Így óvja a Belváros a gyalogosok biztonságát

Vágólapra másolva!
Belváros Önkormányzata az országban először hozott olyan intézkedést, amely biztonságosabbá tette az olyan közlekedési eszközök használatát, amiket a KRESZ nem említ, vagy nem egyértelműen sorol be. Ilyen például a segway vagy éppen az elektromos roller. Elérték, hogy szabály szerint használják ezeket az eszközöket a gyalogos övezetekben vagy gyalogutakon, így jóval kevésbé veszélyeztetik a gyalogosokat.
Vágólapra másolva!

Korábban sokszor láthattuk a Belvárosban, hogy a gyalogosok között cikázva, őrült tempóban közlekedtek például segwayjel, elektromos rollerrel vagy más elektromos eszközzel. Az V. kerület nem állt meg a szabályozással, előrelátóan további intézkedéseket vezet be. A Belváros Önkormányzata ugyanis az országban először hozott olyan intézkedést, ami ezeknek a használatát szabályozza, hogy elkerüljék a baleseteket.

Az interneten több példát is lehet látni arra, milyen súlyos, akár halálos balesetet is okozhatnak ezek az eszközök.

Már tavaly nyáron is volt egy rendeletmódosítás, - amely a közösségi együttélés szabályaira vonatkozik - akkor az V. kerületi önkormányzathoz tartozó gyalogos övezetekben és sétálóutcákon tiltották meg a már korábban említett eszközök használatát, valamint sörbike-al és riksával is tilos lett behajtani például a Váci utcába. 2019 februárjától a kerületben a fővárosi tulajdonú sétálóutcákra, terekre is kiterjedt ez a rendelet.

Fontos megjegyezni, hogy az önkormányzatnak nem az volt a célja, hogy teljesen kitiltsa ezeket az eszközöket, hanem a gyalogosok biztonságát akarták, akarják biztosítani.

Forrás: Origo

Ezzel együtt idén több elektromos rollerszolgáltató is tervezte a szolgáltatásának elindítását Budapesten, ezért a Belváros Önkormányzata szigorú feltételeket dolgozott ki a biztonságos használathoz és a közterületek rendezett megtartásához. A gazdasági tevékenységet közterület-használati megállapodásban szabályozott feltételek szerint kötik, annak érdekében, hogy a szolgáltatások ne okozzanak káoszt és rendetlenséget a közterületeken.

Az egyes szolgáltatókkal megkötendő megállapodás szerinti kerületi közterület-használati díjakat az Önkormányzat a közterületek, alternatív közlekedés fejlesztésére, valamint új biciklitárolók kiépítésére költené.

A rendelet mellett az Önkormányzat szerint szükséges, hogy ezeket az eszközöket sebességük, teljesítményük, méretük és a szállítható személyek száma alapján megfelelő jármű kategóriába sorolják, így meghatározhatóak lennének, hol közlekedhetnek. Jelenleg ezen az eszközök esetében csak azt lehet meghatározni, hogy hol tilos használni a gyalogosok védelme érdekében. A magasabb szintű szabályozás érdekében lépéseket tettek a KRESZ módosítására is, amely folyamatban van.

Jól működik a rendszer

Az eddigi tapasztalatok alapján az új rendelet beváltotta a hozzá fűzött reményeket, sokkal rendezettebben közlekednek ezekkel az eszközökkel, így kevésbé veszélyeztetik a gyalogosok testi épségét.

Tovább fogja javítani a kialakult helyzetet, hogy

Budapesten, a külföldi példáktól eltérően nem lehet majd ezeket az eszközöket bárhol letenni és otthagyni az V. kerületben.

Előre meghatározott, úgynevezett dokkolóállomásokon lehet majd tárolni és felvenni az elektromos eszközöket. A tervek szerint a MOL Bubi gyűjtőállomások mellett lesznek ezek a pontok. Az Önkormányzat reméli, hogy ezzel elkerülheti azokat a rossz tapasztalatokat, mint amiket a külföldi nagyvárosokban tapasztaltak a mindenhol otthagyott eszközök miatt, amelyben csetlenek-botlanak a gyalogosok.

