Évértékelőt akar tartani Karácsony Gergely, jelentette be a Facebookon. Azt írta, "bemutatja az elmúlt év intézkedéseit, sikereit.” Ezek között nem szerepel a Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztési program, amelyet még az előző, fideszes városvezetés hirdetett meg. Nem meglepő: a magát zöld és kerékpárosbarát polgármesternek nevező Karácsony leállította a programot. Úgy tűnik, a biciklisek érdekeit csak addig nézi, amíg az autósoktól tud elvenni valamit - mint a nagykörúti sávok ügyében történt.

Megválasztása előtt többször fejtegette Karácsony Gergely, hogy túl kevés a kerékpárosok részaránya a közlekedésben.Ehhez képest szinte első dolga az volt, hogy alapos áttanulmányozás, számolgatás helyett leállítsa a Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztési programot, amit egyébként az Európai Unió fizetett volna.

Mint ismeretes, még 2016. december 20-án írták alá az európai uniós támogatásból megvalósuló, „Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztések" címet viselő projekt támogatási szerződését, amelyet a Fővárosi Önkormányzat a BKK Zrt.-vel és az érintett kerületekkel közösen, konzorciumban valósított volna meg. A projekt tervezett bruttó összköltsége 2 milliárd 387 millió forint, s az EU ezt a projektet száz százalékban finanszírozta volna – tudta meg az Origo. 

Gyenge lábakon álló magyarázat

Ehhez képest a fővárosi önkormányzat azzal a gyenge lábakon álló magyarázattal állt elő, hogy a 2020. június 24-én megtartott közgyűlés úgy döntött: az építőipari és tervezési költségek megemelkedése miatt eláll attól a projekttől, amelyek közé tartozik a Dél-budapesti kerékpáros-fejlesztés is.
Ennek keretében – az eredeti tervek szerint – három dél-pesti kerületet (XVIII., XXIII. és XXI.) összekötő, 23 kilométer hosszúságú összefüggő, a környező kerületekhez és településrészekhez való közvetlen kerékpáros összeköttetés biztosítását, illetve a forgalomvonzó létesítmények elérhetőségét lehetővé tevő kerékpárhálózatot alakítottak volna ki, csaknem 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő uniós forrás felhasználásával.

Ám ez egyelőre álom marad. Pedig a fővárosi vezetés dönthetett volna úgy is, hogy a megváltozott költségekkel újrakalkulálja a projektet.

Nem fontosak a peremkerületek

A döntés azt sugallja, a főváros vezetése számára nem fontosak Pestszentimre-Pestszentlőrinc, Csepel és Soroksár lakói. Ezt támasztja alá Karácsony Gergely minapi, az Indexnek adott interjúja is, amelyben kijelentette: „Egy későbbi fázisban szóba jöhet majd a dél-pesti szakasz is, de ennél most sokkal fontosabb fejlesztések vannak." 

A soroksári Molnár-szigetForrás: Origo

Ugyanakkor a dél-budapesti fejlesztések jelentőségét mutatja, hogy a projekt keretében a csepeli szakaszon egy mintegy 7,2 kilométer hosszúságú, a Szent Imre térről egészen Csepel déli közigazgatási határáig tartó észak-déli irányú kerékpáros főhálózati tengely valósulhatott volna meg, amely egyúttal a Duna-menti EuroVelo hálózati tengelyre is rákapcsolódott volna.A soroksári szakasz esetében a fejlesztés a már kiépült észak-déli irányú EuroVelo kerékpárúthoz csatlakozva a kerületen belül egy nyugati-keleti irányú kerékpáros főhálózati tengely létrehozását tartalmazta volna, biztosítva a szomszédos (XVIII. és XXI.) kerületekkel való kapcsolat kialakítását.

A XVIII. kerületi tervezett szakasszal egy mintegy 6,1 kilométer hosszúságú kerékpáros főhálózati tengely valósulhatott volna meg, amely szintén jelentős fejlesztés, tekintve, hogy Pestszentimre-Pestszentlőrincen jelenleg szinte teljesen hiányzik a kerékpáros infrastruktúra.

Megfúrta a főváros a csepeli fejlesztést

„Karácsony Gergely főpolgármester megfúrta a Csepelt érintő kerékpárút-hálózat uniós támogatásból történő fejlesztését. Borbély Lénárd polgármester ezek után a kormány segítségével pótolná a kiesett forrást, amit a csepeli ellenzék is támogatott. Kivéve a Momentumot" – tudósított a kerületi portál.
Hozzátéve, hogy Karácsony Gergely főpolgármester a koronavírus-járványra hivatkozva milliárdos fejlesztési forrásokat vont el Csepeltől, és tette át azokat más kerületekbe. A döntés miatt nem épül a főváros kezelésében lévő utakból egyetlen méter sem lesz felújítva Csepelen, nem lesz P+R parkoló sem.

A tervezett nyomvonalForrás: Origo

A kerületek továbbra is támogatják a projektet

A fővárosi önkormányzat kihátrálása ellenére mindhárom érintett kerület – XVIII., XXIII. és XXI. – önkormányzata képviselő-testületi határozatban foglalt állást a kerékpárút megvalósítása mellett.

Az érintett kerületi polgármestereknek tehát továbbra is szándéka egy több kerületet érintő kerékpárút létrehozása.

Hiszen a dél-budapesti kerékpárúttal közvetlenül érintett három kerületben élő kétszázezer, és a potenciálisan érintett további több százezer budapesti városlakó közös érdeke, hogy Csepel, Soroksár és Pestszentimre-Pestszentlőrinc között kényelmes és biztonságos kerékpáros kapcsolatot alakítsanak ki.