El sem hiszi, mennyire veszélyes a mobilozás vezetés közben

Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös sajtótájékoztatója
Vágólapra másolva!
Európa több országában is kimagasló baleseti okká vált a vezetés közbeni mobilozás. Hogy Magyarországon mi a helyzet, arról az Aegon Biztosító készítette egy felmérést. Kiderül, hogy tízből négyen használják telefonjukat vezetés közben, közülük öt ember pedig válaszol az üzeneteikre, bejegyzéseikre. A kutatás szerint a sofőrök azt sem tudják helyesen, mit tilos és mit szabad.
Vágólapra másolva!

Nem tudunk megválni a mobiltelefontól, még vezetés közben sem a sofőrök. Csakhogy, amíg a GPS egy hasznos alkalmazás lehet a mobilunkon, az SMS-zés kizárólag veszélyforrást jelent.

Ezért is, mert míg egy rövidebb üzenetet pár másodperc alatt írunk meg, addig több tíz métert is halad az autó úgy, hogy a sofőr nem nézi az utat. Sőt, nagyobb sebességgel, autópályán akár 200 méter is lehet ez a táv. Ezek is elhangzottak az Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának mai sajtótájékoztatóján, amelyen egy országos kampányt is bejelentettek.


- mondta el az ORFK RFI közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, Óberling József r. ezredes.

Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője Forrás: Csudai Sándor - Origo

Mivel Magyarországon nincs olyan statisztika, amely megmutatja, hogy mennyit mobilozunk vezetés közben, és az mennyi balesetet okoz, ezért az Aegon készített egy felmérést. A megkérdezettek közül- saját bevallásuk alapján

tízből négy ember nyomkodja a telefonját autózás közben, és tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött.

Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös sajtótájékoztatója Forrás: Csudai Sándor - Origo

De az is kiderült a válaszokból, hogy a legtöbben nem tudják, hogy mit tilos és mit nem. A megkérdezettek fele szerint például csak az a veszélyes, ha a kezükben tartják a telefont, a beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint vezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.

Leginkább a budapesti férfiakra veszik kezükbe a telefonjaikat, vezetés közben.

Közülük minden ötödik üzenetet vagy e-mailt ír, néz valamit a kijelzőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. Legtöbben (a 78%-uk)telefonálnak.

– magyarázta a sajtótájékoztatón Demetrovics Zsolt pszichológus.

Demetrovics Zsolt pszichológus Forrás: Csudai Sándor - Origo

Az üzenetküldés és a posztolgatás a 18-39 éves korosztályra jellemző, a vezetés közbeni e-mailezés pedig a 30-39 évesekre, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

– mondta a kutatással kapcsolatban R. Csekeő Borbála pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője.

R. Csekeő Borbála, pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője. Forrás: Csudai Sándor - Origo

Az érintett korosztály a 20 és 40 év közöttiek. Éppen ezért egy vicces videóval akarják felhívni a figyelmüket a vezetés közbeni mobilozás veszélyeire, két humoristával, Kovács András Péterrel és Janklovics Péterrel. Összesen négy ilyen videót készítettek.

A kampányban egy speciális virtuális valóság alkalmazással is szemléltetik a veszélyeket.

Forrás: Csudai Sándor - Origo

Ez az alkalmazás azt mutatja meg, hogy mennyi veszélyt képtelen elhárítani az a sofőr, aki vezetés közben a telefonját is nyomogatja.