Az utolsó utáni határidőig sem született megállapodás a BKV és a Swietelsky között, a felek most egymásra várnak. Közben a projekt vállalt befejezési dátuma egyre tarthatatlanabb, és bár nincs munkavégzés az M3-as vonal középső szakaszának alagútjában, egy hete nem jár a metró - írja a vg.hu.

A BKV Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. között egyelőre nem született megállapodás, bővebb tájékoztatást később adunk - mindössze ezt közölte a Világgazdaság többszöri megkeresésére a budapesti tömegközlekedési vállalat.

A lap arról érdeklődött, hogy a november 9-i, többszöri halasztás utáni utolsó tárgyalási napon milyen eredménnyel zárultak az egyeztetések, amelyek azt szolgálták, hogy folytatódhasson a 3-as metró alagúti rekonstrukciója.

A munkára a Swietelsky még 2017 őszén szerződött mintegy 50 milliárd forintért, a kivitelezés az északi és a déli szakaszon már befejeződött. A soron levő középső szakasz munkálatai viszont meg sem kezdődtek, mert a vállalkozó február óta plusz 18 milliárd forintot követel a BKV-tól, amelyet az nem ismer el. A Swietelskyt többször is kereste a Világgazdaság a témában, de a társaság nem akart nyilatkozni. Közben a Fővárosi Önkormányzat egyetlen kérdésükre sem reagált, sőt egyáltalán nem tájékoztatja a nyilvánosságot az ügyben, holott a városháza rendszeresen kap információkat a BKV-tól, illetve maga is részt vett a tárgyalásokon.

Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Az esetet övező nagy hallgatás azért is problémás, mert múlt szombat óta az M3-as vonal belvárosi szakaszán leállították és buszokkal váltották ki a metróforgalmat. 

Az előzetes kalkuláció szerint napi száz pótló jármű közlekedik, ennek havi költsége 500 millió forint. Az intézkedés annak ellenére érvényben van, hogy a BKV és a kompromisszumra nem hajló Swietelsky vitája miatt semmiféle munkavégzés nincs a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti pályán. A BKV azzal érvel, hogy a középső szakasz állomásainak felújítását végző Swietelsky Építő Kft.-nek november 7-én mindenképpen át kellett adni a munkaterületet a szerződés értelmében.

A befolyásos szakmai szervezet, a Metróért Egyesület pedig arra hivatkozva támogatja a vágányzárat, hogy egy esetleges haváriahelyzetben az utasok mentése kockázatos lenne, mivel az érintett állomásokon keresztül gyakorlatilag megközelíthetetlen a felszín. 

Csakhogy az M3-as vonal eddigi rekonstrukciója alatt volt rá példa (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin negyed, Semmelweis klinikák), hogy az állomások lezárását és az utasforgalom fenntartását bizonyos korlátozásokkal – csak áthaladó metrószerelvények – megoldották, a teljes zárás pedig fokozatosan lépett életbe. A lap úgy tudja, hogy ilyen lebonyolításra több forgatókönyvet is ajánlott a BKV a BKK-nak. Igaz, hogy ezeknek hátrányai is lettek volna, például a Swietelsky Építő esetleges akadályoztatása a kivitelezésben, de hogy éppen a súlyosbodó járványhelyzetben végül miért nem a biztonságosabb tömegközlekedés szempontja érvényesült, arra nem érkezik magyarázat sem a közlekedésszervezés, sem pedig a városüzemeltetés részéről.

Metrópótló BudapestenFotó: Polyák Attila - Origo

Legalább ekkora gond, hogy a BKV közlése - amely szerint csak egyelőre nincs megállapodás a Swietelskyvel - indokolatlanul optimista, ráadásul frontálisan szembemegy a BKV igazgatóságának határozatával. Az utóbbi október 30-án kimondta, hogy ha november 9-ig nincs megállapodás, a tárgyalásokat be kell rekeszteni, és új közbeszerzést kell kiírni a feladatra.

Ehhez képest a lap tudomása szerint a BKV nem mondta fel a szerződést, csupán felszólította a céget, hogy kezdjen neki a munkának. Erre az eddigiek fényében vajmi kevés az esély, a Swietelsky továbbra is a pénzét követeli. A felek mögöttes szándéka az lehet, hogy pereskedés esetén bizonyítani tudják a másik szerződésszegését. Azonban a kötélhúzás napról napra mind jobban fenyegeti a 2023-as befejezési határidőt és ezzel együtt a mintegy 220 milliárd forintos beruházás uniós finanszírozását.