Korszakváltás a bírósági ügyintézésben

2019.12.11. 09:10

Az elmúlt évek fejlesztéseinek hála, gyökeres változás készül beállni a bírósági ügyek intézésében. A Digitális Bíróság Projekt kapcsán beszélgettünk Dr. Maka Mária bírónővel.

„A Digitális Bíróság Projekt tulajdonképpen az eddigi digitális fejlesztéseink megkoronázása." – fogalmaz Dr. Maka Mária. A bírónő kérdésünkre elmondta, hogy 2017-ben indult el a fejlesztés, amelynek egyik legfőbb célja, hogy az adminisztratív terheket csökkentse. „Az elmúlt hét évben nagyon komoly fejlesztések folytak digitális irányban, ugyanis korábban csak a cégeljárások voltak elektronikusan elérhetők az ügyfelek számára."Ahogy haladtunk a korral, létrehoztuk különböző kényelmi szolgáltatásainkat, így az ügyvédek ma már SMS-ben, vagy interneten keresztül értesülnek arról, hogy a következő napon milyen tárgyalásuk lesz, milyen új iratuk érkezett."Ez egy olyan szolgáltatás, amelyet mi fejlesztettünk, s az ügyvédek könnyebb munkavégzését szolgálja." 2017-ben indítottuk el a Digitális Bíróság Projektet, amely korszakváltás a bíróságok életében: hiszen a papíralapú aktákat, iratkezelést fel kívánjuk váltani az elektronikus iratkezeléssel, ily módon az ügyfelek elérésén túl belső rendszereinket is teljes mértékben elektronikussá kívánjuk tenni. – mutat rá dr. Maka Mária. 

Dr. Maka Mária bírónő a Digitális Bíróság Projekt zárórendezvényén.Forrás: Digitális Bíróság Projekt

„Ehhez elsősorban a digitális iratot, az E-aktát kellett létrehoznunk, melyhez szükséges volt a papíralapú adatok digitalizálása, a bejövő iratok ilyen módon történő kezelése." A fejlesztés egyik legnagyobb előnye, hogy az ügyfél a nap 24 órájában bárhonnan, bármikor online betekintést nyerhet aktájába, természetesen megfelelő azonosítást követően a központi azonosítási ügynökön keresztül. Ez gyorsabb és jelentősen kisebb költséggel történő hozzáférést engedélyez az iratokhoz. „Az érem másik oldala, hogy a bíróságon a munkavégzés hatékonyabbá és gyorsabbá válik az által, hogy szükségtelen papírokat mozgatni, a bíró úgy a tárgyalóteremben, mint otthon laptopon keresztül könnyedén eléri az iratokat." – mutat rá a bírónő. „Korábban az jelentette a legnagyobb problémát, ha az ügyfél befáradt az irodába és szerette volna megnézni az iratait, és éppen akkor dolgozott benne a bíró, kiszedték kezéből az aktát. Ha pedig hazavitte és otthon végezte munkáját, akkor az ügyfélnek kellett még egyszer visszajönni."A digitális korral ennek vége szakad, hiszen egy időben többen láthatják az iratot, többen dolgozhatnak benne. Mondanom sem kell, mennyit gyorsult a belső ügykezelésünk is ez által. – teszi hozzá.
A projekt legnagyobb előnyét a fejlesztők abban látják, hogy miután digitális lett az irat, képesek segítő jobbot nyújtani azon ügyfeleik számára is, akik nem rendelkeznek digitális hozzáféréssel, elég befáradniuk a legközelebbi bíróságra nem kell arra a bíróságra utazniuk, ahol folyik az ügyük, hiszen interneten keresztül gyakorlatilag bárhol hozzáférhető. Ez többórás utazást és költséget spórol az ügyfeleknek. „Úgy gondolom, az adminisztratív terhek és a költségek jelentősen csökkennek mind a két oldalon, ügyfelek oldalán és bírósági oldalon egyaránt." – jegyzi meg dr. Maka Mária. Adminisztratív terheket és költségeket csökkentendő, a különböző online rendszerek a bíróságok számára közvetlenül elérhetők lesznek. "Gondolok a lakcímnyilvántartásra, vagy gépjármű-nyilvántartásra, hiszen ezentúl az ügyfeleknek nem szükséges elmenni a nyilvántartó szervezethez, majd papíralapon, illeték fejében adatokat behozni hozzánk, ahol a lajstromozást követően válnak az akta részévé."A bíróság az elektronikus kapcsolaton keresztül rövid úton megkeresi, s egy gombnyomással könnyedén lehívja az adatokat. Nem kétséges, hogy olcsóbb és gyorsabb lesz így az ügyintézés.– mutat rá a bírónő.

