Itt a régi és új indexesek háborújának legújabb felvonása: bekerült az igazgatóságba Gyurcsány embere

2020.07.22. 18:46

Gyurcsány Ferenc bizalmi embere, a 2006-ban a gyurcsányi terrort letagadó Sztankóczy András került vezető pozícióba az Indexben. Gyurcsány befolyásának növekedésével nyilvánvaló: a radikális baloldal egyre erőteljesebb szerepet kap a lapon belül: nyilvánvaló, hogy az eddig is propagandaoldalként működő Index akár még gátlástalanabbul szolgálhatja majd ki a baloldalt. A ma elküldött főszerkesztő finoman szólva is megmosolyogtató beszédet mondott, és csodák csodája, a beszéd azonnal eljutott a régi indexesek újságjához, a közbeszédben csak Soros-blognak nevezett 444-hez.

Egyre erőteljesebben folytatódik a régi és az új indexesek háborúja, miután Bodolai László, a lapot irányító kuratórium vezetője kirúgta Dull Szabolcs főszerkesztőt, aki mindössze tavaly decemberben lett az Index főszerkesztője, miután elődje alig több, mint két év után lemondott (ez is mutatja, mekkora a káosz a pazarlóan működő és egyre veszteségesebb propagandalapnál). 

Új főszerkesztőt egyelőre nem neveztek ki, a hetek óta betöltetlen vezérigazgatói posztra viszont Bodolai kinevezte a Horn-korszak vezető baloldali újságíróját, Szombathy Pált, az igazgatóságba pedig Gyurcsány Ferenc emberét, Sztankóczy Andrást delegálta, aki Gyurcsány őszödi beszéde után játszott gyomorforgató szerepet, amikor - a Magyar Rádió egyik vezetőjeként - finoman szólva nem sietett elismerni, hogy az azonosító nélküli rendőrök a rádió udvarán verték a Gyurcsány ellen tiltakozó fiatalokat. 

Bodolai László döntései

Szerdán Bodolai László, az Indexet tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke bejelentette, hogy az Index. Zrt korábban megüresedett vezérigazgatói posztjára Szombathy Pál igazgatósági tagot kérte fel, de ami még inkább figyelemre méltó: berakta a társaság igazgatóságába Sztankóczy Andrást, aki az elmúlt időszakban egy baloldali lapnál dolgozott, de leginkább onnan ismert, hogy a 2006-os választás után ő lett a Magyar Rádió politikai műsoraiért felelős szerkesztő. 

Szombathy Pál neve a kilencvenes években lett ismert a magyar sajtóban. 1994-ben, miután Horn Gyula miniszterelnök lett, őt neveztette ki az akkor egyedüli országos televízió, az MTV belpolitikai rovatvezetőjévé, majd egy évre rá A Hét című heti politikai műsor főszerkesztőjévé. Ahogy említettük, ekkor még nem voltak országos kereskedelmi csatornák, a kábeltelevíziók pedig az ország alig 40 százalékán voltak foghatók, így kétségtelenül ő volt a Horn-korszak egyik legbefolyásosabb újságírója.

Bodolai László, az Indexet tulajdonoló Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi vezetője 2018-ban Hadházy Ákos és Szél Bernadett pártjának, az LMP-nek volt a képviselője a Nemzeti Választási BizottságbanForrás: MTI/Kovács Attila

Ezt követően visszatért korábbi munkahelyére, a Magyar Hírlap szerkesztőségébe, ahol 2003-ban főszerkesztőnek nevezték ki, miután az SZDSZ-közeli újságírónő, Kocsi Ilona vezetése alatt a lap gyakorlatilag csődbe jutott. 

A lap ugyanis 2001 és 2004 között (2003 áprilisig volt Kocsi Ilona a főszerkesztő) kétmilliárdos veszteséget termelt. 

Ezért 2004 őszén a Ringier, a kiadó inkább megvásárolta a Népszabadságot, a Magyar Hírlapot pedig megszüntette.

Szombathyék előbb új lapot próbáltak kiadni, majd több mint százmillió forintért megvásárolták a Ringiertől a Magyar Hírlap és az online verzió kiadói jogait, illetve az előfizetői listát.

