Kirúgták a 168 óra újságíróját, aki megrágalmazta a miskolci kórház orvos-igazgatóját

2020.01.22. 08:29

Kirúgták a 168 órától azt a - nyugodtan tegyük idézőjelbe - "újságírót", aki az ellenzéki lap főszerkesztőjének állítása szerint a tudtuk nélkül publikált egy cikket. Az írásban az szerepelt, hogy Nagy Gábor, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház orvos-igazgatója rasszista indíttatásból kioperáltatta egy cigány asszony petevezetékét, mondván, hogy ne lehessen gyereke. Természetesen minden hazugság volt: az orvos-igazgató nem rasszista, az asszonynak az egyik petefészke megmaradt és nem is roma.

A 168 óra a mai nappal megszünteti annak az újságírójának a munkaviszonyát, aki a lap vezetésének engedélye nélkül az online felületükön közzétette a Kivették Adrienn petevezetékét a miskolci kórházban, de ezt csak három évvel később, mástól tudta meg című cikket – mondta el a Magyar Nemzetnek Rózsa Péter, az újság főszerkesztője.

Rózsa szerint a lap vezetése sem a cikk január 16-i első, sem pedig a később készült változatát nem tartotta közlésre alkalmasnak, ám ennek ellenére az oldal szerkesztője egy nappal később, a szolgálati utat megkerülve, önkényesen kitette a honlapra.  Ezt észlelve Rózsa másnap, január 17-én délelőtt telefonon egyeztetett a helyettesével – mivel éppen külföldön tartózkodott –, és azonnal levetették az írást.

A 168 óra pár napja publikált egy cikket, miszerint egy 26 éves, Adrienn nevű nő csak nemrég szembesült azzal, hogy három évvel ezelőtt mindkét petevezetékét eltávolították a beleegyezése nélkül. A balliberális lap ráadásul rá is játszott az elmúlt napok romák és nem romák közötti feszültségére, és elhintette annak lehetőségét, hogy az orvos beavatkozásának hátterében a romagyűlölete lehetett.
Nem meglepő módon, a hamis vádaskodásban és a szándékos társadalmi feszültségkeltésben jártas ellenzéki médiumok szépen át is vették a hírt. Erősen kérdéses, hogy ugyanilyen vehemenciával számolnak-e be a mostani fejleményekről.

Figyelemre méltó, hogy a múlt csütörtökön közzétett cikket – amely számos hamis információ mellett Nagy Gábort, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kórház orvos-igazgatóját rasszizmussal rágalmazta – már múlt pénteken eltávolították, de a szerző elbocsátásáig négy teljes nap telt el. Rózsa Péter a Magyar Nemzet kérdésére nem cáfolta, hogy hibáztak, úgy gondolta, hogy nem kell helyesbítést közölniük, és a félretájékoztatásért sem kell elnézést kérniük az olvasóiktól,  hiszen szavai szerint a cikk közlésekor még nem állt rendelkezésükre minden információ, és az említett páciens által a lapjuknak adott interjú exkluzivitását akarták érvényesíteni a közléssel.

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi KórházForrás: www.bazmkorhaz.hu

A Klubrádiótól érkezett főszerkesztő a frissebb értesüléseik mellett a cikk kapcsán támadt jelentős médiavisszhangot és az ügyben folyó több nyomozást jelölte meg annak okaként, hogy átdolgozásáig eltávolították az anyagot a portáljukról. Mint mondta, felvették a kapcsolatot a kórházzal is, amelynek vezetése jelezte feléjük együttműködési készségét.

Az orvos korábban már feltárta az ügy valódi részleteit is: a történet azzal kezdődött, hogy a nő egyértelmű panaszokkal, többek között görcsös alhasi fájdalmakkal bejelentkezett a kórházba. Először a járó-, azután a fekvőbeteg osztályra vették fel, vagyis nem fektették egyből a műtőasztalra, ahogy a cikk írója állítja. Mikor a páciens panaszai fokozódtak, és az ultrahangvizsgálattal is kimutatták, hogy a hasában vér keletkezett, felmerült a gyanú, majd egyértelművé vált a méhen kívüli terhesség. Ekkor már szakmai konzultációt is összehívtak, így került az orvos-igazgató látókörébe a beteg. Hamarosan biztossá vált, hogy meg kell operálni a nőt, ez volt az ominózus műtét 2016 októberében.

Ahogy minden műtét előtt, ebben az esetben is személyesen tájékoztatták a beteget, aki aláírta a személyre szabott beleegyező nyilatkozatot és a mindent részletező műtéti szükségességet (indikációt), ez a mai napig bárki számára hozzáférhető.

Az operációt nem Nagy Gábor végezte, hanem két kollégája, egy szakorvosjelölt és egy nagy tapasztalattal rendelkező főorvos. Ugyancsak a szakmai normáknak megfelelően leírták a műtét folyamatát, ez, és a már szabad hasüregi vérzés is bizonyítja, hogy méhen kívüli terhesség volt, ahogy azt is, hogy – a hírportál állításával ellentétben – nem vették ki a nő mindkét petevezetékét, hanem csak a baloldalit, amely miatt veszélyben volt a beteg élete.

Szándékos lejáratás

A kórház igazgatója elmondta még a hétvégén a Magyar Nemzetnek, hogy bizonyítékok sora mutat arra, hogy teljes valótlanságot állítanak egyes balliberális hírportálok, szándékos lejáratás zajlik a kórház ellen. Nagy Gábor szerint több jel is arra utal, hogy ez egy tervezett lejáratás, ami mögött személyes sérelmek, gazdasági és politikai érdekek is meghúzódhatnak.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház orvos-igazgatója ráadásul arra is felhívta a figyelmet, hogy az elképesztő támadást bizonyítékokkal tudják cáfolni. Nagy Gábor orvos-igazgató a lapot és a cikk szerzőjét is feljelentette. 

Azt, hogy valójában mi történt tehát 2016-ban, műtéti leírás, fénykép, szövettan, patológiai jelentés és a nő zárójelentése is bizonyítja. A kórház főigazgatója egyébként a médiahírek miatt belső vizsgálatot is elrendelt, így azóta már külső igazságügyi orvosszakértő is megállapította, hogy a szakmai szabályok szerint történt a beteg gyógykezelése.

Természetesen jó néhány kérdés felmerül: ki volt az, aki megjelentette az "újságíró" cikkét? Őt felelősségre vonják? És Rózsa Pétert? A volt klubrádiós főszerkesztő úgy érzi, ezzel lezárult az ügy?

És van még egy kérdésünk: vajon hány balliberális médiahazugság nem derült ki az elmúlt években?