A Belvárosban jelenleg az elektromos rollerek, segway-ek használatát a közösségi együttélés alapvető szabályai és a közterület-használati előírások szabályozzák. Jelen szabályozás alapján ezeket az eszközöket csak szabálytalanul lehet felvenni és letenni az V. kerületben, mivel

ez közterületi értékesítésnek minősül, amire nincs engedélye a szolgáltatóknak.

Belváros-Lipótváros Közterület-felügyelete el is kezdte begyűjteni a szabálytalanul lerakott eszközöket. Eddig 21 szabálytalanul lerakott Lime elektromos rollert és 5 segwayt távolítottak el a kerület utcáiról. Ezeket közigazgatási eljárás lefolytatása után kaphatják vissza a tulajdonosaik.

Ha pedig olyan területen használják ezeket az eszközöket, ahonnan ki vannak tiltva, akkor helyszíni bírságra számíthat a használó.

A szabályozással a Belváros Önkormányzat minden elkövet annak érdekében, hogy biztonságosan lehessen közlekedni az V. kerületben, és hogy a világörökségi területet ne terítsék be szanaszét elhagyott eszközök.

Forrás: Origo

Betört a Lime, vagyis az elektromos roller, de a használati feltételek még nem kiforrottak

A Lime elektromos rollerei új, gyors és környezetbarát lehetőséget adnak a közlekedésben. A főváros június végéig tartó pilot projektjében a szabályok szerint ezzel csak a kijelölt, úgynevezett szerviz zónán belül lehet közlekedni, de ezt sűrűn megszegik a használók. Gyakran lehet látni a projekt területén kívül eső elektromos rollert, ami messze van a szerviz zónától.

Emiatt, és a rollerek parkolása miatt is sok panasz érkezett az elmúlt másfél hónapban az önkormányzathoz.

A közösségi együttélés szabályairól szóló rendelet alapján zöldfelületen nem, csak egyéb, tiltás alá nem eső, kijelölt, burkolt útfelületen lehet használni ezeket az eszközöket. A Belvárosban a fák védelmére is figyelnek: az is szabálysértést követ el, aki a fák törzséhez támasztva teszi le a biciklit vagy a rollert, mivel így megsértheti annak kérgét, amely a fa egészségét veszélyezteti.

A legnagyobb gond az, hogy nincs tisztázva, hol közlekedhet és hol nem az elektromos roller, a KRESZ nem említ hasonló eszközt.

A vélemények megosztóak, hogy kerékpárnak, játékszernek vagy robogónak számít-e, egyáltalán kimeríti-e a jármű kategória fogalmát

Ezek alapján amíg a KRESZ nem rendezi ezeknek az eszközöknek a besorolását, nem lehet kijelölni a használatukra vonatkozó, kötelező útfelülelet.

A 25 km/órás sebességre is képes elektromos rollereket járdán használni veszélyes, a bicikli úton vagy úttesten pedig csak jármű közlekedhet.

Az autók közötti cikázás nagyon veszélyes. Biciklivel sem lehet a járdán menni, csak bizonyos feltételek mellett, de akkor is maximum 10 km/órás sebességgel

Veszélyesek lehetnek a közlekedésben

A rollerek a kis kerekük ellenére elég gyorsan 25-30 km/órás sebességre is képesek, ajánlják hozzá a bukósisakot, de kevesen hordják.

A kis kerekek könnyen felakadhatnak az apróbb útakadályokban is, ezzel elég súlyos sérüléseket lehet összeszedni.

Sokan panaszkodnak még a rollerek fékjeire, ezért is tiltották ki őket több országban is a járdákról. Párizsban szeptembertől tiltják ki ezeket az eszközöket, és a kaliforniai Venturában is így döntöttek. Madridban már tavaly betiltották az e-rollereket.