A közterületek köztisztaságának, közbiztonságának fenntartása helyett a fővárosi autósok büntetésére helyezheti a fókuszt a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság. A FÖRI-n belüli változtatásokat a szervezet vezetője, Gyurcsány Ferenc korábbi testőre, Handl Tamás eszközölte, a végső döntést Karácsony Gergely főpolgármester hozta meg - írta a Mandiner. Tehát folytatódik Karácsonyék autósokat üldöző politikája. A főpolgármester egyébként, ha a közlekedési káoszról kérdezik, akkor csak pökhendien tud válaszolni. 

A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságon (FÖRI) belül összeolvasztják a Közlekedésrendészeti Szolgálatot az úgynevezett Akció Szolgálattal. Utóbbit még Demszky Gábor főpolgármestersége idején hozták létre azzal a feladattal,

  • hogy ellenőrizzék a kiemelt prioritású, nagy forgalmú közterületek jogszerű használatát;
  • hogy megakadályozzák, megszakítsák, megszüntessék, valamint szankcionálják a közterületek rendjére, tisztaságára vonatkozó jogszabály által tiltott tevékenységeket;
  • s hogy a közterület-felügyelők működjenek együtt a közbiztonság, a közrend, az önkormányzati vagyon védelmében.
Karácsony gyűlöli az autósokat, ezért mindent megtesz, hogy kiszorítsa őket a városbólFotó: Csudai Sándor - Origo

Kétséges, hogy az előbb említett feladatok miként végezhetőek el úgy a szeptember 15-én életbe lépő integrációt követően, hogy a közlekedésrendészetnek nem a köztisztaság, a közbiztonság ellenőrzése a prioritás – bár e feladatok szintén megjelennek a január 27-én hatályba lépő szervezeti és működési szabályzatban –,

  • hanem a mozgásban korlátozott személy parkolási igazolványának jogszerű használatának ellenőrzése;
  • a védett övezetekben közlekedő, várakozó járművek behajtási és várakozási hozzájárulásainak vizsgálata, a visszaélések szankcionálása;
  • a kerékbilincsek alkalmazása a korlátozott várakozási övezetben díjfizetés nélkül várakozó, illetve a közterületen szabálytalanul elhelyezett járműveken.
  • Egyébként az új szervezeti és működési szabályzat még nem került ki a FÖRI honlapjára, de úgy tudjuk, a változtatás 30-40 embert érint, akik ezentúl másfajta feladatot fognak végrehajtani.

Így lépnek fel az autósok ellen

Mivel a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság a Fővárosi Önkormányzat önálló költségvetési szervezete, annak szervezeti és működési szabályzatáról mindig az aktuális főpolgármester dönt egy személyben. Ugyan a legtöbb esetben az intézmények vezetői tesznek javaslatot a városvezetőnek – ezt a FÖRI esetében Handl Tamás, Gyurcsány Ferenc egykori testőre teheti meg –, a verdiktet jelenleg Karácsony Gergely mondja ki.

Míg a fővárosi közterületek közrendjének ellenőrzése, közbiztonságának fenntartása innentől kezdve a budapesti rendőrségre hárulhat – amely értelemszerűen, a meglévő feladatai mellett nem fogja tudni azt a szerepet betölteni (csekélyebb súlyú jogsértések kezelése), amit a közterület-felügyelet végzett –, 

addig az Akció Szolgálat emberei most az autósok ellenőrzésével, szankcionálásával foglalkozhatnak. 
Nem mellékes, a bírságolások közvetett módon bevételt termelnek a Fővárosi Önkormányzatnak, így könnyen előfordulhat, hogy Karácsonyék döntését a FÖRI bevételi irányzatának pótlása – a pandémia miatt bevezetett parkolási díjak eltörléséből eredő bevételkiesés – motiválhatta, és nem a szakmai indokok.

Elképesztő állapotok

A Karácsony Gergely vezette Városháza eddigi intézkedéseivel ugyanis 

FOLYAMATOSAN AZ AUTÓSOKAT BÜNTETTE, ÉS MÉG NAGYOBB KÖRNYEZETSZENNYEZÉST EREDMÉNYEZETT AZ ELVISELHETETLEN DUGÓKKAL. 

Már a kihasználatlan kerékpársávok felfestése is óriási felháborodást okozott, miután azokat úgy alakították ki, hogy az autósoktól vettek el egy teljes forgalmi sávot.

Teljes a káosz a főváros útjain az átgondolatlan beruházások miattFotó: Koncz Márton - Origo

A nyár eleji átgondolatlan lezárások, új busz- és kerékpársávok kialakítása szintén katasztrofális helyzetbe hozta az autósokat, végeláthatatlan dugók alakultak ki. A főpolgármester pedig csak annyit üzent az autósoknak, 

SZÁLLJANAK KI ÉS MENJENEK GYALOG. 

Ráadásul a rakpart és a Lánchíd lezárása után megkezdődött a Blaha Lujza tér rosszul megszervezett felújítása is, ami újabb lezárásokat és dugókat okozott. Az autósok így kénytelenek lépésben araszolni a főváros útjain, a dugók okozta szmogban.

Karácsony egyébként már választási kampányában is arról beszélt, hogy csökkenteni kell az autóforgalmat és az alternatív közlekedési módokat kell támogatni Budapesten. Mindez akár előremutató javaslat is lehetett volna, azonban a megvalósítás megutáltatta az autósokkal ezeket a terveket: az egyik napról a másikra megjelenő biciklisávok 2020 tavaszán, az utcák rajtaütésszerű egyirányúsítása 2020 nyarán, önkényesen eldöntött, átfogó sebességkorlátozás. Azóta pedig a teljesen tervszerűtlenül ütemezett beruházások miatt megbénult a főváros közlekedése. 

Elképesztő válaszok Karácsonyéktól

Sértődötten reagálnak Budapest vezetői, ha valaki rákérdez náluk a dugókra, vagy javaslatot tesz. Ülj fel a villamosra, 3 perc alatt ott vagy - mondta Karácsony Gergely egy általa is kiposztolt YouTube-videóban, ahol egy blogger szóvá tette neki, hogy egy óra a közlekedés a Nyugatitól a Blaháig. Mondd ezt a húsosnak, aki szállít a boltba - mondta erre a blogger, ami Karácsonyt meglepte, és hosszú magyarázkodásba kezdett...

Hasonlóan cinikusan reagált Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke arra, hogy Fürjes Balázs államtitkár a minap azt kérte, hogy legalább a túl sok egyidejű felújítás idejére szüntessék meg a kerékpársávokat. "A dugókat nem a Blahán jelenleg amúgy sem létező biciklisáv okozza, hanem a felújítás miatti 2×1 sávos korlátozás, no meg a sok autó. Ennyi erővel megszüntethetnénk a Kiskörúton lévő biciklisávokat is, több hatása annak sem lenne. Köszönjük a javaslatot" - posztolta Balogh. Fürjes másik javaslatát, a nagykörúti lámpaprogram visszaállítását amúgy elfogadták.