Péntek kora délután egy dokumentum került az Origó birtokába, amelyből kiderült: közel egy hónappal azelőtt, hogy néhány tucat színművészetis hallgató elbarikádozta a Színművészetit, hogy a törvényesen megválasztott kuratórium, Vidnyánszky Attila vezetésével ne irányíthassa az egyetemet, a Színművészeti kommunikációs vezetője körlevélben szervezett a diákok között egy négynapos nyári szabadegyetemet - az egyetem campusára. Néhány téma: megbukott a képviseleti demokrácia (azaz, akkor mindent lehet, fel lehet rúgni a demokrácia szabályait), egyetemfoglalás, hogyan zajlott 2009-ben a zágrábi egyetem blokádja. A közreműködők között ott volt a Sándor Palota és az ÁSZ épületét összerondító Gulyás Márton és a szintén Soros-pénzekkel támogatott aktivista, Misetics Bálint is. De volt börtönpszichológus (sokáig zárt közösségben lenni - lásd blokád) is. Azaz, enyhén szólva megdőlni látszik a valójában persze senki által el nem hitt, baloldali állítás: az egyetemisták mindent maguktól csináltak. Alig több mint egy órával, hogy írásunk megjelent, a Hír TV stábja megkérdezte Alföldi Róbertet, hogy mennyire volt szerinte előre megrendezett a blokád. A reakciója tanulságos. Mutatjuk.

A Hír TV nem véletlenül Alföldit kérdezte (az Origo egyébként kereste Upor László lemondott és természetesen maradó rektorhelyettest, de nem válaszolt): a színész-rendező az egyik leghangosabb bírálója volt az új kuratóriumnak.

(Zárójelben jegyezzük meg: Alföldi Róbertet nehéz lenne semlegesnek tekinteni bármilyen vitában, ahol Vidnyánszky Attiláról van szó. 2013-ban, miután lejárt 5 éves szerződése, nem Alföldi, hanem Vidnyánszky Attila nyerte a Nemzeti Színház igazgatói pályázatát. Ezután Alföldi végighaknizta a baloldali médiumokat, hogy leváltották, ami természetesen nem volt igaz. Miután kiderült, hogy az új Nemzeti Színház előadásai külföldön is sikeresek, a nemzetközi fesztiváljára a világ legjobb színházai jönnek Budapestre, Alföldi viszont éjjel-nappal rendez Magyarországon vagy éppen operettben mórikálja magát, nem tudta elhitetni, hogy elnyomják, üldözik és így politikai megfontolásból kapott külföldi munkái megszűntek.)

Alföldi tegnap - használjuk megmosolyogtató kifejezésüket - őrt állni ment a Színművészetihez. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ki kell mászni az Ódry Színpad erkélyére és integetni. Az őrt állás álheroizmusa azért megmosolyogtató, mert pontosan tudják: nincs kitől megvédeni a Színművészetit, amit csinálnak, annak nincs tétje. Viszonylag csekély a valószínűsége, hogy mondjuk Rátóti Zoltán, az egyik kuratóriumi tag, be fog törni a Színművészetire, félrelöki az éppen ott lebzselő Máté Gábort, felrohan az Ódry színpadára és elszaval egy Wass Albert-verset.

Az persze nem vicces, hogy alapvetően nyilván jószándékú és tehetséges fiatalokat megpróbálnak manipulálni, de ez a régi Színművészeti formális (Upor László) és tényleges (Máté Gábor, Ascher Tamás) vezetői felelőssége, nem beszélve a mögöttük meghúzódó, Gyurcsány Ferenc vezette politikai baloldalról.

Érdekes, de tegnap Vidnyánszky Attila is őrt állt. Ő nem egy utcai erkélyre mászott ki, ő Százhalombottán, a helyi kultúrházban érezte úgy, hogy őrizni kell a színházművészetet. Hogy őrködni kell, hogy az igazi művészet eljuthasson minden emberhez. A Déryné Programban (a legkisebb zsákfalvaktól a színházzal nem rendelkező városokig színházat visznek, ez a missziójuk) saját rendezésében bemutattak egy Herczeg Ferenc-vígjátékot a színészet hőskoráról, egyfajta női Liliomfi-történetet. 

Az emberséggel, költészettel teli előadás a színház szentségéről és megható szeretetéről szólt, és szívszorítóan mondta el, hogy a színházban tényleg minden ember számít. A közönség a végén feltűnően hosszan ünnepelte a színészeket és persze Vidnyánszky Attilát. 

Ő tehát így állt őrt, de nézzük meg, hogy a másik "őrtálló", Alföldi Róbert mit csinált tegnap.