Totális pártpropagandává züllesztették a kerületi lapokat a baloldali polgármesterek

2020.07.28. 08:59

A baloldal fővárosi polgármesterjelöltjei a kampányban még független médiát ígértek, a választás után mégis gátlástalan propagandagépezet kiépítésébe kezdtek bele. Azokban a kerületekben, ahol tavaly ősszel a baloldal megkaparintotta a hatalmat, felbukkantak a 2010 előtti médiavilág többszörösen bukott figurái. A Vasárnapi Hírek volt főszerkesztője, a 168 Óra korábbi vezetője, valamint az SZDSZ alapító tagja is főszerkesztői pozíciót kapott egy-egy önkormányzati lapnál. Az Origo összefoglalójából kiderül, hogyan viselkedik a baloldal, ha némi hatalomhoz jut. 

"Propaganda-szólamok sulykolása helyett valódi tájékoztatás a célunk. (...) Valódi közszolgálati újsággá alakítjuk a Józsefvárost, melyben a közérdekű, közösségi, kulturális információk túlsúlya mellett minden politikai erő és társadalmi kezdeményezés súlyának megfelelően kap teret." (Pikó András, Józsefváros baloldali polgármesterének választási programja)

"Nekünk nem az a célunk, hogy minden önkormányzati média dicshimnuszokat zengjen rólunk,
függetlenül a teljesítményünktől. Valódi újságírást akarunk, amely tájékoztatja az itt lakókat a kerület ügyeiről, problémáiról és a megoldásokról." (Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármesterének választási programja)

Ahogy látható, jól hangzó ígéretekből nem volt hiány az önkormányzati választási kampányban: a baloldal budapesti polgármesterjelöltjei megszámlálhatatlanul sokszor siratták a sajtószabadságot, és ígértek független helyi médiát.

Kilenc hónap telt el a voksolás óta, éppen ezért érdemes megnézni, milyen az önkormányzati sajtó helyzete a baloldal által megnyert kerületekben. Elöljáróban: a legkevésbé sem az valósult meg, amit Karácsony Gergely jelöltjei hangoztattak. Gyakorlatilag az összes olyan kerületben, ahol a baloldal átvette a hatalmat a jobboldaltól, azonnal leváltották a helyi lapok vezetőit, és az új polgármesterek propagandaszócsövévé alakították át az újságokat.  

A kerületi média helyzete azokban a budapesti kerületekben, ahol a tavalyi önkormányzati választáson a baloldal jelöltje nyert:

Név Kerület Korábbi főszerkesztő Váltás ideje Új főszerkesztő Megjegyzés az új főszerkesztőhöz
Várnegyed I. kerület  Blázsovics Lívia 2019. november-december Csillag János az MR2 Petőfi Rádió főszerkesztője 2007 és 2010 között, a szocialista-közeli Such Györgynek, a Magyar Rádió egykori elnökének bizalmasa 
Budai Polgár II. kerület Ludwig Dóra (felelős szerkesztő) - Ludwig Dóra (felelős szerkesztő) nem történt váltás a lap élén
Óbuda III. kerület Karalyos József - Karalyos József nem történt váltás a lap élén
Újpesti Napló IV. kerület Héjja Krisztián (felelős szerkesztő) 2019. november Balogh Gábor  a Jobbik által fenntartott Alfahír volt újságírója, egyes hírek szerint a Kuruc.infónál is dolgozott
Terézvárosi Napló VI. kerület Brém-Nagy Ferenc a 2020. április 30-ai számtól átvette a szerkesztést a terézvárosi önkormányzat sajtóosztálya; Kertész Annát a május 20-ai testületi ülésen nevezték ki Kertész Anna a Vasárnapi Hírek volt főszerkesztője
Erzsébetváros VII. kerület Bóbis-Seres Edit,
Rácz Attila, Perczel Olivér,
Sári Judit,
Szabó Dóra (tartalomért felelős bizottság tagjai)
2019. november  Sári Judit belpolitikai újságírást tanult, korábban is az Erzsébetvárosnál dolgozott
Józsefváros VIII. kerület Nyerges Zoltán 2019. november; 2020. január előbb Tóth Ákos, majd Lengyel Tibor  Tóth Ákos, a 168 Óra volt főszerkesztője; Lengyel Tibor a Zoom.hu korábbi belpolitikai munkatársa
Ferencváros IX. kerület Veres László, Török Dániel 2020. június Vágvölgyi B. András az SZDSZ korábbi tagja, a Soros-közeli Magyar Narancs alapítója, későbbi főszerkesztője, az Élet és Irodalom exmunkatársa
Újbuda  XI. kerület Csernus János 2020. január Tóth István Gergely  
Városkép XVIII. kerület Sütő-Nagy Zsolt (felelős szerkesztő)

