Az ősz a divatról és a dizájnról fog szólni a Magyar Divat & Design Ügynökségnél (MDDÜ): párizsi és milánói megjelenések után októbertől Budapesten is rendezvényekkel készülnek Fashion & Design Autumn elnevezéssel, mondta el a tervekről rendezett háttérbeszélgetésen Bata-Jakab Zsófia vezérigazgató.

Hangsúlyozta, hogy az ügynökség mindkét divíziója, a divat és a dizájn részleg is aktív időszak előtt áll.

Szeptemberben a rangos párizsi Maison et Objet lakberendezési és dizájn szakvásáron vesz részt tíz magyar márka.

A szakvásár mellett Párizs belvárosában is bemutatkozhatnak a magyar dizájnerek az MDDÜ és a VIA francia design intézet együttműködésének eredményeként. Utána

a milánói divathét következik, ahol egy héten át lesznek láthatók a magyar tervezők munkái a kiállítási térben.

Emellett az úgynevezett collectiv showban is bemutatják a magyar kreációkat a Budapest Select ernyőmárka alatt. Az MDDÜ idén is a Camera Nationale de la Moda Italiana olasz divatipari szervezettel együttműködésben szervezi a magyar részvételt a neves olasz divatipari eseményen.

Bata-Jakab Zsófia elmondta, hogy a külföldi szakmai megjelenések után

Budapesten folytatódnak a programok az Art Market nemzetközi kortárs képzőművészeti vásárral és a Budapest Design Week együttműködésben.

Elsőként a 360 Design Budapest kiállítást láthatják az érdeklődők a Bálnában október 4. és 10. között.

Felidézte, hogy a magyar dizájnerek munkáit felvonultató eseményt tavaly rendezték meg először. A 360dbp.com oldalon virtuálisan jelenleg is bejárható bemutató nagy sikert aratott, folyamatosan telt házat vonzott, emellett négy külföldi szakmai díjat is nyert.

A vezérigazgató kiemelte, hogy a kiállításon idén még nagyobb fókuszt kap a regionalitás: a visegrádi négyek államai mellett más környékbeli országok formatervezőinek is bemutatkozási lehetőséget biztosítanak.

A Budapest Central European Fashion Weeket október 11. és 17. között tartják meg, a tervek szerint fizikai jelenléttel, de ha szükséges, gyorsan át tudnak állni hibrid vagy teljesen digitális formára is. Az előző rendezvényre mintegy száz nemzetközi divatipari szakembert, újságírót, influenszert hívtak meg és idén ezt tervezik. A budapesti divathéten számos magyar és környező országbeli tervező mutatja be kollekcióját. Készülnek egy pop-up store-ral, amelyet Magyarország V4-es elnöksége alkalmából a környező országokba is el szeretnének vinni, emelte ki Bata-Jakab Zsófia.

Idén is megrendezik a Budapest Fashion & Tech Summit nevű szakmai rendezvényt, amelyen divatipari szakemberek osztják meg gondolataikat és beszélnek a legújabb trendekről.

A vezérigazgató felidézte, hogy a három éve működő MDDÜ az iparág stabil háttérintézménye lett és a szervezet összes eddigi programja "beérett". Négy divatipari mentorprogramot hívtak életre: a magyar piacra lépés és a külföldi bemutatkozás segítése mellett támogatják a fiatal tervezőket és a gyártókat is. Emellett a dizájn területén is működtetnek két mentorprogramot.

Bata-Jakab Zsófia szerint alapvető változásokat eredményez az iparágban a 15 milliárd forintos keretösszegű Divat & Design Pályázat, amelyre a kreatívipar szereplői pályázhattak fejlesztési elképzeléseikkel. Hozzátette, hogy a pályázatokat folyamatosan bírálják. Már több mint 300 esetben születetett támogatói döntés, és ez a szám folyamatosan nő. A vezérigazgató tájékoztatása szerint Magyarországon mintegy 12 ezer divat- és designipari vállalkozás működik, közülük 3 ezer aktívan exportál. A szektor mintegy 90-100 ezer embernek ad munkát, ezért fontos, hogy a cégek a fejlesztésekkel alkalmazkodni tudjanak a pandémia miatt is megváltozott körülményekhez.

Az iparág stabilitásának megteremtése a Nemzeti divatipari stratégia egyik pillére is. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak az oktatás és a gyártás fejlesztésére, valamint az arra érett márkák nemzetközi piacra lépésének segítésére. Bata-Jakab Zsófia hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság is fontos szemponttá lépett elő, ez az MDDÜ minden programjában jelen van.

A vezérigazgató kiemelte a tavaly indított design LAB inkubációs programot, amely a tervezők és a gyártók egymásra találását, együttműködését támogatja. Megjegyezte, hogy Magyarországon kiváló gyártók és remek szakemberek dolgoznak, a munkák nagy részét ugyanakkor a bérgyártás teszi ki.

Az együttműködési program célja, hogy több magyar termék kerülhessen a piacra a hazai gyártók és tervezők kollaborációjának köszönhetően, és így Magyarországon is legyen presztízse a hazai dizájnerek munkáinak. Tavaly hét gyártói és tervezői párostól mintegy negyven termék született, többet a párizsi dizájnhéten is bemutatnak közülük. A maximum 20 millió forintos támogatással járó program résztvevőit hazai és nemzetközi szakemberekből álló zsűri választja ki. Bata-Jakab Zsófia a program eddigi egyik legfontosabb eredményének nevezte, hogy a gyártók felismerték az együttműködésben rejlő lehetőségeket és többen saját forrásból is finanszírozzák új termékek fejlesztését.

Az MDDÜ fontos célkitűzése, hogy a magyar márkákat minél szélesebb körben ismertté tegye, hogy "divat legyen hazait vásárolni". Ennek érdekében aktív marketingkommunikációs tevékenységet folytatnak és jelen vannak a közösségimédia-platformokon is. A pandémia miatt pedig tavaly fizikai üzlet helyett webshopot nyitottak, a budapestselectstore.com címen, ahol mintegy 70 magyar divat- és dizájnmárka ruháit, lakberendezési tárgyat lehet megvásárolni.

A címlapi kép illusztráció.