Megváltoztatta a vásárlási szokásokat a járványügyi helyzet

2020.04.28. 07:58

A koronavírus okozta helyzet miatt teljesen átalakultak az emberek hétköznapjai. Sok esetben az eddig rutinszerűnek tűnő tevékenységek is bonyolultnak tűnhetnek, mint például egy bevásárlás, illetve ügyintézés. Az emberek többsége azonban igyekszik alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, mert tudják, hogy elsősorban a saját érdekük a szabályok betartása. Az áruházak és élelmiszerüzletek is megpróbálnak mindent megtenni az előírások betartása és a megváltozott vásárlási igények kielégítése érdekében.

A kijárási korlátozás elrendelése óta a legtöbben próbáljuk minimálisra csökkenteni a személyes találkozásokat, és ha csak lehet, otthon maradni. Ám mivel étel még ilyenkor is kell, hogy legyen otthon, az élelmiszerüzleteket, bevásárlóközpontokat továbbra is rendszeresen látogatjuk.

Ám a szakértők szerint egészségünk megőrzése miatt továbbra is érdemes minél ritkábban boltba járni, és ajánlott a bevásárlólista készítése is, ami nemcsak attól óv meg minket, hogy felesleges dolgokkal pakoljuk tele a kosarunkat, de az üzletben való tartózkodás idejét is lerövidíthetjük vele. Így ugyanis nem kell keresgélni és gondolkodni, csak célirányosan a listán lévő termékeket a kosarunkba rakni.

Több önkormányzat kezdeményezte, hogy fiatal önkéntesek vásároljanak be a nyugdíjasoknak, új kiszállítással foglalkozó cégek születtek, a régiek pedig bővítették a kínálatukat.

A vásárlók egészsége érdekében új kormányrendeleteket és higiéniás szabályokat vezettek be: március 28-tól délelőtt 9-től 12-ig csak a 65 év felettiek mehetnek be az üzletekbe, ezzel is próbálják csökkenteni a fertőzés esélyét.

Az áruházakban a dolgozók maszkot, sok helyen pedig gumikesztyűt is viselnek, a kasszaszalagokat, bevásárlókocsikat, kosarakat, polcokat pedig akár naponta többször is fertőtlenítik.

A kasszáknál való sorban állás idején padlómatricákkal segítik a legalább 1,5 méteres távolság betartását - írja a Hellovidék.hu.

A kép illusztrációForrás: NurPhoto via AFP/Roberto Silvino/NurPhoto/Roberto Silvino

Az élelmiszerboltok amellett, hogy minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy betartsák az általános higiéniás előírásokat és kormányrendeleteket, sok esetben egyénileg is módosították, szigorították, illetve kiegészítették azokat. Sok élelmiszerüzlet termékei pedig online vásárlással, illetve házhozszállítással is elérhetőek. 

A járvány kitörésének kezdetén problémákat jelentett a pánikszerű vásárlás, a tartós élelmiszerek spájzolása is.

A szakemberek felhívták az emberek figyelmét, hogy ez hosszútávon egyáltalán nem jó módszer a járványidőszak átvészelésére, így az utóbbi hetekben normalizálódni kezdett a helyzet. Az áruházak munkatársai igyekeznek megnyugtatni mindenkit, hogy a boltokban minden termék elérhető marad, legfeljebb ideiglenesen csökkenhet a kínálat, mivel az árufeltöltést megnehezíthetik az eddigiektől eltérő vásárlási szokások.

A kép illusztrációFotó: Csudai Sándor - Origo

A Hellovidék megkeresésére a Lidl és az Aldi dolgozói elmondták, hogy náluk egyelőre nincs lehetőség online vásárlásra, de folyamatosan figyelik a vásárlók igényeit, melyekhez igyekeznek alkalmazkodni. A higiéniai és biztonsági szabályok szigorításával támogatják, hogy mindenki hozzájuthasson az alapvető élelmiszerekhez, illetve tisztálkodási és takarítószerekhez, emellett egészségét is megőrizhesse.

A Tesco elárulta, hogy Budapesten már 2013 óta elérhető a házhozszállítás. Mostanra Budapest mellett Szeged, Győr, Veszprém, Székesfehérvár, Debrecen, Pécs és Kecskemét régióival együtt összesen már 129 településen vehető igénybe a Tesco Online Bevásárlás szolgáltatása. Hozzátették, hogy április 6-án elindították az új Tesco Doboz szolgáltatást is, amely olyan magyar háztartásokba rendelhető, ahol egyelőre nincs lehetőség internetes vásárlásra. A dobozokat a Tesco egységesen állítja össze, alapvető élelmiszerek és háztartási termékek vannak bennük.

Adorján Abigél, az Auchan kommunikációs menedzsere és szóvivője azt tapasztalta, hogy a pandémiás helyzet elején, illetve közepén, húsvét környékén kezdtek leginkább pánikvásárlásba az emberek. Ekkor észrevehetően eltűntek a polcokról az alapélelmiszerek és a tisztítószerek:

Az Auchan-áruházakban két felvásárlási hullámot érzékeltünk. Február végén, március elején volt egy hét, amikor az alapvető élelmiszereket - liszt, cukor, rizs, olaj, víz, UHT tej - vásárolták fel. A második hullám március második hétvégéjén - az iskolabezárásokat követően - és az azt követő napokban volt, amikor a hentesáru, WC-papír, kozmetikumok, kézfertőtlenítők, virsli, szalámi, kolbász, tojás, élesztő fogyott a megszokottnál nagyobb mennyiségben. Az áruházi forgalomban ezeken kívül nem érzékeltünk kiugrást

- mondta el kérdésünkre Adorján Abigél.

