Kovács István, az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója kiemelte, hogy rendkívül sűrű időszak elé néz az európai közélet. Az oltásoknak köszönhetően valószínűleg mindenhol megindul a gazdasági élet, de
hazánk különösen jól teljesít ebbe az irányban is
- hangsúlyozta a szakember, mivel korábban tudtunk nyitni a többi uniós tagállamnál.
Sajnálatos módon azonban az Európai Unió a magyar kormánnyal ellentétben nem tudott jól teljesíteni a koronavírus okozta kihívások kezelésével kapcsolatban. Sem a vakcina beszerzésénél, sem az első hullámban nem tudta megakadályozni a drámai, olaszországi eseményeket. Most a gazdaság újraindításánál és az újraindítással kapcsolatos pénzek eloszlásánál sem sikerült Brüsszelnek hatékonyan és professzionális módon segíteni a tagállamokat.
Az Európai Bizottsággal hazánk Helyreállítási és Alkalmazkodási Tervéről folytatott tárgyalások eredeti, július végi határidejét a felek kölcsönös megegyezéssel szeptember 30-ra módosították. A Bizottság álláspontja szerint a több mint 2500 milliárd forint összköltségvetésű Terv elfogadásához további biztosítékok kellenek a magyar kormány részéről. Az uniós testület és a magyar kormány között a magyar gyermekvédelmi törvény június közepi elfogadása nyomán kezdtek távolodni a tárgyalási pozíciók.
Világossá vált, hogy a Bizottság ideológiai kérdések elfogadásához köti a helyreállítási források rendelkezésre bocsátását. A Bizottságnak azonban a gyermekvédelmi törvény által érintett oktatáspolitika és családpolitika terén semmilyen döntési, beleszólási kompetenciája nincs a tagállamok belső szabályozását, szakpolitikai, politikai prioritásait illetően.
- hangzott el a workshopon. Kovács István szerint nyilvánvaló, hogy a kialakult vitában már régen nem a gazdasági helyreállításról, hanem ideológiai csatározásról és az uniós hatáskörök kérdéséről van szó. Időhúzó magatartásával a Bizottság ugyan közvetetten, de egyértelműen beavatkozik a jövő tavaszi, hazai országgyűlési választásokba és az azt megelőző kampányba.
Elfogadhatatlan, hogy Magyarország nem kapja meg az eloszlási pénzeket
- hangsúlyozta Kovács István.
Ugyanakkor már egy ország is blokkolni tudja az Unió működését, ezért érdemes lesz Brüsszelnek végiggondolnia az eljárási mechanizmust
- fogalmazott az igazgató. Ennek ellenére a magyar gazdaság nagyon jól teljesít, hiszen előbb tudott nyitni, így az elosztási pénzek nélkül is talpra állt.
A hazai választásokba való erős és közvetlen beavatkozás egyik formáját választja az Európai Bíróság, ha a jogállami mechanizmust kritizálja. Jövő héten Ursula von der Leyen évadnyitó beszédjére majd érdemes figyelni, hogyan és miként érinti az elnök asszony a gendersemlegesség kérdését. A másik nagy, ugyancsak a közéletet brüsszeli szintig felkavaró téma lesz Cseh Katalin és a hozzá kötődő céghálók vizsgálatának eredménye.
Jogállamiság
2021 őszén várhatóan több kérdés kapcsán is újra a politikai napirendre kerül a jogállamiság kérdése. Egyrészt az Európai Unió Bíróságának a jogállamisági mechanizmus ügyében az elkövetkező hónapokban várható az ítélete.
Másrészt Magyarország és Lengyelország idén márciusban nyújtott be keresetet az Európai Bírósághoz az uniós költségvetés védelmét szolgáló, általános feltételrendszerről szóló 2020/2092/EU rendelet elfogadásával összefüggésben. Ez az a 2020 decemberében elfogadott jogszabály, mely összekötötte az Unió költségvetéséből származó kifizetések teljesítését a jogállamiság feltételeinek tiszteletben tartásával.
Az állam- és kormányfők által elfogadott kompromisszum a jogállamiság kérdésében végül az lett, hogy a jogszabály alkalmazását mindaddig felfüggesztik, amíg az Európai Unió Bírósága ítéletet nem mond a két tagállam jogi kifogásairól. Éleződik emellett a feszültség az Európai Parlament és az Európai Bizottság között is a jogállamiság kérdésében. A Parlament nyomást helyez a Bizottságra azért, hogy az a Bíróság döntését meg nem várva indítsa el a Magyarországgal és Lengyelországgal szembeni, az uniós pénzek megvonásával fenyegető jogállamisági mechanizmust.
Az EU Tanácsának szlovén elnöksége
A Tanács soros elnöki tisztét 2021 második félévében Szlovénia tölti be. A szlovén elnökség prioritásait a következő jelmondat határozza meg:
Együtt. Ellenállóképes. Európa."
A szlovén elnökség idején az egyik legjelentősebb politikai fórum lesz a 2021. október elején tartandó EU–Nyugat-Balkán csúcstalálkozó.
Aktualitását és fontosságát nemcsak a térség, a Balkán viszonyait jól ismerő szlovén elnökség, hanem az afganisztáni válsággal újraéledt, az EU külső határain ismételten jelentkező migrációs nyomás, valamint az EU balkáni bővítésének egyre erősödő igénye is adja.
A szlovén elnökség alatt folytatódó, az Európa Jövőjéről szóló konferenciasorozat kapcsán a magyar kormányfő által megfogalmazott hét fő célkitűzés egyike is az volt, hogy Szerbiát mihamarabb fel kell venni az Európai Unióba.
Kovács Attila vezető projektvezető szerint megjósolhatatlan, hogy a még hátramaradt két hétben mi fog történni a kampányban. Az elmúlt hónapok gyorsan változó közvélemény-kutatási adatainak tükrében egyelőre csak találgatni lehet, hogy ki lesz Angela Merkel utódja a kancellári székben.
Jelenleg úgy tűnik, hogy a német szociáldemokraták (SPD) jelöltje, Olaf Scholz pályázatik erre a legnagyobb eséllyel. Noha nem kizárt az SPD-CDU/CSU nagykoalíció folytatása sem, a politikai paletta töredezettsége miatt elképzelhető, hogy hárompárti koalíció fogja irányítani Németországot szeptembert követően. Akár a Német Szabaddemokrata Párt (FDP) kormányzati pozícióba kerülése, akár egy tisztán baloldali, szociáldemokrata-zöld-szélsőbaloldali (SPD-Die Grünen-Die Linke) koalíció megalakulása is lehetséges.