2019. december

előbb Gyuricza Péter (megbízott főszerkesztő), majd Juhász Mátyás (főszerkesztő)
Gyuricza Péter baloldali újságíró, rádiós szerkesztő,  műsorvezető

I. kerület 

Hiába vezette éveken keresztül kiváló szakmai színvonalon a Várnegyed című, kéthetente megjelenő kerületi lapot Blázsovics Lívia, nem maradhatott. V. Naszály Márta baloldali polgármester ugyanis alig két hónappal megválasztása után leváltotta: tavaly decemberben Csillag János személyében új főszerkesztőt kapott a lap. Csillag a baloldali médiavilág ismert szereplője, a 2000-es évek közepén került a közszolgálati csatornához. A 2010-es kormányváltást követően - miután kitöltötte négyéves mandátumát - Such Györggyel, a Magyar Rádió volt elnökével együtt távozott az MR2 Petőfi Rádió főszerkesztői pozíciójából. 

A főszerkesztőváltást követően a Várnegyed a párbeszédes polgármester szócsövévé változott. Jól példázza ezt júniusi számuk, amelyben öles szalagcímmel hirdetik a baloldal álláspontját, miszerint a kormány megsarcolta az önkormányzatokat. Mint ismert, a baloldalnak az nem tetszik, hogy a kormány valamennyi önkormányzatot arra kérte, hogy gazdasági-pénzügyi erejétől függően járuljon hozzá a járvány elleni közös védekezéshez. V. Naszály Márta neve egyébként tízszer szerepel a júniusi lapszámban - összesen három cikkben. 

Forrás: Várnegyed

II. kerület

Nem történt váltás a II. kerületi Budai Polgár vezetői székében, azonban ez az irányvonalról a legkevésbé sem mondható el. A lap szervilisen támogatja Őrsi Gergelyt, a városrész szocialista polgármesterét, és baloldali vezetését. A járvány hazai tetőzésekor, áprilisban a közpénzből működő újság címlapon tálalta a hírt, miszerint az önkormányzat saját költségén vásárolt maszkokat.

Forrás: Budai Polgár

III. kerület 

Bár az Óbudai Újságnál nem változott a főszerkesztő személye, a lapot érzékelhetően áthangolták. A lap a választást követően egyértelműen Kiss László DK-s polgármester és a baloldali városvezetés gátlástalan kiszolgálójává vált. Ezt mutatja a lap március 22-ei kiadása is, ahol minden terjedelemben és méretben lehetett találkozni a Gyurcsány-párti politikussal, gondolataival, és a róla készített fotókkal. A szerkesztők a következő anyagokat "préselték bele" a lapszámba:

  • egy kétoldalas, Kiss Lászlóval készített nagyinterjút;
  • Kiss Lászlónak a koronavírussal kapcsolatos, a kerületi lakossághoz szóló, kétoldalas tájékoztatóját;
  • egy tudósítást Kiss Lászlónak Karácsony Gergely főpolgármesterrel (a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének ülésén) folytatott eszmecseréjéről;
  • egy rövid tájékoztatást Kiss László legújabb döntéséről, miszerint nem adott fakivágási engedélyt;
  • Szabó Tímeának, a kerület párbeszédes parlamenti képviselőjének beszámolóját.
Forrás: Origo

