Új intermodális csomópont épül Szentendrén

Szentendre HÉV felújítás
Szentendre, 2021. június 9. A H5-ös HÉV szentendrei végállomásán a fejlesztésének részleteit bemutató rajz 2021. június 9-én. Ezen a napon sajtótájékoztatót tartottak itt a H5-ös szentendrei HÉV-vonal és a végállomás megújulásáról. A tervek szerint 2026 elejére készül el az az új csomópont, amely magában foglalja a P+R parkolóházat, biciklitárolókat és közös rendszerbe fogja a HÉV- végállomást és a Volánbusz-pályaudvart. A kormány a szentendrei HÉV fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette, a döntés magában foglalja a H5-ös vonal és a szentendrei HÉV-végállomás felújítását. MTI/Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Új intermodális csomópontot hoznak létre Szentendrén a tervek szerint 2026 elejére, ez közös rendszerbe fogja a HÉV-végállomást és a szomszédos Volánbusz-pályaudvart - jelentette be Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szerdán a helyszínen.
Vágólapra másolva!

Vitályos Eszter a sajtótájékoztatón felidézte, hogy a kormány a szentendrei HÉV fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette; a döntés magában foglalja a H5-ös vonal és a szentendrei HÉV-végállomás felújítását.

Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára beszél a H5-ös szentendrei HÉV-vonal és a végállomás megújulásáról tartott sajtótájékoztatón a szentendrei HÉV-végállomáson Forrás: MTI/Mohai Balázs

– Az ellenzéki polgármesterek híresztelésével szemben a kormány jelentős fejlesztéseket tervez a térség közlekedésének javítására – fűzte hozzá.

Felújítják a vasúti infrastruktúrát és a megállókat

Közölte: a szentendrei HÉV fejlesztési terve és a 11-es főút szentendrei szakaszának megújítása jelzi, hogy

Az államtitkár közölte, HÉV járatait jelenleg több mint 80 ezer ember veszi igénybe naponta, és az utasforgalom folyamatosan növekszik.

A szentendrei HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállók lesznek, és teljesen felújítják a vasúti infrastruktúrát - ismertette. Tájékoztatása szerint Békásmegyeren és a Budapesten kívüli szakaszokon jelentős számú P+R parkolót terveznek több mint ezer hellyel,

a szentendrei végállomás környezetében pedig a 300 férőhelyes P+R parkolót és 300 helyes biciklitárolót is terveznek.

Az államtitkár közölte: a szentendreiek számára fontos, hogy a végállomásnál leégett élelmiszerüzletet mielőbb pótolják, de az is fontos, hogy a végállomás terveihez igazodó, magas szakmai színvonalú beruházás valósuljon meg ezen a területen is, ehhez kérik az önkormányzat együttműködését és támogatását.

Ez Budapest legforgalmasabb elővárosi vasútvonala

Az államtitkár a sajtótájékoztatón átadta Vitézy Dávidnak azt a rajzot, amely feltünteti a megfogalmazott fejlesztési igényeket is.

A H5-ös HÉV szentendrei végállomásán a fejlesztésének részleteit bemutató rajz Forrás: MTI/Mohai Balázs

A BFK vezérigazgatója kiemelte, ez ma Budapest környékének legforgalmasabb elővárosi vasútvonala. A vonal felújítása régóta várat magára, a vonatok Békásmegyer és Szentendre között jelenleg csak legfeljebb óránkénti 60 kilométeres sebességgel tudnak közlekedni.

Vitézy Dávid beszélt arról is, hogy

A kormány ezért döntött úgy - folytatta -, hogy a Budapest Fejlesztési Központ kezdje meg a szentendrei HÉV megújításának átfogó előkészítését.

A cél az, hogy a Szentendre és a budapesti Batthyány tér közötti 39 perces menetidőt 6 perccel csökkentsék. Ezt nemcsak a pályafelújítás teszi lehetővé, hanem olyan új gyorsjáratok indítása is, amelyek nem állnak meg minden állomáson. A fejlesztés része az állomások, peronok teljes körű megújítása is - mondta.

2022 második felében kezdődhet a munka

A projekt tervezési szerződését 2020 nyarán - a BFK létrejötte után - kötötték meg, a tervezés jelenleg is zajlik. Vitézy Dávid felidézte, hogy ennek során merült fel az igény Vitályos Eszter államtitkár és a szentendreiek részéről arra, hogy rendeződjön a környezet is.

Legkésőbb

idén nyár végén már elérhetők lesznek a látványtervek

- tette hozzá.

Vitézy Dávid közölte: a tervezés teljes körűen 2022-ben zárul, azt követően írják ki a kivitelezési tendereket.

Az érdemi építési munkák 2022 második felében kezdődhetnek el, és mintegy 3 évet vesznek igénybe. A kivitelezés szakaszosan, a különböző munkálatok összehangolásával történik majd - tette hozzá.
A vezérigazgató elmondta, Magyarország járvány utáni helyreállítási tervében szerepel a szentendrei HÉV teljes megújítása.

Megjegyezte: a kormány már benyújtotta Brüsszelnek a tervet, amelynek végső jóváhagyása idén nyáron várható.