A magas vízállás és az erős sodrás továbbra is nagyon megnehezíti a búvármentők dolgát
– mondta az Origónak Szűcs Gábor, a Barracuda Katasztrófaelhárító és Speciális Mentő Országos Egyesület elnöke. Ő maga most kint van a mentésnél, részt is vesz benne.
Szűcs Gábor azt is hozzátette, hogy a magas vízállás – a Duna vízszintje a szakemberek szerint holnap fog tetőzni – mellett ma a legerősebb a sodrás. A következő napokban mindkettő csökkenni fog.
A búvár ilyen körülmények között hason fekszik a víz alján, és kapaszkodik. Egy úgynevezett köldökzsinórral rögzítik őket, hogy ha baj van, azonnal ki tudják őket hozni. Rengeteg lent a hordalék, szinte nulla a látótávolság. Ilyenkor gyakorlatilag a lámpa sem segít
– mondja Szűcs.
A szonár korábban megmutatta, hogy hol süllyedt el a hajó – ezt a részt bójákkal meg is jelölték –, és azt is mutatta, hogy nem tört ketté, de ennél a kiemeléshez sokkal több információra van szükség.
Tudni kéne például azt, hogy van-e rajta repedés vagy nagyobb lyuk. Ha ugyanis igen, akár emelés közben is kettétörhet – mondja a szakember, aki azt is hozzáteszi, hogy a 70 éves szovjet gyártmányú hajó tervrajzát már korábban tanulmányozták. Ez is sokat segít.
De persze a búvároknak nemcsak ezt, hanem azt is meg kell állapítaniuk, hogy a hajó belsejében van-e holttest.
21 embert ugyanis továbbra is keresnek, nagy a valószínűsége annak, hogy többen közülük a hajó belsejében rekedtek.
Magába a hajó belsejébe azonban még veszélyesebb beúszni. Ott ugyanis az erős hullámok nemcsak elsodorhatják, hanem a hajó falának is nekilökhetik a búvárokat, ami komoly sérülést okozhat, ráadásul onnan a mentőkötéllel sem egyszerű kihúzni őket, mert az beakadhat.
Úgy tudjuk, a magyar mentőcsapat mellett külföldiek, koreaiak, osztrákok is segítik a mentést. Most a dél-koreai mentőcsoport eligazítása tart, ők ezután fognak lemerülni, egy magyar búvárcsapat azonban már dolgozik a vízben. Ők a Terrorelhárítás speciális mentőegységéhez tartoznak információink szerint. Egy segítőn TEK-es felső is van, nyilván a búvárokon ilyen megkülönböztetés nincs.
Ami viszont biztos, hogy Pintér Sándor belügyminiszter a TEK főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg.
A TEK a hajó kiemelésének koordinálására a Margitszigeten állított fel bázist. Hatvan mérnök, hídépítő és vízügyi szakértő, magyarországi és külföldi búvárok dolgoznak a kiemelésen.
Azt a biztonságos megoldást keresik, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult embereket fel lehet hozni.
A szakemberek szerint egyedi megoldást kell találni, pont az előbb említett okok miatt, vagyis a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a víz alatti nulla látástávolság miatt ugyanis nem lehet hagyományos eljárás alkalmazni. A lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják. A hajót egyelőre nem lehet megközelíteni.
A Hableány hajó szerdán kilenc órakor süllyedt el, miután összeütközött egy másik hajóval. 35-en voltak rajta, heten élték túl biztosan a balesetet, heten pedig biztosan meghaltak, 21 embert azonban továbbra is keresnek.