Kevesebb mint két évvel a parlamenti választások előtt Jakab Péter pártelnök leváltotta a Jobbik sajtótermékeinek korábbi vezetőit. Az Alfahírt és az N1TV-t jegyző Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány átkerült Béres Ferenc Attilához, Jakab médiavégrehajtó emberéhez, a párt kommunikációs igazgatójához - vette észre az Origo bírósági iratokból. A változtatások egyetlen célja, hogy a pártmédiát százszázalékosan Gyurcsány Ferenc és a baloldali összefogás szolgálatába irányítsák.

A Jobbik januári tisztújítását megelőzően az Origo számolt be róla elsőként, hogy Jakab Péter megválasztása esetén komoly változásokra lehet számítani a párt körüli médiában. Ez most valósult meg, a pártelnök párton belüli bosszúhadjáratának legújabb állomásaként. 

Tisztogatás minden szinten

Jakab januári kongresszusi beszédében érdemelvű politizálást hirdetett, arra utalva, hogy innentől csak a teljesítmény alapján lehet előre jutni a pártban. Ám ennek pont az ellenkezője következett be: a szervezetben mindennaposak lettek a kommunista időket idéző politikai leszámolások, a párt több, egykori vezető politikusának elmondása szerint a belső ellenzék megfigyelésére kiterjedt besúgórendszer épült ki, és már a legalacsonyabb szintekre is képes politikai okokból lenyúlni a pártvezetés.

Jakab rendszerében (szűk bizalmi körét leszámítva) egyetlen pártfunkcionárius sem érezheti magát biztonságban, ezt mutatják a párt körüli sajtóban bekövetkezett változások is. A hivatalos bírósági iratok szerint az elmúlt hetekben a pártvezetés gyakorlatilag lefejezte a Jobbik korábbi médiavezérkarát, akiknek a helyére maximálisan lojális, és megbízható kádereket ültetett. 

A pártmédiában is tisztogatni kezdett Jakab Péter, a Jobbik elnökeForrás: MTI/Illyés Tibor

A párt médiájának három fontosabb szereplője van: az Alfahír, az N1TV, valamint a Zsúrpubi. A Jobbik médiarendszerében sokáig az első két médium volt a hangsúlyosabb, azonban a párt balra tolódásával egyre inkább utóbbi került a középpontba. A Zsúrpubi ugyanis vállaltan "új színt" vitt a Jobbik médiaportfóliójába: ahogyan az egy kiszivárgott hangfelvételből kiderült, kifejezetten a kormánypárti politikusok lejáratására szakosodtak. A portál főszerkesztője újhullámos jobbikosként Béres Ferenc Attila lett, aki szokatlan módon még Sneider Tamás elnöksége alatt Jakab Péter szolgálatába állította a portált. A felületen sorra jelentek meg az akkor még csak pártszóvivőként tevékenykedő politikust éltető írások, ráadásul egyre több pozitív cikk bukkant fel az egykori ősellenségről, a Demokratikus Koalícióról.

Az Alfahír, és az N1TV azonban lemaradt a túlteljesítési versenyben, aminek szimplán politikai okai voltak. A felületek felelős kiadója, a Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány ugyanis sokáig a pártvezetés belső ellenzékének, a Szávay-körnek a kezében volt. A szervezet kuratóriumi elnöke az a Silhavy Máté volt, aki még a Hallgatói Önkormányzatban (HÖK) ismerkedett meg Szávay Istvánnal. Stummer János, parlamenti képviselővel, és Staudt Gábor, volt képviselővel kiegészülve egy kört alkottak, komolyabb befolyást szerezve a budapesti Jobbikban. Az alapítványban Silhavyn kívül helyet foglalt Szávay testvére, Szávay László is, akit 20 év után megalázó módon bocsátották el a Jobbik-frakciótól.

A pártelnök habitusát ismerve azonban nem csoda, hogy ahogyan módja volt rá, hozzányúlt a pártsajtóhoz, és eltávolította a vele szemben kritikus szereplőket. A háttérben pedig megjelent Gyurcsány Ferenc alakja és érzékelhetővé vált a baloldali összefogás felől érkező nyomás.

