Dunai hajóbaleset: második próbálkozásra sikerült kimenteni a legjobban úszó túlélőt

Hableány kiemelése, Duna, Hajóbaleset, 2019.06.11.
Vágólapra másolva!
A Hableány utasa a rendőröknek elmondta, mit élt át a tragédia pillanatában, és hogyan menekült meg azután, hogy az olajos víz miatt többször is kicsúszott a ruhája a segítségére siető matrózok kezéből, ami után segítői gyakorlatilag lemondtak róla. Emellett az is kiderült, mit csinált a balesettel megvádolt ukrán hajóskapitány a tragédia előtti napokban. 
Vágólapra másolva!

Egy dél-koreai férfit leszámítva a hét tűlélő közül senki sem volt jó úszó. Ugyanakkor a jó úszónak sem sokat segített, hogy mit tud a vízben. Azt mondta, amikor

elmerült, felrúgta magát a felszín felé, és beverte a fejét a süllyedő hajótestbe.

- idézte a férfi rendőröknek mondott szavait a Blikk.

- tette hozzá.

7 másodperc, 28 élet

Május 29-én éjszaka, 21 óra után 5 perccel

a Hableány nevű turistahajó 7 másodpercen belül elsüllyedt,

miután ütközött egy nagy szállóhajóval, a Viking Sigynnel, a Margit híd közelében.

A Hableányon 35-en utaztak, 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány.

A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül mindenki dél-koreai, és turistaként vagy idegenvezetőként volt a hajón.

Hableány kiemelése 2019. június 11-én Fotó: Szabó Gábor - Origo

Esti sétahajózásra indultak a Duna budapesti szakaszán a hat országot, köztük Magyarországot is érintő körutazásuk egyik programjaként.

Még aznap éjjel előkerültek a hídnál és a különböző pontokon elhelyezett térfigyelő kamerák felvételei, amelyeken valamennyire lehet látni, mi történhetett.

A Viking nekiment a Hableánynak, amelyet a hotelhajó szinte maga alá gyűrt.

Hét túlélő

A boruló hajóról többen közvetlenül a hideg Dunába estek.

Hét embernek sikerült megmenekülnie,

de többen a Hableány fogságában rekedtek.

A túlélők közül volt, akit a baleset helyszíne mellett mentettek ki az éppen arra közlekedő hajósok és utasaik, valakit pedig az erős sodrás miatt csak a Duna délebbi szakaszainál lévő hidaknál sikerült kiemelni a vízből. A 4 méter/másodperces sodoródási sebességgel haladó testek ugyanis a tragédiát követő percekben már messze jártak a Hableánytól.

A Viking Sigyn 64 éves, ukrán kapitánya nem állt meg, hogy segítsen, de még csak nem is jelentette a hatóságoknak, hogy mi történt, hanem továbbhaladt, és kikötött az Árpád hídnál, a folyó pesti oldalán.

A balesetet 15 perccel később jelentette be az egyik hajó utasa a rendőrségen.

Megemlékezők a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit hídnál 2019. június 3-án Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Börtönben Jurij C.

A magyar nyomozók a Viking kapitányát, Jurij C.-t

halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt

hallgatták ki gyanúsítottként. Őrizetbe vették, majd június 1-én letartóztatták a férfit.

Emellett ma már 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt is felelősségre vonnák a férfit.

Mit csinált napokkal korábban Jurij C?

A Viking Sigyn kapitánya.

a tragédia előtt három nappal, május 15-én, 22-én és 26-án is vízből mentési gyakorlatot vezetett

– tudta meg a Blikk. Állítólag hibátlanul megoldotta a feladatot. Napokkal később viszont sorozatban rossz döntéseket hozott az ügyészek szerint, akik ezt a vádiratban is megfogalmazták.

Ha Jurij. C. az ütközés pillanatában a kormányállásban lett volna, látnia kellett volna a tragédiát, ő viszont csak 40 másodperccel az ütközés után, az orr-részen álló turisták kiabálására lassított le. Ennek az lehet a magyarázata, hogy valójában senki sem vezette a nagy hajót a tragédia pillanatában a vádirat szerint.

A május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján Forrás: MTI/Mónus Márton

Aztán újabb rossz döntést hozott a kapitány azzal, hogy nem figyelmeztette a többi hajót rádión,

nem állt meg és nem segített életet menteni.

A Sigyn mögött érkező Ingvi kapitányát viszont felhívta és azt kérdezte tőle:

A Viking Ingvi sem állt meg, hogy segítsen, csak lassított és közben keresztülhajtott a baleset helyszínén, hogy folytathassa az útját Passau felé.

A nagy hajó kapitányának felelősségét új eljárásban állapíthatják meg.

9 év tárgyalás nélkül, vagy 14 év tárgyalással

Jurij C. ügyében március 11-én tartanak előkészítő tárgyalást a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. Ha a kapitány elismeri, hogy bűnös, az ügyész kezdeményezésére 9 év börtön vár rá. Ha viszont a tárgyalást választja, 14 évet is kaphat.