebook-aktivitásáról készített.

Az elemző központ szerint már a tavalyi, országgyűlési választásokon is megfigyelhető volt, hogy a nagyobbik kormánypárt tudja a leghatékonyabban eljuttatni üzeneteit a közösségi médiában, tehát a Fidesz tudatosságban messze az ellenzéki pártok előtt jár. 

A Médianéző Központ ismertetése szerint a Fidesz fölénye ötszörös az ellenzéki pártokkal (MSZP, Jobbik, DK, Párbeszéd, Momentum, LMP) szemben, ami azt jelenti, hogy a Facebook-oldalakat vizsgálva 134 100 interakciót (kedvelés, megosztás, komment) lehetett megfigyelni március 15-én, ebből a kormánypárt 113 ezret tudhat magáénak. Tehát az összes interakció 84 százaléka a Fideszhez köthető, vagyis a kormánypárti üzenetekötször olyan hatékonyan értek célba, mint az összellenzéki tüntetés és az azon részt vevő összes párt üzenetei összeadva.

Forrás: Médianéző Központ

Gyurcsány uralja az ellenzéket

Az ellenzéki oldalt Magyarország legelutasítottabb politikusa, Gyurcsány Ferenc uralja, ugyanis március 15-én a valamivel több, mint 20 ezer ilyen interakció 64 százaléka (12 800) kötődik a DK elnökéhez, míg a maradék 7300 reakciót hat (!) vezetőként számon tartott ellenzéki politikus közösségi médiában elhelyezett üzenetei váltották ki. Az ellenzék belső erőviszonyait és állapotát jól tükrözi, hogy a második helyre az LMP-t korábban elhagyó, pártnélküli politikus, Szél Bernadett került (2400 interakció).

Az ellenzéki politikusok március 15-ei Facebook-posztjai által generált interakciók száma és arányaForrás: Médianéző Központ

Elfordultak a szavazók a Jobbiktól

A Médianéző Központ szerint a Jobbik az egyetlen párt, amelyik nem tudta növelni követői számát a nemzeti ünnepen. Ahogy a gyorselemzésben írják, ajobbikosok szemmel láthatóan nem tudták elviselni, hogy képviselőjük, Jakab Péter, többek között Gyurcsány Ferencnével állt színpadra az ellenzéki tüntetésen, hiszen aznap harminchét fővel lett alacsonyabb a párt Facebook-oldalát követők száma.

Viszonyításképpen: a legtöbben a Fidesz (271 kedvelés), a legkevesebben (2) az LMP profilját jelölték meg követésre érdemesnek a nemzeti ünnepnapon.

A választási eredményeket követi a kormánypárti fölény a közösségimédia-térben

Összességében elmondható, hogy az elmúlt egy év során továbbra sem látható változás a Fidesz és az
ellenzéki pártok közösségimédia-használatában, a választási eredményekhez hasonlóan ezen a területen is elsöprő kormánypárti fölény tapasztalható. A közelgő európai parlamenti választásokra nézve ez ismét a kormánypárt tudatosabb és nagyobb mozgósítási képességére enged következtetni, miközben az ellenzék belső erőviszonyai tekintetében egy tovább hanyatló Jobbikot és egy szűk, de aktív támogatói réteggel rendelkező Gyurcsány-pártot láthatunk.