Október elsejétől új szabályok lépnek életbe az iskolákban, amelyek segítségével a tanárok és a diákok még nagyobb biztonságban tudhatják magukat. Mostantól mindenhol van lázmérés reggel, 37,8 fokos testhőmérséklet felett nem lehet belépni az iskolába. Továbbra is fontos, hogy a szülők, ha gyermekükön észlelik a betegség jeleit - például a lázat -, semmiképp se engedjék őt iskolába vagy óvodába. Az iskolák működése rendkívül fontos mind a gyerekeknek, akiknek szükségük van a közösségre, mind a szülőknek, akik így munkába tudnak járni. 

A gazdaság és az oktatás nem állhat le

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a napokban közölte, hogy az intézmények felkészültek az október elsején életbe lépő új szabályokra, a köznevelésben pedig továbbra is fegyelmezett védekezés zajlik. Az iskolai testhőmérséklet-méréshez szükséges eszközöket szeptember 29-én és 30-án országszerte szétosztották, így zökkenőmentes lesz a szigorúbb szabályozás, amelyre azért van szükség, hogy nagyobb biztonságban legyenek a tanárok és a diákok, valamint hogy hamar ki lehessen szűrni az esetleges fertőzötteket. 

Október elsejétől valamennyi köznevelési intézményben a belépéskor mérik a gyerekek és az ott dolgozók testhőmérsékletét, ez pedig segít abban, hogy megakadályozzák a gócpontok kialakulását és az intézménybezárásokat. A méréseket felsőbb éves diákok mellett pedagógusok és technikai dolgozók is elvégezhetik, a kormány pedig fenntartótól függetlenül biztosított több mint 41 ezer digitális hőmérőt az intézményeknek, vagyis nem marad állami, egyházi, önkormányzati, sem pedig magániskola vagy óvoda eszköz nélkül.

IllusztrációFotó: Csudai Sándor - Origo

Ahhoz, hogy az iskolákba való bejutás gyorsan menjen, az olyan intézményekben, ahol 400-nál több gyermek tanul, hőkapukat szerelnek fel, ezzel is megkönnyítve a vírus elleni védekezést, amely eddig rendkívül sikeres volt, hiszen tömeges fertőzés egyetlen óvodában és iskolában sem történt. Viszont ahhoz, hogy ez továbbra is így maradjon, be kell tartani a szabályokat, emellett pedig továbbra is ügyelni kell a megfelelő maszkviseletre és higiéniára, 

aki pedig a betegség jeleit véli felfedezni a gyermekén, az semmiképp ne engedje őt iskolába vagy óvodába, és haladéktalanul keresse fel háziorvosát. 

Az elővigyázatosság különösen fontos ősz elején, amikor a gyermekek egyébként is könnyen megfáznak vagy lesznek influenzásak.

A környező országokban ráadásul rohamosan romlik a járványhelyzet. Szlovéniában újabb napi rekord született az új fertőzöttek tekintetében, Szlovákiában szükségállapotot hirdettek, Romániában és Ukrajnában pedig továbbra sem tudják megfékezni a vírus terjedését. Az iskolai oktatás egyelőre sehol nem állt le, a legtöbb ország intézményeiben kötelező a maszkviselés és a lázmérés is.

Az iskola elengedhetetlen a gyermekek fejlődéséhez

Tavasszal sikerrel zárult a digitális oktatás, azonban a gyermekeknek szükségük van arra, hogy ne csak számítógépen keresztül vegyenek részt az oktatási rendszerben, hanem személyesen is az osztályteremben legyenek. Ez nemcsak azért fontos, hogy a gyermek jobban tanuljon, hanem ennél sokkal messzebbre menő hatásai is vannak a folyamatnak.

Ezek közé tartozik például a szocializáció, hiszen a gyerekek megtanulnak többek között másokhoz is alkalmazkodni, és tiszteletben tartani a szabályokat és a társadalmi normákat. A testnevelésórák és a különböző sportolási lehetőségek pedig az egészség megőrzésében rendkívül fontosak. 

Az oktatás minden fejlett társadalom alapja, hiszen a gyermek az iskolák fala között megtanul másokkal együtt élni, barátokat szerez és problémákat old meg, ráadásul életre szóló élményekkel gazdagodik. Tehát míg a matematikát, történelmet és irodalmat a digitális oktatáson keresztül is meg tudja tanulni, addig a többi fontos tényezőt csak úgy tudja elsajátítani és megtapasztani, ha az oktatási intézmények továbbra is nyitva maradnak.

IllusztrációForrás: AFP/2020 Anadolu Agency/Milos Miskov

Az Egyesült Államokban a fiatal és idősebb diákok körében is jelentősen megnőtt a szorongásos esetek száma a karantén alatt, amikor hosszabb ideig nem járhattak iskolába a gyerekek. A Central for Disease Control and Preventation (CDC) is megerősítette, hogy a huzamosabb iskolai zárva tartás negatív hatással van a gyermekekre, ráadásul minden jel arra mutat, hogy a fiatalok számára alacsony kockázatot jelent a koronavírus. 

Több tanulmány bebizonyította azt is, hogy a túl hosszú szünet károsan hat a gyermekek tanulási képességeire. A kényszerszünetek megakadályozásában hatalmas segítség az október elsején bevezetett kötelező lázmérés, hiszen ezzel gyorsan ki lehet szűrni a fertőzötteket, így elkerülni az iskolák teljes bezárását.

A CDC szintén kiemeli, hogy a távoktatást elsősorban a gyermekek érzelmi és szociális fejlődése bánja, hiszen ezeket a képességeket otthon a négy fal között nem tudják elsajátítani. Mindemellett több tanulmány is megerősítette, hogy az iskola távol tártja a gyermeket a bajtól, vagyis sokkal kevesebb az esély arra, hogy önkárosító dolgokat művel (drog, alkohol, túlzott videojátékozás). Egy 476 diákot vizsgáló 3 éves tanulmány például megállapította, hogy azok a diákok, akiket szorosabb szálak fűznek az iskolához, sokkal kevesebb eséllyel lesznek függők. 

Mindemellett az iskolában a diákok folyamatos felügyelet mellett vannak, és sokszor megesik, hogy  szívesebben megbeszélik gondjaikat, ez pedig kulcsfontosságú a mentális egészség megőrzésének érdekében. Kimutatások szerint a 9 és 17 év közötti gyermekek 21 százalékának vannak mentális problémái. Rajtuk is segít az, ha találkoznak barátaikkal, tanáraikkal, edzőkkel, és tőlük is segítséget kaphatnak.