A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. az idősek világnapja alkalmából a Civilút Alapítvány Odaadó Programja megbízásából felmérést készített az 55 évnél idősebb népesség körében az egészség, biztonság, médiahasználat, koronavírus-járvány digitalizációban betöltött hatásáról, valamint az Odaadó Portálhoz kapcsolódó szolgáltatások igénybevételéről.

Az Európai Unióban az időskorúak aránya a teljes populáció ötödét jelenti. Az időskorúak aránya növekszik, miközben ezzel párhuzamosan csökken a munkaképes lakosság aránya. Ezen öregedési folyamat már több évtizeddel korábban elkezdődött, s ez egy azóta is tartó, hosszú távú tendencia.

Az Eurostat népesedési előrejelzései szerint az EU27 népessége előreláthatólag növekedni fog körülbelül 2026-ig, amikor 449,3 milliónál tetőzik, majd 2100-ra fokozatosan visszaesik 416,1 millióra.

A népesség-előrejelzés alapján 2019 és 2100 közötti időszak alatt 2050-ig csökken majd a munkaképes korban lévő lakosság aránya, majd utána valamelyest stabilizálódni fog. Mindezen folyamatok felértékelik az idősellátásnak és maguknak az időseknek is a helyzetét, ezzel komoly kihívás elé állítva Európa lakosságát.

Egészség és biztonság

2020-ban az egész világot érintő koronavírus-járvány hatása az idősek körében fokozottan érzékelhető. Ezért egy olyan évben, amikor egy mindenki életére hatással lévő jelenség került a mindennapok kereszttüzébe elmondható, hogy a megkérdezettek 44 százaléka átlagosként definiálta saját egészségügyi állapotát, negyedük jónak, 6 százalékuk pedig gyengének értékeli állapotát. Az 55 éves vagy annál idősebb magyar népesség 40 százaléka teljes mértékben biztonságban érzi magát, további egyharmada pedig inkább biztonságban érzi. Ez nagyfokú, konzisztens biztonságérzetet jelez.

Az 55 éves vagy annál idősebb magyar népesség 40 százaléka teljes mértékben biztonságban érzi magátFotó: Koncz Márton - Origo

Médiafogyasztás és digitalizáció

Bár a koronavírus-járvány ideje alatt az idősebb korosztály tagjai is fokozottabban használják az internetet, a médiafogyasztásuk középpontjában elsőként továbbra is a televízió áll. Az idősek többsége minden nehézség nélkül tudja használni a számítógépet, míg további egyharmaduk csak segítséggel képes használni az eszközt.  Az internetes források közül a leghitelesebbnek az online sajtótermékek, nyomtatott sajtótermékek internetes oldalait tartják, viszont magas fokú a bizonytalanság a különböző termékek/szolgáltatások internetes hirdetései kapcsán. A megkérdezettek harmadának van olyan online közössége (internetes csoport, weboldal, ahol kérdezni lehet vagy bármilyen közösségi oldal), amiben megbízik. Ezeken a felületeken leginkább ismeretterjesztő anyagokat osztanak meg egymással a tagok.

Az Odaadó Portál éppen erre a bizonytalanságérzésre próbál megoldást nyújtani, olyan közösségi, szolgáltatói „piacteret” hoztak létre, ahol a szeniorok érdekeit, értékeit és igényeit szem előtt tartva különböző szolgáltatásokat gyűjtenek egy helyre, amikre az időseknek szüksége van, és amiben a mindennapi életüket segíteni tudják.

A teljes szakmai anyag ITT tekinthető meg.