A kormányhivatalokkal és a járási hivatalokkal az elmúlt 10 évben olyan rendszer jött létre, amely képes gyorsan reagálni a kihívásokra – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek adott interjújában a köztisztviselők és kormánytisztviselők napja alkalmából György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára. A kormánypárti politikus arról is beszélt, hogy újabb nagy feladat vár rájuk: több százezer lejárt okmány érvényességét kell meghosszabbítani, ami miatt ő arra kéri az érintett ügyfeleket, hogy ne halasszák az utolsó pillanatra az ügyintézést.

Az oltási kampány lebonyolításáért – amiért György István felelt – a következőképpen értékelte a politikus a közigazgatás teljesítményét: december 26-án érkezett meg hazánkba az első vakcinaszállítmány, és május 22-ig sikerült beoltani ötmillió embert. 

György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára Ózdon, 2021. július 2-ánForrás: MTI/Vajda János

Ez sok ezer ember együttműködésével megvalósuló összefogás eredménye. A keleti vakcinák beszerzésének és a jól szervezett oltási programnak köszönhetően sikerült másfél hónapos előnyt szereznünk az oltásban más uniós tagállamokhoz képest. Különös jelentősége van, hogy a járvány elleni védekezés mellett a gazdaság újraindítása mielőbb megtörténhessen, és visszaállhasson a családi és a társadalmi kapcsolattartás „békeidőbeli", normalizált rendje. A világ egyik legátoltottabb országa vagyunk.  Mára a kormány elérte, hogy napokon belül bárki megkaphatja a hat engedélyezett vakcina bármelyikét Magyarországon, ez egyedülálló az egész világon.

A Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára szerint annak köszönhető az oltási program sikere, hogy az egészségügyben dolgozók helytállása mellett a közigazgatásnak is hatalmas szerepe volt ebben, a kormánymegbízottak vezetésével működő megyei védelmi bizottságok összefogták az egészségügyi szolgáltatók, a rendőrség, a katasztrófavédelem és a honvédség megyei szerveinek a munkáját.  Méltánytalan lenne nem megemlíteni a szociális ágazatban dolgozók áldozatos munkáját, amellyel a járvány elleni védekezést példásan segítették. Július 1-jén volt a köztisztviselők napja, ezért szeretném kiemelni, hogy mások mellett a kormányhivatalok, járási hivatalok dolgozóinak mekkora része volt a járvány elleni védekezésben  – mondta György István. A teljes logisztikai hátteret a kormányhivatalok koordináló szerepe biztosította. 

A járvány alatt tehát kiderült, tíz évvel ezelőtt a kormány olyan a területi közigazgatási rendszer átalakításba kezdett és következetesen folytatott, amely azt bizonyítja, hogy a területi közigazgatás gyorsan tud reagálni bármilyen kihívásra. 

Az államtitkár emlékeztetett rá: most 57 százalék körül van az átoltottság, a felnőttek 65 százalékát beoltották.  Öt és fél millió beoltottnál járunk, így életbe léphetnek a Novák Katalin által vezetett közösségi élet újraindításáért felelős operatív törzs által bejelentett további jelentős enyhítések. A maszkhasználatot szinte teljesen kivezették. A járvány még nem ért véget, így a kormánypárti politikus reméli, hogy azok közül is minél többen regisztrálnak majd, akik nem kérték eddig az oltást. György István az oltási program kapcsán elmondta, hogy kezdetben érezhető volt egy politikai összefüggés a baloldal oltásellenes kampánya miatt. Sajnos volt visszatartó ereje az ellenzék áskálódásának, és az egyes vakcinákkal kapcsolatos hamis híreszteléseknek is volt negatív hatásuk. Mára szerencsére ezek alaptalansága is beigazolódott. Mindegyik hazánkban alkalmazott vakcina biztonságos és hatékony.

Folytatódik az oltóbuszos kampány

Az államtitkár ismertette: öt katonai oltóbusz áll rendelkezésre, amelyek tízfős professzionális személyzettel rendelkeznek. Kistelepülésekre, hátrányos helyzetű településekre küldtük a buszokat, illetve oda, ahol a háziorvosi praxisokhoz tartozó oltási arány rosszabb volt az országos átlagnál.  Már több mint százharminc településen jártak az oltóbuszok, amelyeken az utóbbi időben már az egydózisú Janssen-vakcinát használják. A kárpátaljaiak oltása miatt most a határra küldték a buszokat, de később folytatják majd tevékenységüket országszerte.

