Hajómérnök: A kiemeléskor ketté is törhet a Hableány

Budapest, 2019. június 5. A Clark Ádám hajódaru Vác mellett halad a főváros felé 2019. június 5-én. A hajódaruval fogják kiemelni a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót. A Hableány és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én késő este ütközött össze a Margit híd közelében, a turistahajó felborult és elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral - turistákkal és két idegenvezetővel -, valamint kéttagú magyar személyzettel. Hét embert a környező hajókon utazók kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Június 5-éig tizenhárom holttest került elő. MTI/Molnár-Bernáth László
Vágólapra másolva!
Solymos András hajómérnök volt csütörtökön az M1 aktuális csatorna vendége. Elmondta, hogy a Hableány hajó a kiemelés során komoly terhelésnek lesz kitéve, ezért akár ketté is törhet. 
Vágólapra másolva!

A szakember azt mondta, kockázatot jelent, hogy nem lehet tudni, pontosan milyen sérülések vannak a hajótesten,

emelés közben ugyanis bizonyos pontokon a hajótest hajlik,

ha pedig éppen ilyen helyen sérült meg, könnyen eltörhet.

Komoly előkészületekre van szükség egy másik probléma miatt is, ugyanis amikor megemelik a hajótestet, a folyó a sodrás irányába is elkezdi nyomni – hangsúlyozta a szakértő.

Ezzel a hajódaruval fogják kiemelni a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót Forrás: MTI/Molnár-Bernáth László

Solymos kitért arra is, hogy a 65 évvel ezelőtti balatoni hajóbaleset

műszaki probléma miatt történt.

A Pajtás hajót ugyanis átalakították, a faszerkezetű árnyékoló helyére fémet építettek, a teli ablakokat ökörszemablakokra cserélték, és kivették a hajó aljából a betont is.

Ezek a változtatások a hajó súlypontját felfelé vitték,

ezért amikor szűken, nagyobb tempóval kanyarodott, felborult – ismertette.