A lap azonban továbbra is veszteséges volt, végül 2005-ben Széles Gábor üzletember vette meg a kiadócéget. Szombathy azóta megfordult az ATV-nél és a Digi TV-nél is, Bodolai 2017-ben vitte az Index igazgatóságába. 

Gyurcsány embere került az igazgatóságba

Az új igazgatósági tag, Sztankóczy András a baloldal vezető propagandistája. Ő a 2006-os választás után lett a Magyar Rádió hírműsoraiért felelős Aktuális szerkesztőség vezetője. Szeptember elsején lett vezető, nem sokkal később kirobbant Gyurcsány őszödi beszédének botránya. A felvételt (annak megvágott verzióját) a gyanú szerint Gyurcsány maga szivárogtatta ki, hogy megpróbálja meghamisítani a beszéd üzenetét. Az erről szóló kazettát személyesen Sztankóczynak küldték el a Magyar Rádióba.

A hamisítási kísérlet nem sikerült, a kirobbant hatalmas tiltakozásokat Gyurcsány rendőri erőszakkal akarta elfojtani. Az egyik legmegdöbbentőbb esemény az volt, amikor a rádió előtt tüntető fiatalokat az azonosító nélküli rendőrök a Magyar Rádió udvarára vitték, és ott megverték őket. Sztankóczy András az egyhangú beszámolók ellenére nem ismerte el a brutális erőszakot. Amit saját munkahelye udvarán nézhetett végig. 

2015 júliusától a baloldalivá vált Heti Válaszhoz szerződött. Most innen került az Index igazgatóságába.

Gyorsan cserélődtek a vezetők az Indexnél

Az elmúlt időszakban gyorsan cserélődtek az emberek az Index Zrt. vezérigazgatói székében. Miután egy, a lap pénzügyi racionalizálását célzó terv került a portál vezérkarának asztalára, Pusztay András vezérigazgató bejelentette távozását. Bodolai helyére a barátjának nevezett, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről érkezett Ződy Zsoltot nevezte ki, aki rekordgyorsasággal, egy hét leforgása alatt távozott a portáltól.

Háború a régiek és újak között

Mint ismert, az Index régóta válságban van, a lap pazarlóan működik, egyre nagyobb a veszteség. A lap piaci pozícióját nyilvánvalóan tovább rontotta az a hisztéria, amit a szerkesztőség Dull vezetésével az elmúlt hetekben kelteni próbált.

Bodolai ezzel indokolta a főszerkesztő kirúgását. "Nem volt módja a piaci helyzetet kedvezőtlenül befolyásoló belső folyamatokat megállítani vagy kontrollálni" - írta.

Dull Szabolcs ezután tartott egy beszédet az Index szerkesztőségében. A lapnál uralkodó morális állapotokra jellemző, hogy a beszédet a szerkesztőség egyik tagja láthatóan teljesen nyíltan, a mobiltelefonjával felvette, majd elküldte az - elvileg konkurenciának számító -  Soros-blognak, a 444-nek. A "búcsúbeszéd" egyik legmegdöbbentőbb pillanata, amikor az utóbbi időszak hazug baloldali propagandájáért - így a baloldali kamuvideó terjesztéséért - személyében elsősorban felelős főszerkesztő még saját eddigi beosztottai előtt is ragaszkodik az Index legutolsó nagy hazugságához: saját kirúgását az EU jogállamisági mechanizmusának - valójában meg sem történt - elfogadásával állítja szembe. Az Index ugyanis még a csúcs után is azt hazudta, hogy a "jogállamisági mechanizmus" bennmaradt a megállapodásban. Ami, mint tudjuk, nem igaz. Nyilvánvaló, persze, hogy ezt az amúgy meglehetősen körülményesen és zagyván megfogalmazott mondatot a kamerának és a 444 olvasóinak szánta a bukott főszerkesztő.

Az Origo többször is foglalkozott az új és régi indexesek hatalmi harcával. A főszerkesztő kirúgása utáni változások, különösen az, hogy Gyurcsány bizalmi embere bekerült az Index igazgatóságába, azt mutatják, hogy az Index felett a radikális baloldal fokozni akarja az ellenőrzést.

KAPCSOLÓDÓ CIKK