Megbízható kádereket ültettek be

A bírósági iratokba július 24-én bejegyzett változások szerint Béres Ferenc Attila, a Zsúrpubi volt főszerkesztője váltotta Silhavyt az alapítvány élén. Ez pedig azt jelenti, hogy Jakab leghűségesebb médiaembere gyakorlatilag egyeduralkodó lett a Jobbik-médiában, hiszen innentől kezdve Béres kezében összpontosul az Alfahír, és az N1TV is, a Zsúrpubit pedig egykori beosztottjain keresztül irányítja.

Bérest ezt megelőzően, februárban a Jobbik kommunikációs igazgatójának nevezték ki. Magyarán a Jobbik médiája és a pártkommunikáció a szocialista időket idézve egyetlen embernél, Béresnél ér össze. 

A Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány vezetésébe beültették továbbá Nunkovics Tibor jobbikos parlamenti képviselőt, Balassa Péter szombathelyi önkormányzati képviselőt, és Pörzse Sándor, egykori jobbikos képviselőt, aki a 2018-as választások előtt Kálmán Olga műsorában együtt kampányolt az azóta már hivatalosan is DK-politikussá lett riporternővel. Ezzel a pártmédia minden eddiginél szorosabb politikai felügyeletet kapott - eddig legalább a látszatra adtak azzal, hogy nem politikusok kerültek be a vezetőségbe.

Antiszemita főszerkesztő a jobbikos lapban

Béres Ferenc Attila távozásával, papíron Szanyi Ágnes vette át a Zsúrpubi irányítását. Az új főszerkesztő a régi Jobbik-világ jól ismert szereplőjeként számos, kifejezetten durva, zsidóellenes írást jegyzett a Jobbik korábbi hetilapjában, a Barikádban. Szanyi látványosan érdeklődött a zsidóság ügyei iránt: egyik cikkének a "Cionista csodák" címet adta, amit aztán a Kuruc.info is szemlézett.

Több mint furcsa: Jakab Péter korábban a "vadhajtások" lenyesését ígérte, ennek ellenére az általa kézivezérelt Jobbik-média egyik legfontosabb lapjának egy ízig-vérig antiszemita ember lett a vezetője.

Gyurcsány és a baloldali összefogás szolgálatában

A legfontosabb kérdés azonban a következő: miért rendezte át kevesebb mint két évvel a parlamenti választások előtt Jakab a pártmédiát?

Mint ismert, Jakab megválasztásával a Jobbik véglegesen baloldalra tolódott, aminek következtében a jobboldali politikusok és párttagok menekülőre fogták. A pártelnök sosem csinált belőle titkot, hogy a baloldali pártokkal való összefogásban gondolkozik, ennek érdekében pedig képes volt elmenni a legvégsőkig. 

Jakab olyannyira meg akart felelni a Gyurcsány Ferenc vezette baloldalnak, hogy teljesen elvette a párt identitását: a kettős keresztből egy furcsa hashtaget csinálva megváltoztatta a pártlogót, látványosan száműzte a piros-fehér-zöld színeket a szervezet kommunikációjából, helyette "az ideológiailag semleges" zöld-arany színeket helyezte előtérbe, felszólalásaiban pedig látványosan kerüli a jobboldali témákat.

De ami ennél is fontosabb: a Jobbik elnöke többször is nyilvánvalóvá tette, hogy a 2022-es választáson is hajlandó együttműködni a Demokratikus Koalícióval és Gyurcsány Ferenccel. Csakhogy ennek nemcsak a politika, hanem a média szintjén is meg kell mutatkoznia. 

Így került a képbe az ekkora már a Jobbik kommunikációs igazgatójaként tevékenykedő Béres Ferenc, aki jó katonaként eddig is tökéletesen szállította a különféle pártmegrendeléseket. A személycserékkel pedig egyértelműen eldőlt: a Jobbik politikusai után a pártmédia is felsorakozott a Gyurcsány Ferenc által kézivezérelt baloldali összefogás mögé.