A szóvivő hozzátette, hogy a koronavírusnak köszönhetően megugrott az online rendelések száma. A Tescóhoz hasonlóan az Auchan-üzletek is készültek előre összeállított csomagokkal, melyekben a legfontosabb élelmiszerek, tisztítószerek és háztartási kellékek találhatók:

- Az online rendelések száma viszont jelentősen megnőtt a járvány előttihez képest, ezért kapacitásainkat bővítjük, és a telítettség ellenére is folyamatosan fogadunk és szállítunk ki rendeléseket. Igyekszünk naponta új kiszállítási időpontokat nyitni, amelyek viszont a szokatlan mértékű vevőigények miatt általában sokkal hamarabb betelnek, mint korábban. Erre a helyzetre hoztunk egy praktikus áthidaló megoldást a fix dobozos szolgáltatásunkkal. A legkeresettebb árucikkekből háromféle előre összekészített csomagot ajánlunk a vásárlóknak, amit viszont két munkanapon belül bárhova le tudunk szállítani. Az alapcsomag a legkeresettebb tartós élelmiszereket tartalmazza, lisztet, cukrot, olajat, sót, kávét, száraztésztát. A higiéniai termékcsomagban tisztítószerek, mosópor, öblítő, konyhai papírtörlő, mosogatószer, papír zsebkendő, alufólia található. A harmadik, vegyes csomag pedig az előző két árucsoportot együtt kínálja.

A szóvivő ezen kívül elmondta azt is, hogy a nyitvatartási időn ugyan nem változtattak, de különféle higiéniai szabályokat és óvintézkedéseket vezettek be a vásárlók és a dolgozók egészsége védelmének érdekében:

Az Auchan Magyarország nem változtatott a járvány ideje alatt a nyitva tartásán, mert úgy véltük, a rövidített nyitva tartás koncentrálhatja a vásárlásokat, ami zsúfoltságot eredményezhet, ez pedig a jelenlegi helyzetben kerülendő. Természetesen mindenben eleget teszünk a törvényi előírásoknak, így az időseknek fenntartott délelőtti idősávot betartjuk. A vásárlók és a dolgozók védelmét az első pillanattól kezdve jelentős ráfordítással igyekszünk a lehető legjobban biztosítani. Dolgozóinkat mosható textil arcmaszkokkal, plexi arcvédő maszkokkal és kesztyűkkel, valamint fertőtlenítőszerrel láttuk el. Az áruházainkat a szokásosnál többször takarítjuk, a kosarakat, bevásárlókocsikat, bankkártya-terminálokat és az önkiszolgáló kasszákat rendszeresen fertőtlenítjük

- mondta Adorján Abigél.

Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója elmondása szerint náluk a járvány kitörésének korai időszakában, az első 1-2 héten keresztül emelkedett meg hirtelen a vásárlók száma, illetve ekkor fogytak a leginkább a polcokról az alapélelmiszerek, majd húsvéthoz közeledve ez fokozatosan normalizálódott:
Az első 1-2 hétben jelentős forgalmi felfutást tapasztaltunk üzleteinkben, majd a húsvét előtti napokra ez mérséklődött, végül fokozatosan visszaállt a normál szintre a forgalom. Mostanában a vásárlók száma még alacsonyabb is a megszokottnál, viszont egyszerre több terméket vásárolnak, valószínűleg ezzel próbálják ritkítani a kijárást. Amikor bevezették a bontott vásárlást, eleinte sokan kifejezték a nemtetszésüket, és megpróbálták áthágni ezt a szabályt, végül megszokták, és elfogadták, hogy 9-12-ig a nyugdíjasoké a terep. Érdekes módon 9-11-ig az idősek ki is használják a rendelkezésükre álló időt, majd 11-től délig, a maradék 1 órában visszaesik a forgalom, alig vannak vevők a boltban.
- mondta el az Origo kérdésére Fodor Attila.
A kommunikációs igazgató ezután néhány mondatban összefoglalta, hogy milyen módszerekkel próbálnak védekezni üzleteikben a koronavírus ellen:
Már a járvány kitörésének kezdete óta megkezdődött a fertőtlenítő jellegű takarítások gyakoriságának fokozása. A vásárlók által gyakran használt eszközöket, felületeket – bevásárlókocsikat, kosarakat, csipeszeket, hűtőajtókat, polcokat, burkolatokat – naponta többször is átmossuk, fertőtlenítjük. Budapesti üzleteinkben kötelezővé tettük vásárlóink számára az arcot takaró sál, kendő vagy maszk viselését. A vásárlók 99 százaléka ezt elfogadta, és be is tartja, aki esetleg nem, azt figyelmeztetjük erre – mondta el Fodor Attila.