Tényleg olyan nagy ügy, ha tévézik a gyerek?

child girl watch tv remote control cinema movie happy sofa smile little home technology pointing fun cute sit pretty children kid sitting couch white toddler beautiful isolated caucasian one casual cheerful childhood smiling sweet happiness Little girl ho
Little girl holding a TV remote control
Vágólapra másolva!
A televízió előtt némán és unottan ülő gyerekek látványa sajnos mindennaposnak nevezhető a környezetünkben. De tényleg akkora baj, ha a gyerek sokat nézi a TV-t? Hogyan lehet szórakoztató, de egyben tanulságos is a tévézés? Ezekre a kérdésekre válaszolunk az alábbiakban!
Vágólapra másolva!
Forrás: freepik

Miért baj, ha túl sokat tévézik a gyerek?

Ezt a láncreakciót indíthatja el a túl sok TV előtt ülés:

Alváshiány

A kipihent gyerekek jobb teljesítményt nyújtanak és sokkal aktívabbak a hétköznapokban. De a túl sok tévézés vagy a látottak tartalma súlyos alvászavarhoz is vezethet. Emiatt már nagyon fiatalon felléphet a depresszió és a magas vérnyomás, illetve az elhízás problémája is.

Rengeteg erőszakos tartalmat láthat

Felmérések szerint az amerikai gyerekek 18 éves korukra már több mint 200.000 agresszív jelenetet látnak a TV képernyőkön. Ez a szám azonban világszerte sokkal nagyobb lehet, hiszen a TV mellett az okostelefonok és számítógépek számtalan platformot kínálnak az erőszakos filmek és videók megtekintésére.

Csökken a szociális interakciók száma

Gyerekként a legfontosabb felfedezni a világot és új barátokat szerezni. Azonban minél több időt tölt egy gyerek a TV előtt, annál kevesebbet játszik és beszélget a többiekkel. Ez pedig a későbbiekben óriási hátrányt jelenthet a szocializációs képességeket tekintve.

Romlik az óvodai és iskolai teljesítmény

Azonban az osztályzatok romlása mellett még nagyobb bajt jelent a tanulási készségek hiánya. A tévézéshez szokott gyerekek nem részesülnek annyi kihívásban és sikerélményben, mint a játszótereken szaladgáló társaik. Emiatt csökken a motiváció és az érdeklődési kedv bármi iránt, ami tanulást igényel, hiszen a passzivitás jellemzi a napokat.

Nem alakul ki az olvasás kultúrája

Habár a tévézés jóval kényelmesebb, de egyúttal ezerszer passzívabb tevékenység is, mint az olvasás. Ezzel szemben a könyvolvasás igazán megmozgatja a fantáziát, és sokkal maradandóbb élményt nyújt.

Mit olvasson a gyerek?

Amit ő maga választ a könyvespolcról! Először mindig az olvasás szeretete kell, hogy kialakuljon. Éppen ezért az óvodásoknak célszerű könnyen érthető és tanulságos könyveket mutatni, az alsó tagozatos korosztályt pedig soha nem szabad azonnal kötelező iskolai olvasmányokkal terhelni! Így mindenki a saját ízlése szerint, a saját tempójában tapasztalhatja meg az olvasás élményét.

Hogyan érdemes korcsoport szerint korlátozni a digitális eszközök használatát?

Célszerű minél hamarabb elkezdeni a tudatos médiafogyasztási szokásokra való nevelést!

2 évesnél fiatalabb gyermekek

2 éves kor alatt a gyermekek valósággal felfedezik a fizikai világot maguk körül. Pszichológiai fejlődésük érdekében tanácsos mindig mellettük lenni tévézés közben, és beszélni hozzájuk, illetve tanítani őket. Ugyanis akkor tanulnak a leghatékonyabban, amikor a szüleikkel és kortársaikkal lépnek interakcióba.

2-5 éves gyerekek

Ebben a korban a gyerekek már értik a szavakat, és rengeteget javult a tanulási képességük. Azonban az ő esetükben sem ajánlott napi 1 óránál több tévézést megengedni, hogy minél több idejük legyen a szabadban mozogni és új élményeket szerezni. 2-5 éves gyerekek számára már tanácsos könnyen érthető, de oktató jellegű tartalmakat is vetíteni.

5-12 éves gyerekek

Ekkorra már a gyerekek többsége ismeri a mindennapokban használatos digitális eszközöket. Ilyenkor már tökéletesen megy a YouTube és a Netflix kezelése is, de érdemes továbbra is napi 1-2 óra alá szorítani a képernyő előtt töltött időt. Ha 12 éves korig nem alakulnak ki az egészséges médiafogyasztási szokások, később sajnos már nagyon nehéz változtatni a gyermekkorban tanult rossz mintákon.

Hogyan lehet mégis pozitív hatása a tévézésnek?

Így lehet valóban értékes a tévézés:

Természetesen a TV csak egy eszköz, hiszen a rajta közvetített tartalmak között szabadon válogathatunk.

Egy okos TV segítségével garantáltan tanulságos, minőségi és persze felettébb szórakoztató meséket, természetfilmeket és egyéb remek tartalmakat mutathatunk a gyerekeknek. Így a tévézés nem egy passzív időtöltés, hanem egy inspiráló és valódi értéket nyújtó tevékenység lehet. Ehhez azonban célszerű minél alaposabban megválogatni a gyerek számára vetítendő tartalmakat!

Ezeket érdemes betartani a gyerekek egészséges fejlődése érdekében:

  • Böngésszünk a gyerekeknek készült filmes listák között!
  • Mutassuk meg a régi mesefilmeket is, hiszen legalább ugyanolyan értékesek, mint a mostaniak!
  • Olvassunk el néhány kritikát a kiválasztott filmmel kapcsolatban!
  • Válasszunk a gyerek érdeklődési körébe szorosan tartozó tartalmakat is!
  • Reklámok közben némítsuk le a TV-t, és beszélgessünk a gyerekkel!

Minél hamarabb helyén kezelik a TV-t a gyerekek, később annál produktívabbak és életrevalóbbak lesznek. A tévézés kifejezetten hasznos, tanulságos és jótékony hatású lehet a gyerek pszichológiai fejlődését tekintve, ha gondosan válogatott tartalmakat nyújtunk számára. Keressünk neki érdekes és szórakoztató meséket és filmeket, de tévézés közben se hanyagoljuk teljesen az interakciót!