Szeptember elsején, azaz kedden kezdetét veszi a 2020-2021-es tanév, amely az új típusú koronavírus okozta világjárvány miatt nagyon más lesz, mint a megelőzőek. Mind a diákoknak, mind pedig a tanároknak figyelni kell a járványügyi szabályokra, és ezeket be kell tartani, illetve be kell tartatni - már csak azért is, hogy minél kevesebben beteegedjenek meg, így el lehessen kerülni a vírus nagyobb intenzitású terjedését. Másrészt, hogy ne kelljen bezárni az iskolákat a vírus miatt. A tavaszi digitális oktatás nagyon sikeres volt ugyan, de a gyerekeknek szükségük van egymás társaságára, és a tanárok személyes segítségére is. Ahogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter mondta a Kormányinfón: „digitális úton lehet oktatni, de nevelni nem".

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a pénteki Kormányinfón a tanévkezdésre vonatkozóan arról beszélt, azon dolgozik a kormány, hogy ne kelljen iskolákat bezárni, az egyedi esetekre vonatkozó jogszabályi környezet készen van, ez pedig lehetővé teszi az oktatási intézményekben a területi alapú szigorítást, amennyiben szükség lenne rá. Vagyis azt, hogy szükség esetén csak egy iskolát zárjanak be, vagy néhányat, ne az összeset az országban. 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnökségen, 2020. augusztus 28-án.Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Tehát a gyakorlatban ez úgy működik, hogy ha egy iskolában fertőzötteket találnak, akkor azt bezárhatják és ott ideiglenesen visszatérhet a digitális oktatás.

Ugyanakkor a kormány arra törekszik, hogy lehetőleg elkerüljék az ideiglenes iskolabezárást is. A miniszter ezzel kapcsolatosan kijelentette, hogy digitális úton lehet oktatni, de digitális úton nem lehet nevelni. Márpedig az iskolának ez is feladata.Hozzátette: a magyar gazdaság érdeke is, hogy rendes menetrend szerint működjön az oktatás.

Gulyás Gergely kitért arra is, hogy a hátrányos helyzetű térségekben lévő iskolákban dolgozó tanárok 500 ezer forintos kiegészítést kapnak, amit egy hónapon belül fizetnek ki.

Más külföldi állampolgárokhoz hasonlóan, a Magyarország határai mentén élő nem magyar állampolgárságú diákoknak is meg van a lehetőségük a korlátozott, azaz 30 kilométeres sávban történő határátlépésre, kivételt képez ez alól Ukrajna, amely a saját állampolgárai számára teljes egészében lezárta a határait. Magyarán: Ukrajnát leszámítva átjárhatnak a diákok tanulni Magyarországra, karantén vagy tesztelés nélkül.

Kötelező jellegű iskolai maszkviselésről, sem a diákok, sem a tanárok esetében nem született döntés, egy ilyen jellegű intézkedés meglehetősen életidegen lenne az oktatási intézményekben.

Ezt aligha lehetne betartatni, helyette elővigyázatossági szabályok kerültek előtérbe.

A gyanús tüneteket produkáló diákokat ne engedjék a szülők iskolába menni!

A koronavírussal kapcsolatos kormányzati tájékoztató oldal is felhívta a figyelmet az iskolakezdéssel kapcsolatos járványügyi intézkedésekre. Azt írták: a közelgő tanévkezdés miatt fontos tudatosítani, hogy most a járványhelyzet miatt fokozott a szülők és a tanárok felelőssége. A pedagógusoknak a szokásoknál is nagyobb figyelemmel kell lenni mind a saját, mind a gyermekek, a diákok egészségi állapotára, és koronavírus-fertőzésre utaló tüneteire.

Egy iskola. A kép illusztráció.Forrás: POLYÁK ATTILA - ORIGO

Külön kiemelték: ha egy szülő, gondviselő, vagy egy tanár, óvodapedagógus a fertőzés tüneteit észleli egy gyermeken, diákon akkor gondoskodni kell annak mielőbbi elkülönítéséről. A legfontosabb, hogy tünetes, beteg gyermeket a szülőknek nem szabad iskolába, óvodába engedni, mert azzal az egész közösség egészségét, és az iskola, óvoda zavartalan működését veszélyezteti. Hangsúlyozták, hogy a fertőzésgyanús gyereknek otthon kell maradnia, és a szülőnek telefonon kell értesíteni a gyermekorvost vagy háziorvost, tehát ne vigyék őket rendelőbe.

