A rendőrség pénteken délután lezárta az Árpád hidat és a Margit hidat arra az időre, amíg a hatalmas hajódaru át nem úszik alattuk. A Clark Ádámnak kell kiemelnie a múlt heti hajóbalesetben 7 másodperc alatt elsüllyedő Hableány roncsát. A kis turistahajó a hatalmas Viking Sigynnel ütközött össze. Minden áldozat a kis hajón utazott, amelyet gyakorlatilag letarolt a szállodahajó.
A balesetnek hét túlélője, és péntek délutánig 19 halálos áldozata van, 18 dél-korai turista és a magyar matróz.
Kilenc embert még keresnek: 8 dél-koreai turistát és a Hableány magyar kapitányát is.
Elképzelhető, hogy többen a roncsban rekedtek.
Amíg a Viking, halálos tömegszerencsétlenség miatt letartóztatott, ukrán kapitánya éppen ügyvédet vált, a dél-koreaiak drónokkal, a magyar rendőrök pedig hajókkal, kutyákkal keresik a hiányzó utasokat, a roncsot előkészítik a kiemelésre.
Az M1 információi szerint csütörtökön az Országos Vízügyi Igazgatóság megkereste a szlovákokat, hogy segítsenek lejjebb vinni a Duna vízszintjét, ami még mindig emelkedik. A szlovák vízügyi szakemberek ebbe beleegyeztek.
Az ő segítségükkel pár órán keresztül sikerülhet visszatartani a folyót,
amitől a szakemberek azt várták, hogy gyorsul az apadás, ez pedig elősegíti a hajódaru könnyebb mozgását.
Az, hogy a Clark Ádám hajódaru a helyszínre érkezett, nem jelenti azt, hogy máris ki tudják emelni a roncsot. A búvárok még dolgoznak azon, hogy felkészítsék a Hableányt.
Az a döntés született, függetlenül attól, hogy az emelési munka még nem kezdhető meg, hogy legyen itt a hajódaru, nehogy elakadjon a fenti szakaszon
– mondta Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztály vezetője a péntek délután megtartott sajtótájékoztatóján, és azt is hozzátette, hogy a kiemelésnél nem számít majd a folyó vízállása.
A búvárok pénteken hajnalban 4.30-kor kezdték a munkát, 15 órakor pedig még mindig dolgoztak. A szakember arról is beszélt, hogy egyszerre csak egy búvár merülhet le, mert a folyó továbbra is erősen árad. A hajó egyik oldalán fel tudnak állni a roncs mellett, a másikon viszont nem.
Így kell megoldaniuk, hogy négy hevederen átfűzzék azokat a vastag drótköteleket, amelyekkel ki lehet majd emelni a vízből.
Egy vékony kötéllel átmennek a roncs alatt, ehhez hozzá van kötve egy vastagabb vezetőkötél, emögött van a drótkötél, aminek a végén megint van egy vastag kötél, és így együtt ez az egész több mint 100 méter
– magyarázta Jasenszky Nándor.
A munkálatoknak ezzel a részével a következő napokban már végezhetnek, de az is lehet, hogy csak a jövő héten tudják befejezni. A kiemelés tehát még várat magára.