Becslések szerint világszerte 500 millió ember szenved B12-vitaminhiányban, melynek számos okozója és tünete is ismert. Hazánkban nagy létszámban élnek különösen veszélyeztetettek, akiknek érdemes kiemelten ügyelni szervezetük szükségleteire. Számba vettük az alapvető tudnivalókat.

Ahhoz, hogy bizonyos szerveink megfelelően elláthassák feladataikat, a májunkban is raktározott B12-vitaminra van szükségük, hiszen a vérképző-, ideg- és immunrendszer, valamint az anyagcsere működéséhez is az elegy kellő mennyiségű jelenléte szükséges. A közhiedelemmel ellentétben az étkezés során bevitt B12-vitamin, szakszóval kobalamin nem mindig képes elegendő mennyiségben felszívódni a szervezetben, ily módon jelentkezhetnek azok a tünetek, amelyek nemcsak a szellemi és fizikai teljesítőképességet rontják, az egészséget is veszélyeztethetik. Természetes módon – a testünk által hasznosítható – formában csak állati eredetű ételek fogyasztása révén juthat a szervezetbe.

A B12-vitaminhiány kialakulásának szempontjából ily módon különösen veszélyeztetettek a vegetáriánusok és a vegánok, de az idősebbek, a cukorbetegek egy része, a várandósak, a szoptató nők, ill. a gyomor- vagy bélműtéten átesettek, valamint bizonyos gyomor-bélbetegségekkel (pl. étel-kobalamin felszívódási zavarral) rendelkezők is a kiemelt kockázati csoportba tartoznak. Amennyiben szükséges, a diagnózis megállapításához különféle vérvizsgálatok állnak rendelkezésre, melyek a korábban alkalmazott vizeletvizsgálatokat váltották fel pontosabb és biztonságosabb eredményt adva.

A B12-vitamin természetes módon szinte kizárólag állati eredetű ételek fogyasztása révén juthat a szervezetbe.Forrás: Portobellochef / Facebook.com

A vitaminhiány kialakulásának rizikója tehát a korral és a húst nélkülöző étrend követésével, vagy a felszívódást akadályozó egyéb tényezők hatására (pl. bizonyos gyógyszerek, mint savlekötők ill. egyes antidiabetikumok szedésével, vagy gyomor- és bélrendszeri megbetegedésekkel) megnőhet, s következményeként olyan kórképek is előfordulhatnak, mint vérképzési zavarok, vérszegénység, idegrendszeri betegségek. Számukra ajánlott hiány kialakulása esetén elsősorban B12-vitamin-tartalmú készítményt, nagy dózisú tablettát szedni a megfelelő felszívódás érdekében.
A szervezet számára nélkülözhetetlen szerves vegyület hiányának korai tünetei között a fáradtság, sápadtság, bizonytalan járás és a csökkent fizikai erő szerepel, de előfordulhatnak egyéb idegrendszeri panaszok is, mint a kezek vagy lábak égő érzése, zsibbadása vagy fájdalma, továbbá izomgyengeség, zavartság és az ítélőképesség károsodása is.

A memóriaprobléma, a koncentrálási nehézségek, a logikus gondolkodás sérülése mind a vitaminhiány árulkodó jele lehet.

A szervezet számára nélkülözhetetlen vitamin hiányának tünete lehet a fáradtság, és a sápadtság is.Forrás: Shutterstock

A vitaminhiány sajnálatos módon tünetek nélkül is jelentkezhet, éveken át eltarthat, mielőtt a beteg egészsége romlana, ezért érdemes a biztonság kedvéért rendszeresen ellenőriztetni a B12-vitamin szintünket.

Ha a vitamin értéke egy bizonyos szint alá csökken, az hiányt jelent, pedig testünknek szüksége van B12-vitaminra az energiatermeléshez, az idegrendszer megfelelő működéséhez és a normál vérképzéshez is, és számos további, létfontosságú folyamatban vesz részt, így hiányának is szerteágazó következményei lehetnek. Szervezetünk vitaminraktárának, a májunknak a fokozatos kiürülése sokáig észrevétlen maradhat, hiszen lassan történik, és kezdetben olyan általános tünetekben mutatkozik meg, mint a fáradtság, a szédülés vagy a zavartság. Az orvosi szaknyelv nem egyetlen, ideális vitaminértékről beszél, hanem normál tartományról – ugyanakkor ebben sincs teljes egyetértés az egyes szakmai szervezetek és országok között.

Érdemes rendszeresen ellenőriztetni a B12-vitaminszintünket.Forrás: Freepik

Magyarországon a B12-vitamin szérum tesztje az elfogadott és alkalmazott elsődleges módszer a szervezet számára nélkülözhetetlen szerves vegyület hiányának megállapítására.

Mivel az említett vitamin hiányának tünetei sokszor fokozatosan, illetve néha csak rendkívül későn jelentkeznek, elővigyázatosságból érdemes rendszeresen ellenőriztetni a B12-vitamin szintünket, még akkor is, ha jó egészségi állapotnak örvendünk, de a korábban említett rizikófaktorok miatt a veszélyeztetett csoportok valamelyikébe tartozunk, vagy az említett tünetek valamelyikét észleljük magunkon. Ahogy – alapvetően – akkor is, ha valamilyen oknál fogva megnövekedett a jótékony vegyület iránti szükségletünk, mint például a várandósság vagy szoptatás időszakában.

Ha már kialakult a B12-vitaminhiányos állapot, nagy dózisú vitaminkészítmény fogyasztásával lehet pótolni a vitamint. Ennek magyarázata, hogy a szájon át bevitt B12-vitamin felszínódása részben passzív módon, diffúzióval történik, és ez a folyamat csak kellően magas mennyiség esetén lehet hatékony.Már szájon át szedhető készítmények formájában is hozzáférhető a hatóanyag, mely sokáig
csak injekcióként volt elérhető az orvosoknál. Hazánkban azonban már kaphatók étrend-
kiegészítő és gyógyszer besorolású B12-vitaminok is. Ezek megfelelő alkalmazása segítheti a
vitaminhiány megszüntetését.

A cikk a Wörwag Pharma Kft. támogatásával készült.