Amennyiben az orvos véleménye szerint a gyereknél fennáll a fertőzés gyanúja, akkor az orvosnak a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott eljárásrend alapján kell eljárnia és kezdeményeznie kell a laboratóriumi vizsgálatot. Ennek eredménye határozza meg a további intézkedéseket.

A szülőknek, tanároknak fontos tisztában lenni az új típusú koronavírus-fertőzés tüneteivel, amelyek közül a leggyakoribb a láz, a fáradtság és a száraz köhögés. Egyes betegeknél jelentkezhet izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj. Emellett az koronavírus-fertőzés egyik jellegzetes tünete az íz- és a szaglásérzékelés zavara, vagy elvesztése, amely sokszor az egyetlen tünet – írták.

Ha valaki a felsorolt tüneteket észleli a gyermekén, tanítványán, akkor arra kérik, hogy ne engedje a gyermeket közösségbe. A legenyhébb tüneteinek jelentkezése esetén se engedje közösségbe a gyermeket! – hangsúlyozták.

Továbbá arra is kérik a szülőket, hogy a már nagyobb – felsős, középiskolás – gyermekeikben is tudatosítsák a járvány veszélyét, a koronavírus tüneteit, hogy azok megjelenése esetén, ők is jelezni tudják azt szüleiknek, tanáraiknak.

A pedagógusokat és iskolai, óvodai dolgozókat is arra kérik, hogy amennyiben a fenti tünetek bármelyikét észlelik magukon, ne menjenek közösségbe, jelezzék azt az intézmény vezetésének, az osztályfőnöknek és vegyék fel a kapcsolatot telefonon háziorvosukkal.

Továbbra is fontosnak nevezték, hogy a gyermekek és diákok tisztában legyenek a gyakori és alapos kézmosás fontosságával.

Emlékeztettek rá, hogy az iskolák és óvodák a járványügyi készenlét idején alkalmazandó szabályokról külön útmutatót kaptak. Ha egy iskolában, óvodában megjelenik a koronavírus, akkor a járványügyi hatóság a már megszokott eljárásrend szerint elvégzi a kontaktkutatást és megteszi a szükséges intézkedéseket. Ha egy intézményben felmerül a csoportos megbetegedés veszélye, akkor az Operatív Törzs Járványügyi Bevetési Egységének bevonásával döntenek a beavatkozásokról – írták.

Szakértő: A személyes találkozás, a kapcsolat hatékonyan támogatja a tanulást

Az iskolakezdéssel kapcsolatosan az Origónak nyilatkozott Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő. Szakál elmondta, hogy az iskolák munkájában sokat segít a minisztériumtól kapott intézkedési terv.

Szakál Ferenc PálForrás: BUDAPESTEDU.HU

A szakértő véleménye alapján, több eddigi iskolai megszokott dolgot és hagyományt át kell alakítani, egyeseket pedig el kell hagyni, de a legfontosabb, hogy az iskolai közösség minden tagja tudatában legyen a saját felelősségével és gondosan betartsa a helyben érvényes szabályokat.

Szakál Ferenc Pál felhívta rá a figyelmet, hogy a diákok és a tanárok március 16. óta személyesen nem találkoztak, az új tanévben az egyik első leendő így az, hogy felmérjék a digitális oktatás hatásait, hiszen bármennyire is eredményes volt az, egyesek kimaradhattak bizonyos dolgokból, ezért az ő felzárkóztatásukra kell koncentrálni.

Az elmaradt lehetőségeket is pótolni érdemes, mint például: közösségi programok, erdei iskola, tanulmányi kirándulás, projektek, témanapok, témahetek és egyebek.

A szakértő kiemelten fontosnak nevezte a személyes találkozást, mert az a társadalmi kapcsolatok építése mellett hatékonyan támogatja a tanulás folyamatát is.