IV. kerület

Újpesten nem kellett sok időnek eltelnie ahhoz, hogy az új városvezetés lecserélje a helyi lap korábbi stábját. Alig több, mint egy hónappal a választás után már biztonsági őrök kísérték ki az Újpesti Napló újságíróit a szerkesztőségből, valamint lecserélték a korábbi főszerkesztőt. Az egyes hírek szerint korábban az antiszemita Kurucinfóban is szolgálatot teljesítő Balogh Gábor került az újság élére. Balogh egyébként legutóbb a jobbikos Alfahír munkatársaként teljesített pártmegrendeléseket.  

Déri Tibor momentumos polgármester megválasztása után még azt ígérte, hogy az Újpesti Napló minden munkatársára számítanak, senkit nem akarnak kirúgni. A lap eltávolított újságírói közös Facebook-posztban reagálva politikai tisztogatásként értékelték a történteket. "Bárkinek meglehet a munkánkról a véleménye, de nem tartom korrektnek, amit az Újpesti Sajtó Kft.... és, mondjuk ki, az új városvezetés ma tett. Eléggé úgy van beállítva, hogy mi nem tettünk semmit, hogy velünk nem lehetett normálisan együtt dolgozni. Kár volt a földön fekvőkbe belerúgni. És most nem ránk, fiatalokra gondolok – mert rólunk lepereg – hanem az idősebb, elismert kollégákra" - írta Balogh elődje, Héjja Krisztián, korábbi vezető szerkesztő bejegyzésében.

A váltás óta a lap egyértelműen nyílt propagandalap lett: a kéthetente megjelenő újság jellemzően Balogh véleménycikkével kezdődik, Varju Lászlónak, a kerület DK-s parlamenti képviselőjének "Képviselői naplójával" folytatódik, hogy mindeközben az olvasók a helyi baloldali politikusok cselekedeteiben gyönyörködhessenek.    

Forrás: Újpest Napló

VI. kerület 

Bár Soproni Tamás momentumos polgármester választási programfüzetében még a "valódi újságírás" és a független tájékoztatás ígéretével próbálta megszólítani a terézvárosiakat, ehhez képest egy ismert baloldali propagandistát igazolt a kerületi lap irányítására. Kertész Annánál elfogultabb újságírót nehéz lett volna találnia: három évvel ezelőtt azért távozott a szocialista-közeli Vasárnapi Hírek főszerkesztői pozíciójából, mert a lapban kormányzati hirdetések jelentek meg.

Miután Kertész kezébe vette a Terézvárosi Naplót, a lap látványosan átalakult. A július 2-ai szám egészen "erősre" sikerült, durván túladagolva a propagandát. A 28 oldalas kiadványba belefért 

  • egy kétoldalas interjú Karácsony Gergellyel, amit személyesen a főszerkesztő írt; 
  • egy "exkluzív" interjú Oláh Lajossal, a választókerület DK-s országgyűlési képviselőjével, aki Karácsonyhoz hasonlóan a kormányt szidta;
  • egy egyoldalas interjú a városrész új, turisztikáért felelős jobbikos alpolgármesterével, Beleznay Zsuzsannával, aki egyébként Jakab Péter pártelnök bizalmasaként került a fontos pozícióba;
  • egy egyoldalas anyag Miyazaki Junnak, a DK választókerületi elnökének, önkormányzati képviselőjének a helyi egészségüggyel kapcsolatos gondolatairól; valamint
  • egy egyoldalas reklámanyag a Heti Hetes bukott szereplőjének, Gálvölgyi Jánosnak a lányáról. 
Forrás: Terézváros

Még nincs vége a cikknek, lapozzon a további részletekért! 

Előző
Következő