Közel egy hónap után ezt lehet tudni a dunai hajótragédiáról

2019.06.23. 12:51

Néhány nap híján egy hónapja történt a Duna budapesti szakaszán az egyik legbrutálisabb hajóbaleset: május 29-én a Hableány nevű sétahajónak nekiütközött a jóval nagyobb szállodahajó, a Viking. A sétahajó mindössze 7 másodperc alatt süllyedt el. A fedélzeten összesen 35 ember volt, köztük 33 dél-koreai turista és az idegenvezetőjük, valamint a hajó magyar kapitánya és a matróza. A balesetet mindössze heten élték túl biztosan, három áldozatot jelenleg is keresnek. Közben egy holttestet találtak a Dunában a rendőrök a Csepel-szigetnél, az azonban még nem biztos, hogy ő is a Hableány utasa volt. Évente ugyanis több tucat holttestet találnak a Dunában, most pedig soha nem látott látszámmal vizsgálják a Duna egy több, mint 200 kilometers szakaszát, több hajóval, speciális, vizikereső kutyákkal, helikopterekkel, és drónokkal. Az azonásítás órákba telhet. Korábban A mentéshez Dél-Koreából is érkeztek szakemberek, később a gyászoló családtagok is Magyarországra repültek, a rakpart Margit hídi szakaszát ellepték a virágok és más emléktárgyak, plüssállatot és cipőt is lehetett látni. A mentési munkálatokat nagyban nehezítette a Duna vízszintje és az erős sodrás. A Hableányt végül sikerült kiemelni a folyóból. Azonban ezzel még nem zárult le az ügy, a Viking kapitánya ellen büntetőeljárás van folyamatban.

A Hableányt majdnem két hétig tartott felkészíteni a kiemelésre. A búvároknak úgy kellett lemerülniük, hogy szinte semmit nem láttak a víz alatt, erős volt a sodrás, és az áradás miatt attól is tartaniuk kellett, hogy törmelék vagy uszadékfa ütközik nekik.  Csak tapogatóztak a víz alatt. Ha holttestet találtak, akkor azonnal leállt a munka. Ez volt a legfontosabb, hogy az áldozatokat felhozzák.

Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Amikor egy búvár megtalált egy holttestet, azt el kellett vinnie a hajó mögé, ahol kisebb volt a sodrás, ott lekötözte, majd a felszínen dolgozók segítségével kiemelték. 

A borzalmas körülmények mellett a Hableány elhelyezkedése is a lehető legrosszabb volt. A sodrás mindig a Margit híd pillérének ütközött, ezért a búvároknak változó szögből érkező sodrás mellett kellett kúszniuk. Többnapos megfeszített munka volt, hogy a hajót felhevederezzék, mérnökök segítettek abban, hogy hol kell megemelni a hajót, hogy lehetőleg ne törjön darabokra a munka közben. Végül június 11-én sikerült kiemelni a Dunából a Hableányt, négy hajó végezte az emelést, köztük a Clark Ádám hajódaru. A kiemelés közben búvárok kutatták át a hajót, 80 centiméter magas iszapban keresték a holttesteket. Négyet találtak.  A többórás munkálatok után egy uszályra emelték a roncsot, amit a csepeli kikötőbe vittek. A hatóságok 26 órán keresztül vizsgálták a roncsot, és csaknem 9 gigabájtnyi nyomot rögzítettek. A szemlén bűnügyi technikus, bűnügyi rendőr, vízi és közlekedési rendőr is részt vett.

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Három embert még keresnek

A tragédiának egyelőre 25 halottja van, 3 dél-koreai embert jelenleg is keresnek a hatóságok. Találtak holttestet a roncsban és annak közelében, valamint az Erzsébet hídnál, a Szabadság hídnál, a Rákóczi híd környékén, Csepelnél, Érdnél, Százhalombattánál, Ercsinél, Adonynál és Hartánál is.  A kiemelés közben négy holttestet találtak a roncsban, köztük a hajó magyar kapitányát. A hírek szerint a hajóban megtalálták a dél-koreai kislányt is, akit az anyja ölelt. A baleset napjától óriási energiákat fektetett a hatóság az áldozatok keresésébe, Budapesttől lefelé a Duna egész szakaszát vizsgálják, a hajók mellett szárazföldi egységeket, helikoptereket, drónokat és szonárt is bevetnek, valamint olyan keresőkutyákat használnak, akik a víz alatt lévő holttestet is képesek kiszagolni.