A fejlesztés egyik legnagyobb előnye, hogy az ügyfél a nap 24 órájában bárhonnan, bármikor online betekintést nyerhet aktájába.Forrás: PhotoAlto/Odilon Dimier / Altopress/Odilon Dimier

Említettek mellett a fejlesztések másik nagy eredménye a Bírósági Határozatok Gyűjteménye megújulása, amely a birosag.hu honlapon jelenleg is elérhető.

A bírósági szervezeti törvény kötelezővé teszi a bíróságoknak az ügyfelek és az állampolgárok számára a bírósághoz való hozzáférés biztosítását, amelynek egyik formája hogy anonim módon közzé kell tenni a törvény által meghatározott határozatokat. Ez az átlátható ítélkezésnek is az egyik alapja. – foglalja össze dr. Maka Mária bírónő. „Ez idáig is minden kötelezettségeinket teljesítettük, de halad az idő, egyre több lehetőséggel rendelkezünk a digitális tér kihasználására, így nem álltunk meg, a legmodernebb eszközöket szeretnénk igénybe venni a nyilvánosság tájékoztatására. Ezek egyike az anonimizált határozatok tára, amely ugyanazokat a határozatokat tartalmazza, amelyeket a Bírósági Határozatok Gyűjteményében eddig láthattunk. Ezeket meg lehet tekinteni a jövőben is, csak a határozat meghozatalát követően hamarabb jelennek meg, gyorsabban, egyszerűbben lehet rájuk keresni és sokkal pontosabb eredményeket kapunk. Ennek alapja, hogy belülről meg kellett reformálnunk a rendszerünket, mert a felek és résztvevők személyes adatai nélkül jelentek meg ezek a határozatok. Azaz a határozatokat anonimizálni kell. Az anonimizálás folyamata azáltal, hogy az elektronikus mappa létrejött és az elektronikus határozatszerkesztés válik a jövőben az alapvetővé, gyorsabban és pontosabban fog megtörténni. Ezeket a határozatokat fogjuk tudni a határozatkeresőbe elektronikus úton átküldeni." Amikor tehát a bíró meghozza a határozatot, anonimizálja, és különböző segédadatokkal látja el, keresést segítendő. A legbüszkébbek arra vagyunk, hogy most már rá lehet keresni egy bizonyos jogszabály időállapotára is, könnyen fellelhető, hogy a határozat a Büntető-, vagy a Polgári Törvénykönyvnek melyik időállapotához született, ily módon az adatok sokkal pontosabbak lesznek. – mutat rá a bírónő.

A fejlesztések gyorsabb és egyszerűbb munkavégzést tesznek lehetővé.Forrás: Image Source/© Image Source, all rights reserved./Steve Prezant

„Egy nagyon modern keresőt vásároltunk, amelynek segítségével szóra, szótőre is lehet keresni, ez által könnyű találatot elérni, nem kell már a határozatban, annak rendelkező részében lévő tárgyszóra keresni."Megjelenésében teljesen új felülettel találkozhatnak ügyfeleink, mert az összekapcsolódó határozatok egyszerre is megtekinthetők, amelyet eddig nem tudtunk megoldani, így az elsőfokú határozat mellé azonnal el lehet olvasni a másodfokú határozatot, és, ha volt, a felülvizsgálati határozat is látható."Időt spórolandó, nem feltétlenül szükséges kinyitni vagy letölteni az iratot, beletekinteni is lehet, mely funkció által sokkal közelebb jutunk nemcsak az ügyvédtársadalomhoz, hanem a széles közönséghez is, valamint gyorsabb és egyszerűbb munkavégzést tesz lehetővé." Lévén a digitális bíróság projekt egy kényelmi szolgáltatás, a korábbi gyakorlat nem fog megváltozni az ügyfelek számára: ugyanúgy kell beadni a beadványaikat, ugyanúgy kapnak értesítést, mint eddig, betekintésre továbbra is el lehet jönni az irodába. Ma még egymás mellett létezik a papíralapú és elektronikus akta. Nem titkolt célunk, hogy előbb-utóbb kiváltsa, de jelenleg ami eddig papíralapon létezett, ezután is fog. – zárja a beszélgetést dr. Maka Mária. Az elektronikus iratbetekintés az új felületen 2020. január 1. után indult ügyekben lehetséges.

Forrás: Origo