Hallottam, amikor a gépkocsivezető sikított, ezután jajgatás, nyögés mindenfelé

Mohora - 1981. november 30. Busz ütközött vonattal.
Vágólapra másolva!
Rengetegen utaztak 1981. november 30-án délelőtt fél tízkor azon a buszon, amely Hatvanból Balassagyarmatra ment. A Nógrád megyei Mohora községben a vasúti átjárónál a fénysorompó vörösen villogott. A buszvezető ezt nem vette észre, és ráhajtott a sínekre. Az utolsó pillanatban mégis meglátta a tilos jelzést, de ebben a pillanatban észrevette a közeledő dízelmozdonyt is. Ekkor már a síneken volt. A buszvezető gázt adott, de a túlterhelt busz nem gyorsult fel annyira, hogy le tudjon menekülni a sínekről. Az ütközést nem lehetett elkerülni. A busz szétszakadt, az utasok kizuhantak. A balesetben 17-en meghaltak, 53-an megsérültek.
Vágólapra másolva!


„Hétfőn reggel 9.30 órakor a Nógrád megyei Mohora községben a fénysorompóval ellátott vasúti átjáróban összeütközött a Hatvan-Balassagyarmat közötti menetrendszerű Volán-autóbusz és egy üres szerelvényvonat. Az autóbuszt K. György 29 éves gépkocsivezető vezette. A baleset következtében 12 utas a helyszínen, egy a kórházba szállítás után életét vesztette" – ezt a néhány sort írta a Nógrád Megyei Hírlap 1981. december 1-én a balesetről, amely végül 17 áldozatot követelt, és 53-an sérültek meg.
A lap arról is beszámolt, hogy

több halálos áldozatnál nem volt semmiféle irat, így a személyazonosítás órákig tartott.

Harmincegy sérültet azonnal a salgótarjáni, a váci és egy budapesti kórházba vittek súlyos és életveszélyes állapotban. Huszonkét ember könnyű sérüléseket szenvedett.
A baleset körülményeinek vizsgálatát a rendőrség, a MÁV és a Volán szakértői kezdték el.
„A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium mély megrendüléssel és őszinte részvéttel osztozik a súlyos közlekedési baleset halálos áldozatai hozzátartozóinak gyászában és fájdalmában" – írta a másnapi újság.

Mohora - 1981. november 30. Forrás: totalcar

A busz szétszakadt, az utasok kizuhantak

A baleset vizsgálata azonnal elkezdődött. Amit tudni lehetett, hogy bár a fénysorompó vörösen jelzett, ennek ellenére a sínekre hajtott a buszvezető, így ütközött össze a MÁV M47-es sorozatú dízelmozdonnyal továbbított szerelvényvonattal.
Később az is kiderült, hogy a busz vezetője nem vette észre sem a „vasúti átjáró kezdete" előjelző táblát, sem azt, hogy a fénysorompó pirosan villog, és csupán az átjáró előtt néhány méterre kapott észbe.

A buszvezető későn ugyan, de észrevette, hogy a fénysorompó tilosat jelez, és ebben a pillanatban meglátta a közeledő vonatot is. Ekkor már az átjáróban volt. Úgy döntött, hogy gázt ad, és megpróbál „elmenekülni" a sínekről, így menti a saját és az utasok életét. A busz viszont túl volt terhelve, nem gyorsult fel annyira, hogy hamar le tudjon hajtani a sínekről.

Az érkező vonat pedig a jobb hátsó keréknél lelökte a buszt a sínekről.

A busz a hatalmas ütés következtében szétszakadt.

Az utasok kizuhantak. A mozdony kisiklott.

M47-es mozdony - illusztráció Forrás: Wikipedia

A nyomozás azt állapította meg, hogy K. György buszvezető a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtott a sínekre. Előzetes letartóztatásba helyezték.

Később első fokon kilenc év fogházbüntetésre ítélték, amelyet a legfelsőbb bíróság nyolc és fél évre enyhített.

A járművezetéstől örökre eltiltották.

A vasúti talpfán tértem magamhoz

December másodikán – a baleset után két nappal - egy hosszabb cikkben foglalkozott a Nógrád Megyei Hírlap a baleset körülményeivel. Azt írták: a tömegszerencsétlenség a Mohora479 AS fénysorompóval ellátott vasúti kereszteződésénél történt. A Nógrádkövesdről induló, dízelmozdonnyal vontatott szerelvény összeütközött a Hatvan-Aszód-Balassangyarmat között közlekedő Volán-busszal. A mozdony kisiklott, és maga előtt tolta az összeroncsolódott buszt.
A cikkben leírták azok nevét és életkorát, akik a helyszínen meghaltak. A legfiatalabb áldozat húszéves volt, a legidősebb hetvenöt éves.
A Nógrád Megyei Hírlap a sérültek állapotáról érdeklődött a kórházakban. Azt az információt kapták, hogy

Három életveszélyes és egy súlyos sérültet a budapesti Róbert Károly körúti Honvédkórházba vittek. A lap úgy tudósított, hogy a baleset után egy nappal az állapotuk csaknem változatlan.
A váci kórház pedig azt mondta a lap érdeklődésére, hogy a városi kórházban a baleset három sérültjét ápolják.
„Súlyosan sérült egy 42 éves nő, ám nem lépett fel komplikáció, reményteljesen gyógyul. A két könnyebb sérült, egy 61 éves és egy 43 éves nő még további kórházi kezelésre szorul."
A megyei kórház baleseti sebészetén három nőt és egy férfit ápoltak. A sérültek állapota súlyos volt, de nem életveszélyes. Több csontjuk eltört a balesetben, megműtötték őket.

Mohora, vasútállomás Forrás: Fortepan, adományozó: Orosz István

A napilap a könnyebb sérültek közül néhány embert megkérdezett, hogyan emlékeznek vissza a szörnyű balesetre.
Egy 43 éves mohorai nő így nyilatkozott:

Egy másik utas így emlékezett vissza a balesetre:

Gyorssegélyek a biztosítótól

A lap arról tudósított a baleset után két nappal, hogy az Állami Biztosító megyei igazgatósága, valamint a helyi kirendeltségek a baleset másnapján gyorssegélyt adtak a balesetet szenvedett utasoknak. Ahogy írták: „ez az összeg nem számít bele a későbbi biztosítási összegbe. A halálos áldozatok hozzátartozói tízezer forintos azonnali kártérítési előleget kapnak."
A baleset másnapján a megyei vállalatok, intézmények is részvétüket fejezték ki a tömegszerencsétlenségben meghalt utasok hozzátartozóinak. „Osztozik a gyászban és részvétét, őszinte együttérzését fejezi ki a 4. sz. egri Volán Vállalat, valamint a hatvani üzemigazgatóság vezetősége" – írta a lap.

Forrás:
Wikipedia
https://library.hungaricana.hu/hu/view/NogradMegyeiHirlap_1981_12/?pg=7&layout=s
https://library.hungaricana.hu/hu/view/NogradMegyeiHirlap_1981_12/?pg=15&layout=s