Az elmúlt években sikerült elérnie a kormánynak, hogy a tervezett költségvetési hiányhoz képest is jobban alakuljanak a folyamatok, miközben az államadósság is csökken – mondta Palkovics László. Az innovációs és technológiai minisztérium vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy jelentősen nőtt a foglalkoztatottság is, de
a cél továbbra is az, hogy legalább 5 millió ember dolgozzon.
A miniszter arról is beszélt, hogy egyre többen térnek vissza Magyarországra dolgozni Nyugat-Európából.
A fő kérdés, hogy a jövőbeli gazdasági lassulás, hogyan hat majd a munkaerőpiacra. Palkovics László szerint a német gazdaság lassulása egyelőre azért nem hat a magyar gazdaságra, mivel az elmúlt években olyan beruházások jöttek, amelyeket ez nem érint, valamint a hazai német vállalatok nem építettek le még kapacitásokat. Jó példa erre, hogy a német fél a BMW-gyár építését felgyorsítja – tette hozzá.
Palkovics szerint
a lassulás ellen hat, hogy a korábbi beruházások most fordultak termőre, valamint jelentősen nőnek a bérek is.
Sikerült valamennyire függetleníteni magunkat a nyugati gazdasági lassulástól – tette hozzá. A miniszter arról is beszélt, hogy egy felmérés szerint a brexitet követően a start-up vállalkozások számára Budapest lesz a legvonzóbb célpont, és ez is biztosíthatja a jövőbeli gyors gazdasági növekedés alapjait.
Palkovics közölte, hogy az ország célja, hogy 2030-ra 90 százalékban klímasemlegessé váljon. Mindezen célok teljesítése egyáltalán nem okoz nehézséget a gazdaságnak – tette hozzá. Nem irreális a 2050-es teljes CO2 mentesség, de látni kell, hogyan alakulnak addig a különféle finanszírozási feltételek – mondta.
A főbb beruházások között említette a miniszter
a paksi bővítést, a napenergia-parkok támogatását és építését, a gazdaság folyamatos zöldítését, és minél modernebb energiatárolási rendszerek kiépítését.
Szólt arról is, hogy a tervek szerint a következő években csak elektromos buszokat helyeznének forgalomba. Szeretnék bővíteni az elektromos autók vásárlásának a körét, így például a taxisokra és a futárokra is.
Palkovics László a tervek között említette a szenes erőművek kivezetését a hazai energiaellátási rendszerből. Szerencsére csak egy ilyen erőmű van, így tárgyalnak a Mátrai Erőmű átalakításáról is – tette hozzá. Zajlik a hulladékgazdálkodási rendszer átalakítása, német példákat vett alapul a minisztérium, és hamarosan elkészül a stratégia is.
A felsőoktatásról azt mondta, a korábbi felsőoktatási stratégiát hajtja majd végre a minisztérium. Amiben változásokat szeretne Palkovics László, hogy az egyetemek és a létrejövő Eötvös Loránd Intézet között jóval szorosabb együttműködés legyen. Jelenleg 70 egyetem működik Magyarországon, miközben a tanulók létszáma folyamatosan csökken a demográfiai helyzet miatt. Az, hogy ennyi helyen hozzá lehet férni a felsőoktatáshoz, az teljesen jó dolog – mondta a miniszter.
Szerinte
az oktatás hatékonyságát kell javítani, ami nem azt jelenti, hogy egyetemeket kéne bezárni, hanem az a járható út, ha jó minőségű intézmények veszik át a kevésbé ismerteket.
Példaként említette a Nyugat-Magyarországi Egyetemet, ahol az érdeklődés azt követően nőtt meg, hogy az ELTE ad már ott ki diplomát. Jövőre megkezdődhet a felsőoktatási bértábla átalakítása – mondta Palkovics László.
Az Oktatási Hivatal szerepe nem változik a jövőben – mondta Palkovics László. Az OFI nevezetű háttérintézmény esetében felmerülhet, hogy a jövőben az Eötvös Loránd Kutatói Hálózat részévé válhat – hangsúlyozta Palkovics. A Corvinus-modell más egyetemekre való kiterjesztéséről azt mondta, hogy a piachoz közeli egyetemek esetében érdemes gondolkodni ezen.
Az útfejlesztésekről azt mondta Palkovics László, hogy 123 milliárd forintra emelték a felújításra szóló pénzeket. A vasútfejlesztés területén az év második felében aláírhatják a Budapest-Belgrád gyorsvasút kivitelezési szerződését, így januártól megindulhat a konkrét munka.
Folyamatosan dolgoznak az M0-ás bővítésén is, így Budapest és Tatabánya között a fejlesztések révén elérhető lesz, hogy négy-négy sávon közlekedhetnek majd a járművek –
tette hozzá. Mindezt úgy érik majd el, hogyha nincsen semmilyen rendkívüli esemény, akkor a leállósávot is lehessen majd használni.