Mivel a testek több napig a víz alatt voltak, így már nem lehetett őket képről azonosítani, csak DNS, fog vagy ujjlenyomatok alapján. Ez a folyamat hosszú órákat vesz igénybe.

Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A kiemelés után Pintér Sándor belügyminiszter utasítására megduplázták az eltűntek keresésében részt vevők számát. A keresés nemcsak a vízben zajlik, kiterjed a Duna ár- és hullámterületére is. A keresőegységek folyamatosan kapcsolatban vannak egymással. A keresésben a budapesti rendőrség összes hajóra részt vesz. Ilyen szintű keresésre Magyarországon még nem volt példa, olyan eszközöket is használnak, amiket eddig soha.  Addig fogják keresni a 3 eltűnt embert, amíg reális esélyt látnak arra, hogy megtalálják.

Négy áldozat hamvait már a hozzátartozóik Szöulba vitték.

Szabadlábon védekezik a Viking kapitánya

Az eddigi hírek szerint a baleset úgy történhetett, hogy a Viking Sigyn szabálytalanul akarta megelőzni a Hableányt, meglökte a tatját, ezzel maga elé fordította, majd átment rajta.  A szállodahajó utasai arról számoltak be a baleset után, hogy ők kiabáltak az ukrán kapitánynak, hogy baleset történt. Ezután tolattak vissza, majd pár másodperc után ismét elindultak felfelé a Dunán. Ha ez valóban így volt, akkor a kapitánynak egyáltalán nem tűnt fel, hogy átment egy másik hajón.

Fotó: Polyák Attila - Origo

A Vikinget a baleset után megvizsgálták a rendőrök, majd egy új kapitánnyal továbbindult. Később aztán visszahívták, és Visegrádon újra megvizsgálták, ezután újra elengedték a hajót. 

Jelenleg egy hatvanfős nyomozócsoport dolgozik az ügyön, köztük több informatikus szakértő, igazságügyi, hajózási, nautikai szakértő, hidrológiai és műszaki szakértő, pályaalkalmassági szakértőt és orvosszakértőt is bevontak, valamint egy szemészorvost is.   

A 64 éves ukrán kapitányt a tragédia után őrizetbe vették a rendőrök, de mindössze 2 hetet volt börtönben, mivel kifizette a 15 milliós óvadékát. A lábára nyomkövető került, nem hagyhatja el Budapestet, valamint hetente kétszer jelentkeznie kell, de ezenkívül szabadon mászkálhat a fővárosban. 

A férfi a baleset után adatokat törölhetett a telefonjáról, ami azt bizonyíthatja, hogy a kapitány az ütközés pillanatában a hajó egyik utasával szelfizhetett. 

A rendőrség halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítja a kapitányt, aki jelenleg az ügy egyetlen gyanúsítottja.

Ezer szakember dolgozott a mentésben

Csütörtökön Pintér Sándor belügyminiszter elismeréseket adott át azoknak az embereknek, akik részt vettek a Hableány hajó mentésében, valamint azoknak a civileknek, akik embereket mentettek a vízből. A belügyminiszter a beszédében mindenkinek köszönetet mondott, külön kiemelte a civileket, akik „nem magukkal, hanem a mentéssel foglalkoztak”. Elmondta, hogy a mentésben a magyar nemzet egyként küzdött.

Forrás: Csudai Sándor - Origo

 A mentést a Terrorelhárítási Központ vezette, az adataik szerint a munkálatokban 35 hazai szervezet és közel 1000 szakembert vett részt.  Ezekben a számokban nincsenek benne a külföldi támogatók és szervezetek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK