Egyre több és egyre nagyobb dugó alakul ki Budapesten már a kora reggeli órákban is. A hatalmas dugók két dolog miatt jönnek létre: egyrészről a főváros vezetése koncepció nélkül zárja le a város forgalmas közlekedési szakaszait, másrészről a még tavaly bevezetett, de azóta is kihasználatlan biciklisávok is jelentős területet vesznek el az autósoktól. Hétfőtől lezárták a Lánchíd és a Margit híd közötti szakaszt a pesti alsó rakparton, jövő héten pedig a Lánchidat is lezárják. Már hétfőn újra teljes káosz alakult ki a fővárosban, az autósok csak araszolgatni tudnak a hosszú, tömött sorokban. 

A Mandiner a reggeli órákban számolt be arról, hogy olvasóik azt jelezték, csak azok jutottak előre a hétfő reggeli csúcsban a körúton, akik a szabályokat megszegve ráhajtottak a biciklisávra. "Megint a pofátlanok nyernek, a szabálykövetők viszont csak szívnak" - írta az egyik olvasójuk.

Újra teljes káosz a fővárosi utakon

A cikk szerint a Ferenc körúton is csak lépésben lehetett haladni, percekig álltak a zöld lámpa ellenére az autók. A Baross utca környékén pedig sokan a mellékutcákat használva próbálták kikerülni a körutat, emiatt viszont ott is forgalmi dugók alakultak ki.

Az Üllői úton sem volt jobb a helyzet a Kálvin tér felé haladva.

Forrás: Mandiner

Volt, aki a nagy meleg miatt, kinyitott ajtóval állt a kocsival a dugóban.

Forrás: Mandiner

A hatalmas dugók két ok miatt alakultak ki: egyrészről a főváros vezetése koncepció nélkül zárta le a város forgalmas közlekedési szakaszait, másrészről a még tavaly bevezetett, de kihasználatlan biciklisáv is jelentős területet vett el az autósoktól. 

Koncepció nélkül

A hétfői nappal, június 7-étől vette kezdetét a tényleges, hónapokig tartó építkezés az Idősebb Antall József rakparton. A munka május utolsó hétvégéjén mintavételi fúrásokkal kezdődött, hétfőtől azonban már a bontást végző gépeké lett a Kossuth tér és Margit híd közötti szakasz. Emiatt a teljes útszakaszt lezárták a közúti forgalom elől az Eötvös tértől a Margit hídig. A június 5-6-i hétvégi rakpartnyitás végével, azaz vasárnap 23 órától lépett életbe az ideiglenes forgalmi rend.

Szintén nehezíti az autósok helyzetét, hogy június 16-tól, azaz jövő hét szerdától lezárják a Lánchidat, és elkezdődik a hídon a felújítási munka. Mivel a felmérések szerint a forgalom leginkább az Erzsébet hídra terhelődik át, ezért ott végeznek el több átalakítást. 

Ezzel párhuzamosan a Lánchíd elkerülő tengelyének kinézett Hegyalja út - Erzsébet híd - Rákóczi út vonalon is elkezdik törni az aszfaltot július elején a Blaha Lujza tér átalakítása miatt. Itt egy forgalmi sávot végig használhatnak az autósok, nem lesz teljes lezárás, de így is nagy dugó várható. A főváros tájékoztatása szerint 

a pesti alsó rakpart az év végéig, a Lánchíd másfél évig lesz lezárva, a Blaha Lujza tér átépítése pedig jövő év végén fejeződik be. 

Rettenetes állapotban van a LánchídFotó: Csudai Sándor - Origo

Ez is azt mutatja, hogy a baloldali városvezetés koncepció nélkül, az autósok érdekeit figyelmen kívül hagyva próbálja megvalósítani a fejlesztéseket.

Eddig is rossz volt a helyzet

Ahogy korábban szóba került, a torlódások - főleg a belvárosban - másrészről a biciklisávok miatt alakultak ki. Mint ismert, a főváros tavaly április végén jelentette be, hogy a koronavírus megjelenése miatt "ideiglenes kerékpársávokat" alakít ki a Nagykörúton, a Bartók Béla, a Tétényi és az Üllői úton is. Bár a sávok kihasználtsága nem indokolta, Karácsony Gergely főpolgármester végül úgy döntött, maradnak a kerékpárosoknak felfestett sávok a forgalmas budapesti szakaszokon. 

Akkoriban számtalan felvétel és videó készült az ingerült autósokról, amint a dugóban várakoznak. A  Fidesz többször is tiltakozott a döntés ellen. Tavaly novemberben a nagyobbik kormánypárt ferencvárosi és a józsefvárosi csoportja közös közleményében kérte a főpolgármestertől a belvárosi kerékpársávok megszüntetését, mondván, a hideg időben jóval kevesebb a biciklis, és a veszélyhelyzetben minél több parkolóhelyet kellene biztosítani.

Karácsony Gergely azonban nem fogadta meg a Fidesz javaslatát: a biciklisávok jelenleg is megvannak, megnehezítve az autóval közlekedők dolgát. 

Elviselhetetlen állapotok

Olyannyira, hogy a dugók a mai napig szerves részét képezik a főváros autós közlekedésének. Amikor az Origo munkatársa a napokban megkérdezte a budapestieket a tavaly óta fennálló közlekedési helyzetről, többen is arra panaszkodtak, hogy nehezen viselik a rendszeressé vált dugókat.