A koronavírus-járvány miatt még mindig nagy a bizonytalanság a légi közlekedési iparágban, habár a visszarendeződés elkezdődött. Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója az airportal.hu-nak beszélt többek között a járványhelyzet idején bevezetett intézkedésekről, az aktuális forgalmi adatokról, valamint a légi navigációs szolgáltatók túlélési esélyeiről.

A koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések miatt néhány nap alatt kiürült a légtér, mely természetesen óriási hatással volt és van a légi navigációs szolgáltatókra is.  Szepessy ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a legfontosabb az volt ebben a helyzetben, hogy a szolgáltatók gyorsan és jól tudjanak reagálni, vagyis bármilyen körülmények között a lehető legmagasabb színvonalon kellett biztosítaniuk alaptevékenységüket, illetve ellátni a törvényben meghatározott állami feladatokat, de ugyanilyen fontos volt a munkavállalóik egészségének védelme.

A veszélyhelyzet idejére teljesen átalakították a légiforgalmi irányítók és a műszaki üzemeltető szolgálatok munkarendjét, több csoportra osztva őket, a munkavégzést pedig a vírus kéthetes lappangási idejét figyelembe véve szervezték meg. 

Szepessy elmondta, hogy a veszélyhelyzetben felértékelődött a cargo-járatok jelentősége – ebben az időszakban szinte csak áruszállító gépek közlekedtek Európában –, és a HungaroControl irányítói az ő biztonságos repülésükért is felelnek. Hozzátette, hogy a veszélyhelyzet idején hangsúlyosabbá is vált a légi forgalmi irányítás szerepe:

irányítóiknak is köszönhető, hogy az egészségügyi védőfelszerelések, a koronavírustesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra.

Az abszolút mélypont az európai és a magyarországi légi közlekedésben is az április volt, a járvány fékezése és lassítása érdekében szinte mindenhol korlátozásokat vezettek be, így a légi forgalom rövid idő alatt, Európa-szerte több mint 90 százalékkal csökkent a korábbi év azonos időszakához képest.

A HungaroControl által kezelt forgalomban is 90–95 százalék közötti csökkenést regisztráltak. Ezek a lesújtó számok május végétől indultak javulásnak, ekkorra az Eurocontrol-tagállamok forgalma a mélyponthoz képest közel 10 százalékponttal növekedett - mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy ez  utóbbi a korlátozások enyhítésének volt a következménye.

Utazásra várók a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a koronavírus-járvány idejénForrás: Koncz Márton - Origo

Kérdésre válaszolva Szepessy kitért arra is, hogy az utóbbi hónapokban jelentősen csökkentek a többnyire állami kézben lévő légi navigációs szolgáltatók bevételei, ugyanis azok az útvonal- és terminálnavigációs díjakból származnak. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az európai légi navigációs szolgáltatók érdekeit képviselő Eurocontrol előnytelen javaslatokkal és intézkedésekkel áll elő, például azzal, hogy az Eurocontrol áprilisban elfogadott javaslata szerint a 2020. február és május között esedékes útvonaldíjak kifizetését 7–13 hónappal halasztották el.

Szepessy Kornél szerint az Európai Bizottságnak érzékenyebbnek kellene lennie a légi navigációs szolgáltatók problémáival kapcsolatban.

A teljes interjút ide kattintva olvashatják el.