A Kontra új sorozatában annak néz utána, hogyan gazdálkodnak a baloldali médiumok, és milyen külföldi érdekcsoportok támogatják ezeket az újságokat. A lap elsőként Soros blogja, a 444 gazdálkodását nézte meg. 

Mint írják, a 444-et kiadó céget, a Magyar Jeti Zrt.-t 2013-ban alapította az Indexből kiugrott Uj Péter, Szedeli Zsuzsanna, Fenyő Balázs István és Kardos Gábor Miklós. Az egyedüli tulajdonos ebben az időben a PlanCman Kft. volt, a céget ketten tulajdonolták: Uj Péter és Kardos Gábor Miklós.

Soros emberei a 444 tulajdonosi körében

Az alapítást követő évben, 2014-ben csatlakozott a cég igazgatóságához két Soros-közeli szereplő, Valér Kot és Marie Nemcova. "Az amerikai milliárdos ebben az időben nemcsak az embereit, hanem pénzt is adott a 444-nek" - kommentálta a pénzügyi manővert a Kontra. Arra alapozták állításukat, hogy a 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt. "Civil újságírás" című projektje 49 500 dolláros (közel 14 millió forintos) támogatást kapott az Open Society Initiative for Europe (OSIFE) magyarországi programjának részeként.

Nem mellékes, hogy a 444 igazgatóságban helyet foglaló Marie Nemcova a teljes cseh Soros-kirendeltség, az Open Society Fund Prague programigazgatója volt az 1990-es években, jelenleg pedig az Európában terjeszkedő, szintén a spekulánshoz köthető médiaalapítvány, a Media Development Investment Fund (MDIF; magyarul: Médiafejlesztési Beruházási Alapnak) programigazgatója.

Nemcovával egyidejűleg megjelent a Magyar Jeti Zrt. tulajdonosi hátterében a Digital News Ventures LLC nevű New York-i székhelyű vállalkozás is. Ez a cég is csak egy leányvállalata a Media Development Investment Fundnak, ami 2005 és 2009 között 15 millió dollárnyi támogatást kapott a Soros-féle Open Society Institute-tól, és amin keresztül a spekuláns 39 további országban is intézi a médiabefektetéseit. Az alap egyik igazgatósági tagja pedig a fentebb már emlegetett Nemcova.

Valer Kot ugyancsak kipróbált megbízható kádere Sorosnak: jelenleg is vezeti a fent említett médiafejlesztési alap internetes tanácsadó részlegét.

Az amerikai cég tulajdonrésze összesen 28,23 százalék a Magyar Jetiben, azonban a tőkeinjekció ennél jóval többet jelentett a 444 számára. A Kontra értékelése szerint ezzel 

a 444 Soros nemzetközi médiahálózatának a hazai leányvállalatává vált. 

"A 444 Soros György nemzetközi médiahálózatának a hazai leányvállalatává vált"Forrás: AFP/Fabrice Coffrini

Nem maradtak pályázati pénz nélkül

Néhány napja a legnagyobb szlovák hírportált, az SME-et tulajdonló PENTA Investments befektetői csoport eladta részesedését a lapot kiadó Petit Press Rt.-ben. A vevő pedig éppen a 444-be magát bevásárló Media Development Investment Fund (MDIF). Az alap a hazai piacon sem teljesen ismeretlen, hiszen az MDIF 18,9 százalékban kisebbségi tulajdonosa a baloldali Magyar Narancsot működtető Magyarnarancs.hu Lapkiadó Kft.-nek.

Sorosnak a Magyar Jetiben való térnyerését követően Uj Péterék a Soros Alapítvány partnerszervezetének számító, svájci székhelyű OAK Foundation pályázatán is nyertek támogatást, 76 millió forintot. Utóbbi szervezetről azt írta korábban az Origo, hogy egy Open Societys dokumentum partnerszervezetként tünteti fel az OAK-ot, kifejezetten európai projektekre vonatkozóan.

Ennek függvényében kifejezetten furcsa, hogy a Magyar Jeti 2019-es pénzügyi beszámoló kiegészítő mellékletében az szerepel, hogy olvasóik 95 millió (!) forintot dobtak össze nekik egy év alatt.