Kritikus állapotban van a Lánchíd: szakértők egybehangzó véleménye szerint balesetveszélyes, sőt, ha nem történik semmi, életveszélyessé is válhat. A legrégebbi budapesti híd helyzetét jól mutatja, hogy jelenleg is ki vannak tiltva róla a nagyobb tömegű buszok. Ennek ellenére a főváros továbbra sem írta ki a kivitelezési tendert a felújítására. Pedig minél tovább halogatja azt Karácsony Gergely, annál többe fog kerülni.

Kedden a budapesti Fidesz cselekvésre szólította fel a főpolgármestert, azt kérve, hogy azonnal kezdje meg a főváros tulajdonában lévő Lánchíd felújítását. Nem véletlenül, hiszen Budapest egyik legforgalmasabb átkelője nagyon rossz állapotba került. 

Karácsony megváltoztatta a véleményét

A Lánchidat 1913 és 1915 között újították fel teljesen, még a háború után sem került sor erre. Tarlós István előző főpolgármester szakértői véleményt kért a helyzet pontos tisztázása érdekében. Ennek eredménye csak az önkormányzati választások után lett meg: a feltárt szerkezeti hibák miatt a szakértők azt javasolták, hogy 

a főváros hat hónapon belül a kezdje meg a Lánchíd felújítását. 

Mint ismert, októberben változás történt a városháza élén, és a közgyűlés politikai erőviszonyaiban. Azt, hogy Karácsony Gergely pontosan tisztában volt a helyzet súlyosságával, az mutatja a legjobban, hogy "a felújításhoz szükséges előzetes hídvizsgálat miatt" október 26-án lezárták a hidat. Ekkor a főpolgármester még egyértelműen azt az álláspontot képviselte, hogy halaszthatatlan a projekt. Nem sokkal később azonban megváltoztatta véleményét, és most már azt hangoztatja, hogy halasztható a felújítás. Ez azért is érthetetlen, mert a szakértők egyértelműen az azonnali cselekvés mellett foglaltak állást.

Méltatlan állapotban van a LánchídFotó: Csudai Sándor - Origo

Súlyos a helyzet a szakértők szerint

Az MSC Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. jelentésében áprilisban arra jutott, a Lánchíd annyira rossz állapotban van, hogy számítani lehet arra, hogy a lehulló betondarabok kárt okozhatnak a híd alatt (a rakparton) közlekedő autókban vagy hajókban. "Kisebb betondarabok eshetnek le a hídról az alsó rakparton közlekedő autókra vagy hajókra a Dunán, a legnagyobb kockázata pedig annak van, hogy a déli oldalon beszakad a lemez a gyalogosok alatt, ezért a járdák lezárását javasolják" - olvasható a pontos leírás. A dokumentum készítői szerint a legkritikusabb rész a Lánchíd déli oldali járdája, ahol akár a teljes rész beszakadhat. 

Csak remélni lehet, hogy a híd felújításáig nem történik baleset. 

 - fogalmazott meg súlyos végkövetkeztetést az áprilisban készült jelentés. Karácsony Gergely mégis úgy döntött, hogy a főváros elhalasztja a híd rendbehozatalát, amit azzal magyarázott, hogy új közbeszerzési eljárást kell kiírni.

Karácsony Gergely főpolgármester a súlyos állításokat megfogalmazó jelentés ellenére elhalasztotta a Lánchíd felújításátFotó: Polyák Attila - Origo

Nyilvánosságra kerültek további, a híd állapotát felmérő jelentések. Az áprilisban és júniusban készült dokumentumok szerint a járdalemezek átlyukadása bárhol, bármikor bekövetkezhet a híd északi és déli oldalán egyaránt. A járdakorlátokon repedések vannak, azok kifelé dőlnek, a helyzet várható súlyosbodása balesetveszélyt okozhat. A budai pillér falazatának pályaszint alatti kőburkolata egyre rosszabb állapotban van, a fugák számos helyen kiperegtek. Az acélszerkezetek korróziós károsodása fokozódik, a vasbeton szerkezet pedig a folyamatos korrodálódás miatt ugyancsak tovább károsodott.

Milliárdokkal kerülhet többe a halogatás miatt

Csakhogy ebben a mai napig nem történt előrelépés. Tarlós István a TV2 Mokka című műsorában érthetetlennek nevezte, hogy miért nem írták ki eddig a Lánchíd felújítására a kivitelezési tendert. Szerinte a fő kérdés az, hogy az utóbbi fél évben miért nem történt semmi az ügyben. "Az biztos, hogy azt a felújításra szánt 23,7 milliárd forintot ott hagytuk, amiben a többi között benne van a kormányhatározatban rögzített hatmilliárd forint. Ha csak a Lánchíd felújításáról beszélünk, akkor a forrás elegendő és rendelkezésre áll" - mutatott rá a politikus, aki szerint abban az értelemben életveszélyes a Lánchíd, hogy "egy önsúlyától képződött kátyúba egy autó tengelyig belesüllyed és a mögötte közlekedő belerohan, vagy egy gyalogos a járdán combig becsúszhat a betonvasak közé."

A főpolgármester tétovázásáról beszélt Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár is, aki a főváros képviselőivel történt egyeztetés után úgy fogalmazott, hogy  

Karácsony Gergely késlekedése milliárdokkal drágítja a Lánchíd felújítását. 

"A felújítás nem tűr halasztást, a késlekedés drasztikusan növeli a költségeket" - tette hozzá. 

Tarlós István korábbi főpolgármester érthetetlennek nevezte, hogy miért nem írták ki eddig a Lánchíd felújítására a kivitelezési tendertForrás: MTI/Kallos Bea

Nem járhatnak buszok a hídon 

A jelek szerint nemcsak a szakértők, Tarlós István és Fürjes Balázs, hanem maga Karácsony Gergely is veszélyesnek tartja a Lánchidat. A BKK január 3-ai közleményében leszögezte, hogy a jelenleginél fokozottabb korlátozást vezetnek be az átkelőn. E szerint az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat annak felújításáig, így

  • nem hajthatnak fel 5 tonnánál nehezebb járművek, így például a turistabuszok és a teherautók;
  • a tilalom alól kizárólag a BKK járművei képeznek kivételt;
  • a kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon. 

Tehát 

a főváros beismerte, hogy a Lánchíd kritikus állapotban van, nem biztonságos rajta közlekedni. 

Ez a szabályozás jelenleg is érvényben van, és egyértelműen mutatja, hogy a híd felújítását azonnal meg kell kezdeni.

Kormányzati támogatás

Pedig minden adott lenne a híd felújításához, hiszen jövőre a főváros 11 milliárd forinttal többet kap a kormánytól, mint idén. Ezen túlmenően a kabinet biztosítja a projektre - még Tarlós István főpolgármesternek - megígért hatmilliárd forintot.