A határon túli magyarok oltásával kapcsolatosan elmondta: ma már a szomszédos országok határ menti megyéiben élőket is oltják, tehát nemcsak a magyarokat, hanem mindenkit, aki a belügyminiszter által kijelölt régiókból érkezik. 

A napokban bevezetett európai zöldkártyáról a következő a véleménye: szerencsésebb lett volna, ha a tagállamok előbb meg tudtak volna állapodni a zöldkártya kérdésében, hiszen már a nyár közepén vagyunk.  Az európai zöldkártya révén az unióban szabadon utazhatunk, bár a tagállamoknak joguk van egyedi feltételeket is szabni a beutazáshoz. Hazánkban az Ügyfélkapun keresztül letölthetik a dokumentumot a betegségen átesettek, a beoltottak és a negatív teszttel rendelkezők. A QR-kóddal ellátott zöldkártya tartalmazza azt is, hogy mikor és milyen vakcinával oltották be a védett személyt. Külföldre történő utazás előtt az államtitkár azt javasolja, mindenki alaposan tájékozódjon a külügyi szolgálat honlapján, hogy az érintett országok milyen feltételeket szabnak a beléptetéshez. 

Ez volt a kormányhivatalok feladata a gazdaságvédelem terén

György István emlékeztetett rá: gazdaságvédelmi akcióterv lebonyolításának a segítése is a kormányhivatalokra hárult. Hétféle támogatási típuson keresztül segítette a kormány a bajba jutott ágazatokat, így a kormányhivatalok közvetve mintegy egymillió munkahely megőrzéséhez járultak hozzá a munkájukkal. Csak az ágazati bértámogatást száznyolcvanezren igényelték. Amint átálltak arra, hogy előre fizetjük a támogatásokat, jelentősen csökkent az adminisztráció, és gyorsan megkapták a támogatást a nehéz helyzetbe került ágazatok dolgozói. Jelenleg a vállalkozások mellett az önfoglalkoztatók is igénybe vehetnek támogatást.

A közigazgatási reformmal kapcsolatosan elmondta, hogy mára létrejött 305 kormányablak, a jövőben pedig azt szeretnék, hogy a személyes megjelenést igénylő ügyintézések száma jelentősen csökkenjen az elektronizálás révén.  A bajban is fel kell ismerni a lehetőségeket, számos ügytípusban a járvány idején bevezettük az elektronikus ügyintézést, természetesen, ami bevált, azt megtartották. Emellett olyan fejlesztéseken dolgoznak, amelyek segítségével például arcképfelismerés révén otthoni számítógépen, személyes megjelenés nélkül is lehetne ügyeket intézni. Ezek a fejlesztések jelentősen fogják szolgálni az ügyfelek kényelmét. Először ugyanis a legnagyobb forgalmú ügytípusok esetében vezetik majd be őket. Elkezdték az ingatlan-nyilvántartás egészének az elektronizációját is, hogy ne kelljen papíralapon intézni az ügyeket. Ezt 2023 év elejétől fogják tudni elindítani. 

A lejáró okmányok meghosszabbításáról azt mondta az államtitkár, hogy  kitolták annak a határidejét, aminek köszönhetően százezerrel tudták így csökkenteni a találkozások számát a kormányablakokban a járvány idején. A veszélyhelyzet megszűnése után százhúsz napon belül ugyanakkor minden lejáró okmányt meg kell hosszabbítani. Nagyon nagy számról, közel egymillió okmányról van szó. Ezért mindenkit arra biztat György István, hogy ne várják meg az utolsó heteket, hanem most, hogy ismét van lehetőség ügyintézésre a kormányablakoknál időpontfoglalás nélkül, hosszabbítsák meg a lejárt iratokat.  Ebben segít a kormányablakokhoz kifejlesztett telefonos alkalmazás is, amely révén megtekinthető, melyik kormányablaknál éppen milyen mértékű a forgalom, sőt hamarosan a távoli sorszámhúzás is elérhető lesz.

Végezetül az államtitkár arról is beszámolt, hogy az ő feladata lesz a hulladékhatóság megszervezése.  Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakmai irányítása mellett minden kormányhivatalban létrejön majd egy hulladékhatóság, aminek a feladata lesz az illegális hulladéklerakó helyek felszámolása.

Az interjú itt olvasható el teljes terjedelemben.